R 671

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Driver på og får orden på de stedene jeg har vært.

Ser at Kasemattene på Bolærne og Langesund er identiske, sansynlighvis R 671. Har lest et sted at Mørvika også har R 671, dette kan jeg ikke helt forstå utifra bildene jeg har.

Morten.
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:Driver på og får orden på de stedene jeg har vært.

Ser at Kasemattene på Bolærne og Langesund er identiske, sansynlighvis R 671. Har lest et sted at Mørvika også har R 671, dette kan jeg ikke helt forstå utifra bildene jeg har.

Morten.
Kasemattene på Mørvika er betydelig mere ombygget etter krigen enn de på Bolærne og i Langesund, ettersom Mørvika hadde temmelig tette koniske skjold som ble montert etter krigen for 10,5 cm skytset. Både Mørvika og Langesund hadde Fransk 10,5 cm skyts under og ei stund etter krigen frem til omvæpning til tysk skyts. I Langesund fikk de tyske kanonene såkallte skipsskjold/splintskjold som beskyttelse, og beholdt det helt til nedleggelsen, men på Mørvika fikk de altså tette koniske skjold, og dette medførte en mere omfattende ombygging av kasemattens front for å "tette igjen" kasematten mot skjoldene. Regner med at det er derfor de ser annerledes ut.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Da forstår jeg Marius, takk for oppklaringen ;)

Morten
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:Da forstår jeg Marius, takk for oppklaringen ;)

Morten
Bare hyggelig det. :-) På Bolærne hadde de vel også en form for skipsskjold kanskje? Har vel aldri sett bilder av det før de støpte igjen og ødela hele greia.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Det har ikke jeg heller , men husker synet godt av de gjenmurte kasemattene hvor bare kannonrøret stikker ut gjennom betongen.

Morten
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk Ludvig.

Nå husker jeg å ha sett det før ja, ligger ute en plass på forumet tror jeg :)

Morten
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”