Eisenbahn-batterie 689, Strand / Knatterud

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

molich wrote:Takk skal du ha Natter, tror ikke jeg har sett bilder engang av de 24 cm kanonene.
ErikE har postet et bedre bilde et stykke ned (sd.2) i denne tråden:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=35&t=1638
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Får komme med mitt bidrag jeg også da.

Et av amolagrene, gangen går litt sikk-sakk som bilden viser.

Morten
Attachments
Strand (11).jpg
Strand (11).jpg (394.4 KiB) Viewed 537 times
Strand (14).jpg
Strand (14).jpg (328.11 KiB) Viewed 537 times
Strand (15).jpg
Strand (15).jpg (236.08 KiB) Viewed 537 times
MVH Morten C.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ser ut som om det har vært en lasterampe her hvor en togvogn har kunnet rygge rett inn til lageret?
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Det var lagt ut skinneganger fra hvert amolager og ut til kanonene.

Den jeg viser bilder av her, er samme som på oversiktsbildet leg la ut over. Det andre, lå en del meter lenger unna, og det var akkurat denne plassen hvor de fikk trøbbel med å stabilisere grunnen. Det ble gravd ut et hull på 10 - 15 m. i diameter, og etter et par/tre meter ned støtte de på blåleire, som senere ble prøvd å stabilisere med å slå ned pæler men uten å lykkes. De prøvde å fylle hullet med stein som var sprengt ut fra fjellet ( amolagrene), og senere ble det fylt på en masse sand. men uten at de ble fornøyd. Sanden er synlig selv i dag :)

Morten
Attachments
Strand (27).jpg
Strand (27).jpg (417.19 KiB) Viewed 528 times
MVH Morten C.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det er mao. kun fundamentet for den ene dreieskiven og den ene ammobunkeren som er igjen ved Strand i dag (ref. luftfoto), og ingenting ved Knatterød (bygde man i det hele tatt noe der)?

Ble det etablert beskyttelsesbunkere for kanonene noe sted i landet (slik de gjorde i bla. Frankrike)?
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Neida, den andre amobunkeren er også mulig å se i dag.

Så vidt jeg vet ble det ikke bygget amobunkere ved Knatterud. Mener å huske at amoen ble lagret i treskur ( selvmom jeg syns det hørs ganske risikabelt ut) Har hørt et sted at du skulle være noe tunneler som skulle beskytte kanonene, men er usikker på om det gjelder Knatterud eller om jeg forveksler det med et annet sted.

http://kart.finn.no/?lng=10.90993&lat=5 ... tab=search

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ok, takk. Den andre dreieskiven er formodentlig oppdyrket nå.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

molich wrote:Splittet fra tråden om tyske kystfort http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 2&start=30

Om jernbaneartilleriet på Strand, senere Knatterød 1944-45



Fant litt mer rettelser jeg, etter listen. -vet ikke hvor viktig alt dette er.

Eisenbahnbatterie 689 ( les tyskerne) kom til Strand gård våren 1942 og begynte å grave ut der kanonene skulle stå. Her ble det også sprengt ut amolager i fjellet, 1 til hver kanon. kanonene ble fjernet høsten 43 fordi grunnen ikke var stabil nok for disse tunge stålkolossene. Så vidt jeg kan forstå kom jernbanekanonene til Knatterød i starten på 1944 sammen med 3 x 15.5 cm FH (MKB 6/503) men også 4 stk, mindre jernbanekanoner på 24 cm.

Morten
Hei

Klarte ikke å legge dette helt dødt, men mulig jeg leser feil eller Aarum blander kortene, men på side 66 står følgende:

"Kaptein Gudmundsen fikk etter kapitulasjonen i 1945 ordre om å samle inn de jernbanekanonene som var i Norge, to av dem stod på Gautestad/Knatterud og de fire andre ved Nærbø Jæren. Nøyaktig når de kom til Brødremoen er ikke kjent, men de forlot Nærbø i løpet av høsten 1945."

