Brandasund "såto"

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Hallo! har vært i brandasund på Bømlo. Gikk opp til såta der det ligger ein "tyskerbunker" vært der før, men da var den omtalte kuppelen over bunkeren borte.Den låg før i myra,nedenfor brakka(hytta). Eg veit så lite om dette området, og google hjelper lite her :) noen som vet noe om Brandasund under krigen? Info om bømlo generelt og er velkommen :)


her kommer noen bilder med tekst og spm.

MVH Jetsam
Attachments
kuppel gjen. Er dette av tysk opprinnelse? Den er egentlig grå av farge, og er ca 6 mm tykk.
kuppel gjen. Er dette av tysk opprinnelse? Den er egentlig grå av farge, og er ca 6 mm tykk.
Bilde 247.jpg (100.46 KiB) Viewed 796 times
piggtråd, er det vel nok av. for ett så lite område? legg merke til rester av stilling til venstre.
piggtråd, er det vel nok av. for ett så lite område? legg merke til rester av stilling til venstre.
Bilde 244.jpg (199.36 KiB) Viewed 796 times
bunker på avstand.
bunker på avstand.
Bilde 243.jpg (110.9 KiB) Viewed 796 times
her hadde man full oversikt ihvertfall, austevoll i bakgrunnen.
her hadde man full oversikt ihvertfall, austevoll i bakgrunnen.
Bilde 242.jpg (103.06 KiB) Viewed 796 times
Dei originale veggplatene til brakka,slengd i skogen
Dei originale veggplatene til brakka,slengd i skogen
Bilde 241.jpg (217.02 KiB) Viewed 796 times
hytta gjen
hytta gjen
Bilde 240.jpg (187.44 KiB) Viewed 796 times
her er eit bilde av ei hytte, som ein gang var ei brakke til tyskerne. sterkt modernisert nå
her er eit bilde av ei hytte, som ein gang var ei brakke til tyskerne. sterkt modernisert nå
Bilde 238.jpg (221.68 KiB) Viewed 796 times
Inngangen til bunkeren, låst av hytte eiger.
Inngangen til bunkeren, låst av hytte eiger.
Bilde 237.jpg (184.56 KiB) Viewed 796 times
Av bunkeren, med kuppelen som har lugget i myra. hva slags misjon hadde denne bunkeren?
Av bunkeren, med kuppelen som har lugget i myra. hva slags misjon hadde denne bunkeren?
Bilde 235.jpg (139.23 KiB) Viewed 796 times
Ruiner etter en byggning
Ruiner etter en byggning
Bilde 234.jpg (234.7 KiB) Viewed 796 times
En overgrodd stilling (?)
En overgrodd stilling (?)
Bilde 233.jpg (260.62 KiB) Viewed 796 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Dette må være Flugwache "Brg 8 Brandasund".
JEF
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Det er en Fluwa. Er såvidt jeg husker 3/4 tilsvarende bunkere i Hordaland, samt en større. Alle med kuppel(På Fedje er kuppelen fjernet)
Vedlagt noen bilder fra en tilsvarende bunker.
Kuppelen gikk på små hjul og var dreibar og bestod av aluminium og plexiglass. Det du ser på ditt bilde er etterkrigs.
På Brandasund er det forøvrig ett lite diskre festepunkt for minefeltet.
Paul S.
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Paul S. wrote:Det er en Fluwa. Er såvidt jeg husker 3/4 tilsvarende bunkere i Hordaland, samt en større. Alle med kuppel(På Fedje er kuppelen fjernet)
Vedlagt noen bilder fra en tilsvarende bunker.
På Brandasund er det forøvrig ett lite diskre festepunkt for minefeltet.
Paul S.

Ok,ja før når kuppelen var borte fra den i brandasund, kunne man gå inn i den. men ny eiger såg nok eit gratis tak der, til "skuret" sitt! men var fluwa brandasund oppsatt med noe våpen? Takk for info , til dei som har svart her :)
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Denne er en litt mindre utgave av den som står nord på Bømlo nærmere bestemt på Hiskjo.

Det har stått en stor kikkert på lavetten inne i bunkeren.

Det er opprinnelig en norsk meldestasjon som ble overtatt av tyskerne.
Også på Hiskjo var den omringet at rikelig med piggtråd. Det var og mye miner. Endel gikk av pga. katter iflg. lokalbefolkningen.

Det var endel mindre flak på hiskjo men det er ingen synlige stillinger etter dem.

