R636 Hirtshals - Danmark

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Legger ut noen bilder fra en R363 i Hirtshals, Danmark. (selv om det heter "tyske kystfort i Norge" så er det fint å se de samme bunkere i andre land!). Det er vel slike bilde som går under feriebilder! 8)


Image

Image

Image

Image
Hele bunkeren er full av sand. Det er vel neppe noen liten jobb å støvsuge rommene i denne bunkeren!
Image

ErikH
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Følger på med en R636 fra HKB 11./1290 Vallon de L`Averon ved Marseille på Middelhavskysten....
Dette er ihvertfall "Off-topic" da dette regnes som "Südwall" :)
Men som du sier er det interessant å se samme typer fra andre land!


Image
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Hey

Jeg var lige på en lille bunkertur i det skønne vejr der var i søndags her i landet.

Jeg tog ud til noget der hedder Blåvandshuk hvor der ligger en stor konsentration af Regelbaubunkere (i hvert fald i forhold til oppe hos Jer i Norge :wink: ) 39 Regelbau's i alt. Derudover var der en del lette konstruktioner. En km længere inde i land ligger en radarstation (Büffel) med 17 Regelbau's og en masse feltmæssige betonstillinger.

Området jeg tog ud til har haft mange funktioner så som;
- H.K.B 7./180 med 4 stk 10,5 cm K331
- Et Fernstsuchanlage med blandt andet en L485 til en Mammut radar. Radaren meldte tilbage til Büffelstillingen
-Der var en marineradar og en del andre funktioner

Område er desværre tømt for alt efter krigen og man skal lede længe før man ser ting i bunkerne. En bunker som dog stadig er meget interessant er batteriets R 636. Herunder er der nogle billeder inde fra bunkeren. Da det er svært at tage billeder af bunkeren udefra så viser jeg ingen derfra.

Image
Image
Image
Image
Image
Image


Desværre gik mit skrammel af et kamera ned og jeg fik ikke billeder af hele bunkeren. :?

Morten
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Jensen.
flott bilder dette. synd med ditt kamera, men fikk du noen bilder fra utsiden? Har også sett på Google maps at nesten hele strandsonen i vest-danmark er blitt oppgradert. mulig å lokalisere denne bunkeren på google?

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg var faktisk innom Blåvandshuk sist sommer, med kart, men klarte likevel ikke å finne denne R 636`en!
Min konklusjon var at den var helt dekket av sand....
Ser nå at du har vært inni, så helt dekket kan den da ikke være :)

Erik
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Desværre så er Blåvandshuk ikke dækket godt nok endnu. Man kan ikke en gang skimte området.. :(

Men her er der lige et par luftfotos af stillingen og af R636'eren. Jeg har fotos af bunkeren men har dem ikke liggende på min comp. lige nu. Håber jeg får det snart.

Image

Image



Morten :D
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Hey Erik E

Bunkeren skulle ellers være til at finde. Den kan ses især hvis man står oppe ved L 485'eren og kigger ud mod havet.

Jeg mindes at have et billed over mod den men skal som skrevet lige have fat i billederne.

Link til billeder af bunkeren:
http://bunkersite.lcbunkers.com/locatio ... and-1.html

Link til billeder af området:
http://bunkersite.lcbunkers.com/locatio ... start.html

http://www.bunkersite.com

Meget god side dog er der ingenting fra Norge :?



Morten :)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei, flott oversiktskart over bunkere.
Mange av bunkerne vi ser på fotoet her er jo 10-20 meter inn på stranden så jeg lurer på er hvor mye stranden har trukket seg innover på de 60 år. noen som vet hvor langt unna stranden de ble bygget?

ErikH
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Der er meget stor kyst tilbagerykning lige i det område og jeg tror at der er forsvundet op mod 40-50 meter af sandklitterne. Men ser man det i forhold til andre steder i Danmark så er det ikke så meget igen!!

10 km øst for Hanstholm ligger der et 10,5 cm batteri hvor alle kanonbunkerne indklusiv batteriets R 636 og et par andre bunkere ligger omkring 100 m ude i vandet. De er synlige men stort set ikke tilgængelige. Området hedder Vigsø. Allerede under krigen byggede tyskerne en stor betonmur foran hele batteriet som værn mod vandet.

Tror ikke at muren holdt til vandet ret lang tid efter krigen.. :cry:

Medhensyn til Blåvandshuk så forsvinder sandet ikke helt det danner bare en enorm bred sandstrand. Tror det har noget at gøre med havstrømningerne og de store sandbanker der er i havet lige i området.
Blåvandshuk er forresten Danmarks vestligste punk :wink:



Morten
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo Morten!
Bunkeren skulle ellers være til at finde. Den kan ses især hvis man står oppe ved L 485'eren og kigger ud mod havet.
Var nok litt rask der!
Fant to bilder på pc`en, så jeg har sett den, men husker tydeligvis ikke denne oppi alle bunkerne jeg så denne dagen :oops:


Image

som Morten nevnte, i bakgrunnen ligger en L 485 bunker, samme type som den jeg postet fra Tarva, men her uten kamuflasje!
Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

www.bunkersite.com

Meget god side dog er der ingenting fra Norge
De kommer nok snart!

AVB m/følge reiser til Danmark og Norge i dag faktisk!
:wink:

Erik
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Det lyder ellers spændende. Glæder mig til at se deres update når de kommer tilbage :D


Jeg kan næsten godt forestille mig at du fik set en masse mens du var her. R 636'eren i Blåvand er heller ikke en man sådan lige husker med mindre man har været inde i den. Især det meget blå loft i observationsrummet printes godt i hukommelsen :wink:



Morten
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Hey..

Ang. gående L 485'eren så er jeg næsten sikker på at dette foto er taget i Blåvand af Mammunt radaren. Billedet er så næsten samme vinkel som Erik E's foto fra R 636'eren mod L 485'eren dog meget tættere på og så lidt mere fra højre af.. :wink:

Image
Billedet har jeg fra; http://www.rotilom.com/juin44/Detection/IMAG0010.JPG men det findes vist på mange sider på nettet..

Morten
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”