Av dette konkluderer jeg at kun 689 var på Knatterød.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jeg har også tatt en titt i en boka, og det rare er at jeg, hvertfall ikke så langt kan se at det skrives noe om at jernbanekanonene stod på Strand gård før de ankom Knatterud. Har fulgt de 3 ( eller 4) 15.5 cm Fh-kanonene og ser at de stod på Nærbø MKB 6 / 503 før de ankom Knatterud. Kommandobunkeren ser ut til å være der fremdeles :)

http://kart.finn.no/?lng=5.62970&lat=58 ... tab=search

Morten

P.S. Det er mulig vi aldri får alle svarene, og det kan godt hende at de 4 x 24 cm kanonene aldri kom fram til Knatterud.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

http://www.kystfort.com/forum/topic114.html

Bare for å skape enda mer forvirring :blee:

Morten
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Har lyst til å lage et lite sammendrag over disse jernebane-kanonene som var plassert i Norge.

Og det stemmer nok det som Werner W. skriver over. Har gjort en liten undersøkelse og den "pakken" med 2 x 28 cm , 4 x 24 cm, 3 x 15.5 cm. FH. inkl. mitraljøser og luftvern. Det skulle hvertfall være et par luftverntårn tilknyttet kanonene ved Knatterud etter hva jeg har lest, samt en lokalisering av hvor de 3 x 15.5 cm. Fh-kanonene stod. Totalt skulle det visstnok være kun 6 stk. jernbanekanoner i Norge, som tidlig i krigen ble utplasser i Ofoten.

MKB 4/511 Ofoten 2 x 28 cm schwere Bruno 1941-42
MKB 4/511 Ofoten 4 x 24 cm K M93/96(f) 1942-44

Ser også i min oversikt at disse 4 x 24 cm kanonene ble flyttet til Jæren og da under navnet:

MKB 6/ 503 Nærbø 4 x 24 cm KM 93/96(f) 1944-45

Går da ut ifra at dette er samme kanoner det er snakk om, siden det stemmer på antall, størrelse og årstall. Altså var disse 4 x 24 cm jernbanekanonene stasjonert på Nærbø til krigens slutt og endte aldri opp i Østfold før etter krigen.

Strand gård
Etter sitat fra Helge Strand så ble stillingen påbegynt i 1942 i.f.m. at Eisenbahn-batterie 689 kom til Østfold. Vinteren 43 var det norske entrepenører som skjøt ut begge de to amolagrene. Det ble også lagt jernbaneskinner fra tunnelene til kanonplassene for frakt av amo. Sommeren 1943 kom kanonene på plass. Siden den ene kanonplassen var ustabil ble kanonene fjernet høsten 43.

Eisb.Batterie 689 (strand) 2 x 28 cm Bruno 1942 - 43
Eisb.Batterie 689 Knatteröd 2 x 28 cm Bruno 44 - 45

Etter krigen ble disse 6 kanonene, og alt utstyret som hørte med, samlet inn og ble stående en stund på Brødremoen i Mysen ( høsten 1945) Kanonene gikk senere til opphugging.

Morten
MVH Morten C.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

molich wrote:Har lyst til å lage et lite sammendrag over disse jernebane-kanonene som var plassert i Norge.

Og det stemmer nok det som Werner W. skriver over. Har gjort en liten undersøkelse og den "pakken" med 2 x 28 cm , 4 x 24 cm, 3 x 15.5 cm. FH. inkl. mitraljøser og luftvern. Det skulle hvertfall være et par luftverntårn tilknyttet kanonene ved Knatterud etter hva jeg har lest, samt en lokalisering av hvor de 3 x 15.5 cm. Fh-kanonene stod. Totalt skulle det visstnok være kun 6 stk. jernbanekanoner i Norge, som tidlig i krigen ble utplasser i Ofoten.

MKB 4/511 Ofoten 2 x 28 cm schwere Bruno 1941-42
MKB 4/511 Ofoten 4 x 24 cm K M93/96(f) 1942-44

Ser også i min oversikt at disse 4 x 24 cm kanonene ble flyttet til Jæren og da under navnet:

MKB 6/ 503 Nærbø 4 x 24 cm KM 93/96(f) 1944-45

Går da ut ifra at dette er samme kanoner det er snakk om, siden det stemmer på antall, størrelse og årstall. Altså var disse 4 x 24 cm jernbanekanonene stasjonert på Nærbø til krigens slutt og endte aldri opp i Østfold før etter krigen.

