HKB 7./980 Kjököen (589) (Kjøkøy fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk for den, Tormod. Jeg deler nok den samme begeistringen som deg. Denne vi fant på kjøkøya var riktignok ikke fult så bred som på Trolldalen, og det var artig og snuble over det bilde. Må allikevel mest sannsynlig ha hadt samme funksjon..

Morten
MVH Morten C.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

molich wrote:Kan ta med drikke jeg Erik , til oss begge :-D

Takk for en flott tur :)

Morten
:blee:
ED
ErikD
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Jeg vil også takke for en fin tur på lørdag. Hyggelige folk og mye å prate om gjorde at vi brukte en del timer der. Vil også rette en ekstra takk til Morten som tok meg med på en ekstra runde frem til mørkets frembrudd.
Attachments
Kjøkøya.JPG
Kjøkøya.JPG (984.85 KiB) Viewed 379 times
Mg stilling med norsk kanonkasematt i bakgrunnen.
Mg stilling med norsk kanonkasematt i bakgrunnen.
Kjøkøya2.JPG (824.96 KiB) Viewed 379 times
Dobbel mg stilling.
Dobbel mg stilling.
Kjøkøya3.JPG (1.11 MiB) Viewed 379 times
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Bare hyggelig det, Henrik :)

Forøvrig flotte bilder ...

Morten
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Har ennå ikke fått noe avklaring på om det var greit å legge ut bilder inne fra kanonen, men siden det ligger bilder ute allerede på annet forum, tar jeg sjansen.

Morten
Attachments
SAM_2478.JPG
SAM_2478.JPG (303.72 KiB) Viewed 319 times
SAM_2485.JPG
SAM_2485.JPG (198.02 KiB) Viewed 319 times
SAM_2502.JPG
SAM_2502.JPG (113.09 KiB) Viewed 319 times
SAM_2510.JPG
SAM_2510.JPG (166.91 KiB) Viewed 319 times
MVH Morten C.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hvor gamle er disse bildene?
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jon-Vegard wrote:Hvor gamle er disse bildene?
De er vel sikkert fra den rundturen de hadde på Kjøkøy for noen uker siden.
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Stemmer som Tommy sier, disse er ganske ferske. (24.09.2011)

Morten

Derimot er det flere bilder her:

http://www.festningsverk.no/Kjokoya1.htm
http://www.festningsverk.no/Kjokoya2.htm
MVH Morten C.
Crashstar
Posts: 3
Joined: 22 Oct 2012 0:51
Location: Sarpsborg, YVEN

Siden det er litt over et år siden sist noen skrev her inne, så tenkte jeg det var på tide.
Er egentlig veldig interessert i om kanskje noen som er kjent på kjøkøy fort hadde hatt lyst til å sløse bort noen timer på meg med en omvisning eller liknende.
Vil veldig gjerne se hva som er hvor og ta en skikkelig tur, og det er klart, om fler vil være med så er jo det bare hyggelig. :)
Så lurer jeg på, hvem er eier av området der kjøkøy fort ligger? Og er der Fredrikstad kommune som disponerer den gamle forlegningen?

Håper noen kan være behjelpelige med litt kunnskap og info om dette stedet! :)

Kim Stendal
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Ring Bjørn E. Kristiansen, Langøyveien 62 Kåkerøy. Har desverre ikke hans tlfnr her nå, er på ferie i utlandet. Han har alle opplysninger om Kjøkøya.
ErikD
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jeg kan eventuelt være en mellom-mann der Erik :)

Forøvrig står tlf-nummeret til Bjørn E. Kristiansen her ....

http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 6&start=60
MVH Morten C.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

molich wrote:Jeg kan eventuelt være en mellom-mann der Erik :)

Forøvrig står tlf-nummeret til Bjørn E. Kristiansen her ....

http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 6&start=60
Den er grei.
ED
ErikD
jfho
Posts: 1
Joined: 04 Mar 2013 15:23

Hei

Jeg jobber som lærer på Kjøkøy Fort, vi disponerer alle byggene inne på området.

Vi er i gang med å pusse opp innvending i det gamle messebygget. vi ønsker å smykke ut rommet med bilder fra de ulike historiske epoken som har vært her ute. Jeg tenker da først på krigshistorien, men også litt på steinhoggerindustri og bronserøysene som er her.

Jeg er på jakt etter bilder og kart fra området.

Er det greit at jeg bruker bilder som ligger ute her på forumet, eller er det problemer rundt opphavsrettigheter ? Dersom andre har bilder som de vil dele så ta gjerne kontakt.

bildene vil prege noen vegger innvendig i kommandørboligen og messebygget, og vi vil på denne måten prøve å bevare noe av egenarten og historien her ute.

mvh Jon F
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Heisann.
Jeg har tatt en god del av disse bildene inne i de forskjellige haller og bunkere, før de ble murt igjen. Og også endel fra uteområdene, mine bilder må du gjerne bruke. Du kan sikkert bruke de andres også, men det kan jo ikke jeg gå god for...
Erik D.
ErikD
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

jfho wrote:Hei

Jeg jobber som lærer på Kjøkøy Fort, vi disponerer alle byggene inne på området.

Vi er i gang med å pusse opp innvending i det gamle messebygget. vi ønsker å smykke ut rommet med bilder fra de ulike historiske epoken som har vært her ute. Jeg tenker da først på krigshistorien, men også litt på steinhoggerindustri og bronserøysene som er her.

Jeg er på jakt etter bilder og kart fra området.

Er det greit at jeg bruker bilder som ligger ute her på forumet, eller er det problemer rundt opphavsrettigheter ? Dersom andre har bilder som de vil dele så ta gjerne kontakt.

bildene vil prege noen vegger innvendig i kommandørboligen og messebygget, og vi vil på denne måten prøve å bevare noe av egenarten og historien her ute.
Jeg tror nok ikke noen her kan gi noe slags blankofullmakt til å benytte bildene i tråden her fra Kjøkøy men hvis du sender en PM til de som har tatt bilder du ønsker å bruke og spør om lov så vil jeg tro at de fleste ikke har noe problemer med det.
--
Tommy
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”