En lokal kunne fortelle om en kveld hvor flak var i kamp mot engelske fly, det ble og skutt ned 2 fly rett vest for stillingen.
Det ene var en tysk jager som gikk ned etter luftduell (også her har jeg talet med øyenvitner)mens den andre er etter sigende en junker som ligger en del lengre ute.
Jageren var min far med å tauet inn for en skraphandler, men vingen knakk og den ligger nå lenger inne mot land.
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Ok,takk for info! har du noen bilder fra dette?
Mvh Jetsam
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Hei

Jeg har tenkt meg et dykk på det tyske jagerflyet i sommer.
Det hadde vert kjekkt å ta endel ferske bilder å lagt ut sammen med det jeg vet av lokalhistorie etter tyskerene på stedet.

mvh
Ernst
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

E.E.Ø. wrote:Hei

Jeg har tenkt meg et dykk på det tyske jagerflyet i sommer.
Det hadde vert kjekkt å ta endel ferske bilder å lagt ut sammen med det jeg vet av lokalhistorie etter tyskerene på stedet.

mvh
Ernst

Ja,det hadde vært flott! hvor dypt ligger flyet? Håper det ikke er isundtrustet da. Har hørt litt historie fra brandasund, blant annet om bombinga av slåtterøy. Der fyrmesteren(?) mistet sin 18 år gamle datter. Men var bomba kansje ment for posten oppe på såta? eller var Slåtterøy, ett strategisk mål for engelskmennene. skal vel litt til for og feilbombe så drastisk.
Mvh Jetsam
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Det er opprinnelig en norsk meldestasjon som ble overtatt av tyskerne.
Det har nok vært norske meldestasjoner på plassene, men de to på Hiskjo og Brandasund mfl. er nok ikke førkrigs. Den på Hiskjo er påbygget, ellers er det innvendige lik.
Paul S.
bomling
Posts: 1
Joined: 13 Jun 2010 2:30

Hei er ny på forumet :)

Det er en slik her sør på Bømlo og , nermere bestemt Langevåg.
Plassen den står på heter Ådno og er høgt oppå fjelle , ser utover hele Bømlafjorden.
På Ådno er ei kystvakthytte og ein utsiktskuppel med radar på sida.
Ein liten bunker under utsiktskuppelen.
Er turløype opp til Ådno med god merking.

Har ikke bilder fra plassen da det er lenge siden jeg var der
men Litt info på denne sida og bilder av kystvakthytta.
http://www.bomloturogsogelag.no/adnahytta.html
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

De "orginale platene" som ligger slengt bort i skogen er vel Eternitt plater som var uhyre populært og slå på husene sånn ca 50 - 60 tallet. Spesiellt ved sjøen, hadde man først satt på slike plater (som også inneholder asbest) så behøvde man ikke vedlikeholde veggene på 30-40 år.Så de er nok ikke orginale fra krigens tid.ED
ErikD
lilje
Posts: 700
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Erik Dreyer wrote:De "orginale platene" som ligger slengt bort i skogen er vel Eternitt plater som var uhyre populært og slå på husene sånn ca 50 - 60 tallet. Spesiellt ved sjøen, hadde man først satt på slike plater (som også inneholder asbest) så behøvde man ikke vedlikeholde veggene på 30-40 år.Så de er nok ikke orginale fra krigens tid.ED
Eternit (fra "eternity"=evighet) var varemerket for platene laget av "Norsk Eternit-Fabrikk" i Slemmestad fra 1946 til 1979 (da det ble forbud mot bruk av slike plater etter at man hadde påvist hvor kreftfremkallende støv fra dem var). Eternit besto av 10% asbest og 90% sement og har en fantastisk holdbarhet. Så lenge platene står fast på veggen er de ikke farlige. Men alt som lager støv av dem (saging, boring, knusing etc.) er forholdsvis ille da støvet er kreftfremkallende (lungekreft). Altså, ingen grunn til panikk hvis man har slike på veggen. Men skal man fjerne dem fra veggen (eller rive huset) må man huske at det er spesialavfall. I tillegg til platene til å kle vegger, var det også taktekkingsplater av eternit. De er bølgeformede som bølgeblikk, men av et betonglignende materiale (eternit). Disse gjelder det også å få behandlet som spesialavfall og ikke knuse!
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Jetsam wrote:Hallo! har vært i brandasund på Bømlo. Gikk opp til såta der det ligger ein "tyskerbunker" vært der før, men da var den omtalte kuppelen over bunkeren borte.Den låg før i myra,nedenfor brakka(hytta). Eg veit så lite om dette området, og google hjelper lite her :) noen som vet noe om Brandasund under krigen? Info om bømlo generelt og er velkommen :)


her kommer noen bilder med tekst og spm.

MVH Jetsam
Håper hytte eiger fjerner de eternittplatene på en mer forsvarlig måte etterhvert.
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “HORDALAND”