okei okei, jeg tenkte meg en ny tur til helgen. så kanskje vi sees da.
det er faktisk 5 år siden ca. så det har nokk skjedd en del ja.
HKB 16./974 Grönsviken
Moderators: Stutzpunkt, KOS
okei, jeg var innom der, men var etter åpningstiden.
jeg prøvde å finne kaia, men den var visst borte.
men da jeg letet så kom jeg over noen ting, så jeg lure på om du/dere veit ka det er ?
jeg prøvde å finne kaia, men den var visst borte.
men da jeg letet så kom jeg over noen ting, så jeg lure på om du/dere veit ka det er ?
- Attachments
-
- DSC01054.JPG (1.39 MiB) Viewed 1710 times
Lasse E
De to siste bildene må være et kabel/koplingspunkt.
Se vedlagt bilde fra en annen plass...
Mvh
Thomas L
Se vedlagt bilde fra en annen plass...
Mvh
Thomas L
- Attachments
-
- Koplingspunkt.jpg (135.6 KiB) Viewed 1707 times
Jepp
De to siste er fra koplingspunkt. Dette fant du vel oppå haugen mellom kystfortet og selve Grønsvika???
Det første bildet er vel fra det vi tror er restene etter en generatorbunker for lyskaster. Hva selve "jernramma" har vært for noe vet jeg ikke.
Inge S
De to siste er fra koplingspunkt. Dette fant du vel oppå haugen mellom kystfortet og selve Grønsvika???
Det første bildet er vel fra det vi tror er restene etter en generatorbunker for lyskaster. Hva selve "jernramma" har vært for noe vet jeg ikke.
Inge S
okei ja, det må være midt i mellom fortet og grønsvik.
det skulle også være et vannbasseng og en Stilling oppe ved fjellet, men jeg fant ikke det, hverken da jeg var der eller på kart.. er det tørrlagt ? eller er det igjengrodd?
det skulle også være et vannbasseng og en Stilling oppe ved fjellet, men jeg fant ikke det, hverken da jeg var der eller på kart.. er det tørrlagt ? eller er det igjengrodd?
Lasse E
Neppe tørrlagt med tanke på det været vi har for tiden, men antakeligvis gjengrodd. Det skal være et vannreservoar og en observasjonspost i fjellsiden over fjellet, men jeg tror de ligger temmelig høyt i terrenget. Var du helt oppe på toppen?
Inge S
Inge S
okei, nei eg var ikke helt på toppen, for i følge oppslagstavla som dere har der, står det ca 300meter opp i fjellet, men eg fant ikke noe da. men på kartet eg har sett på så er det et lite vann, men det blir nesten på andre siden trur eg.. ?
det er iallefall langt oppe!
det er iallefall langt oppe!
Lasse E
Nei ikke helt. Hvis du var oppe på fortet så du ei kløft som gikk fra sambandsbunkeren (eller rettere sagt litt nord for sanitetsbunkeren) og ned mot RV17. I den grøfta har det gått ei vannledning fra reservoaret oppe i fjellsida. Har desverre ikke bilder, men har lagt ved et kart.
Inge S
Inge S
- Attachments
-
- Vannledning.jpg (56.46 KiB) Viewed 1588 times
Gronsvik wrote:Jobber for tiden på spreng med å få opp en midlertidig utstilling om det tyske kystforsvaret på Helgeland i regi av Helgeland Museum.
Jeg mangler imidlertid bilder fra batteriene på Helgeland og tematiske bilder som viser nærforsvar og luftforsvar.
Skulle også hatt bilder fra Svolvær-raidet 4.mars 1941.
Hvis det er noen som har slike bilder, ville jeg blitt veldig glad om jeg hadde kunnet fått noen kopier til utstillingen.
Givere vil selvfølgelig bli kredditert, men vi har desverre ikke midlert til å kjøpe kopier for.
Er det noen som har opplysninger om hvor jeg kan få tak i slike bilder hadde også det vært fint. Har allerede søkt gjennom fotoarkivene til Forsvarsmuseet og Kystartillerimuseet uten hell.
Inge S
Lest fore n liten stud siden en årsboka for Karlsøy kommune. Der fant jeg bilder som var tatt like etter svolvær raidet i 41, Da disse bildene mest sannsynlig finnes der ute er det kanskje ikke så mye hjelp å få, Men det kan nevnes at det var e god del fiskere fra lyngen og Karlsøyområdet der den dagen det skjedde.
Det enkle er ofte det beste!!
Var en tur på fortet og så på de nye lokalene som ble åpnet dagen før. Fin kafeteria og utstillingslokaler. En større utstilling er på gang i det største rommet fortalte Ragnar meg. Imponerende arbeid.
- Attachments
-
- DSC_0275.JPG (110.28 KiB) Viewed 1338 times
-
- DSC_0280.JPG (101.79 KiB) Viewed 1338 times
-
- 01-DSC_0276.JPG (300.83 KiB) Viewed 1301 times
-
- 02-DSC_0278.JPG (299.23 KiB) Viewed 1301 times
-
- 03-DSC_0281.JPG (340.19 KiB) Viewed 1301 times
-