Strand gård
Etter sitat fra Helge Strand så ble stillingen påbegynt i 1942 i.f.m. at Eisenbahn-batterie 689 kom til Østfold. Vinteren 43 var det norske entrepenører som skjøt ut begge de to amolagrene. Det ble også lagt jernbaneskinner fra tunnelene til kanonplassene for frakt av amo. Sommeren 1943 kom kanonene på plass. Siden den ene kanonplassen var ustabil ble kanonene fjernet høsten 43.

Eisb.Batterie 689 (strand) 2 x 28 cm Bruno 1942 - 43
Eisb.Batterie 689 Knatteröd 2 x 28 cm Bruno 44 - 45

Etter krigen ble disse 6 kanonene, og alt utstyret som hørte med, samlet inn og ble stående en stund på Brødremoen i Mysen ( høsten 1945) Kanonene gikk senere til opphugging.

Morten
28 cm sBruno i E-btt 689 var hele tiden et hærbatteri, men taktisk underlagt hhv Seekommandant Narvik, Seekommandant Trondheim (Drontheim), Seekommandant Kristiansand. Da batteriet flyttet til Østfold ble det organisatorisk lagt inn under AOK Norwegen for innsats i LXX. AK område (TAB Lillestrøm).
Datoene som fremgår av tyske operative dokumenter er:
Narvik: fra juni 1941 til september 1942
Trøndelag (Nypan): fra september 1942 til juli 1943
Sørlandet (Øyslebø): på plass pr 20 juli 1943 til februar 1944
TAB Lillestrøm: Fra februar 1944 og ut krigen.

De fire franske 24 cm jernbanekanonene var hele tiden disponert av Marinen. I Narvik fra juli 1942 (avløste E689) til september 1944. Deretter til Nærbø/Jæren der det stod ut krigen.

Etter frigjøringen ble materiellet samlet på Mysen (Brødremoen), der de stod i fred helt til Dagbladet skrev en artikkel om dette "verdifulle materiellet som bare stod og rustet opp". Spikerverket neste :!:
JEF
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

http://historie.inforakkestad.no/index. ... &Itemid=34
Tirsdag den 24 ds. Forflyttet tyskerne ved Gautestad 2 ammunisjonsvogner og 2 motorvogner, (som de har vært forlagt på) – til forleggingen ved Rakkestad, de står der på 3 de spor, det står også videre 4 motorvogner der ingen av dem er for tiden bebodd.

Onsdag den 25. april flyttet tyskerne ved Gautestad resten, i alt 5 vogner, deriblandt det store jernbaneskytset, som har kaliber 38 cm. Og de 2 Flak-skyts kaliber henholdsvis 2 og 3,7 cm til Knatterud. Altså: Gautestad er nu helt rent for tyskere, ammunisjonslager og alle militære befestninger. Styrken ved Gautestad var på ca. 25 – 30 mann, samtlige av disse er også forflyttet til Knatterud. (Alle artillerister).

Ved Knatterud står altså nu de jernbaneskyts, kaliber 28 og 38 cm. Den ene av disse står i stilling, med skyteretning mot syd, (den annen og siste som blev forflytt dit ut, kan vi ennu ikke med sikkerhet si hva posisjon har, nærmere senere). Hva Flak-skyts angår så fins det nu 6 stk. her ute, alle disse er oppsatt i stillinger rundt omkring Knatterud-åsen. Styrkene som er forlagt ved Knatterud er nu på ca. 120- 140 mann, mesteparten av disse er artillerister, mens det fins en del infanterister.
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Veldig bra at du fant denne linken over Knatterud, Tormod.

Har selv vært der på befaring, men det er lite igjen å finne. Kunne se rester etter den ene kanonstillingen samt noe annet småtteri :)
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”