Oversikt - Rauøy fort

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Er det noen som har en oversikt over hvilke type Regelbau-bunkere som er å finne på Rauøy fort.

Jeg har sett en R 622, og så har jeg lest at det skal være en R 668 (begge forlg.) men jeg har en følelse av at det kan være flere.

P.S. Noen sitter vel på papirer med oversikt :m16:

P.F.T.

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei Morten, jeg har vel aldri sett en kartoversikt over bunkere etc på Rauøy. Da jeg har tjenestegjort der og vært der senere også så har jeg nok vært innom de fleste og har bilder av de, men det er så mye betong, noen fra før krigen, med nye våpen i stillingen og en del er bygget etter krigen så det er ikke lett å få en oversikt. Fortet (øya) har jo etter krigen aldri vært tatt ut av tjeneste og den er fremdeles militær og under bruk.
Jeg har et kart over bebyggelsen i 1940 men det er vel ikke så interesant. Det hadde jo vært fint om noen hadde et inventarkart fra 1946?
Attachments
2-DSC03438.JPG
2-DSC03438.JPG (88.42 KiB) Viewed 337 times
1-DSC03379.JPG
1-DSC03379.JPG (76.77 KiB) Viewed 337 times
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Yngvar.

Hvis du har et oversiktskart fra 1940 kunne du godt sende det over ( PM)

Nederste bildet ditt er nok etterkrigs. vil jeg tro, (mener det var 1975) det andre er litt vanskelig å se fra den vinkelen ( det er vel ikke samme bunker? )

Forøvrig når det gjelder Rauøy fort hørte jeg at det skulle legges ned. Snakket med en kar i går som jobber i forsvaret. Da blir det sikkert lettere å få til en omvisning der. Mulig jeg kan få til noe.

Tenkte forøvrig på denne bunkeren, garantert exs. tysk og muligens en Regelbau :)

Morten.
Attachments
Rauøy.JPG
Rauøy.JPG (193.26 KiB) Viewed 319 times
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er stadig rykter om nedlegging, men det tror jeg blir lenge til. Her øves det med helikopter, båter, skarpskyting og demolering. Alle utelandsstyrkene er innom her for trening med skarpt. Det er ikke mange stedene igjen man kan øve på på slikt. En gruppe var der for en uke siden, så det er aktivitet der.

Bunkerbildene jeg la med var bare til ilustrasjon.
Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Perm 1730 i minekart-arkivet til DKØ handler kun om Rauøy, her bør det være nok av oversiktsskisser som viser de forskjellige anleggene pr. 1943-45.
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk for den Tormod :)

Får bare håpe at en eller annen kan bidra med den oversikten nå da

Morten
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

molich wrote:Takk for den Tormod :)

Får bare håpe at en eller annen kan bidra med den oversikten nå da
Er vel bare å hive seg på toget en dag det, og ta en tur inn på Riksarkivet :-)
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Er absolutt en mulighet det Tommy :)

Har funnet en oversikt på nettet, hvor det ser ut som det skal være hvertfall 3 x R 668 på MKB Rauøy.

Morten
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”