Den perfekte lommelykt?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Hm! Visste ikke at man kunne bytte ut LED-en på en enkel måte. Smart!

Det finnes hauger av lykter der ute, men jeg kjøper ikke noe som ikke har regulert lys. De fleste av LedLenser sine lykter synes for meg å være uregulerte, som virker litt rart, for de har jo ellers mange gode løsninger (eksempelvis fokuserbare LED-lykter).
Sindre
Countdown
Posts: 5
Joined: 12 Jul 2010 13:33

Ja, VELDIG smart :) Da slipper man å bruke mer penger på kropp til lykt, bare billige pærer :)
''P60 drop in'' kalles de. Mange på CandlePowerforums.com (lykteforum med 150 000 medlemmer) som lager spesial P60 drop ins for Solarforce og Surefire lykter (fantastisk lett å bytte pære, skru av hodet, ta ut pære, sett i ny pære; 30 sekunder) de er kapable til opp mot 2000 lumen nå.

alle Led Lenser lyktene er dessverre uregulerte ja, helt latterlig spør du meg! Irriterte meg over å aldri ha full lysstyrke når batteriene har blitt dårlig, derfor sluttet jeg med Led Lenser.
Til og med den nye serien deres med lykter, ''M'' serien er uregulerte, men det er på 60 % lysstyrke! Full styrke er fortsatt uregulert..
TULL.
At den er fokusabel er fint det, men på videst er den aldri vid nok! Zebralight er løsningen. Helt vilt hvor geniale de er, 200 EKTE lumen på 1 AA (zebralight H51)
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Ikke dårlig. Enda et godt argument for å kjøpe lykten =) Den er da også nokså liten (lysstyrken tatt i betraktning), selv om lillebroren (http://www.lightman.no/product/504164/W ... -lykt.html) kan være et godt alternativ til "ha i beltet hele tiden"-lykt.

Full lysstyrke i slike lykter har man vel strengt tatt bare noen sekunder før det dabber av. Når det finnes alternativer, skjønner jeg ikke hvorfor det fremdeles selges uregulerte lykter.
Sindre
Countdown
Posts: 5
Joined: 12 Jul 2010 13:33

Ikke WIseLED som var såpass lette å bytte pære på, men Solarforce / Surefire :bra: Jeg var kanskje litt utydelig.
Solarforce er uansett å anbefale! :D
oppgradering for WiseLED koster 1598 og du må sende lykta tilbake til Lightman med 5-7 dagers behandlingstid :P


Compact er nok bra den og, men synes at den er altfor stor med lysstyrken i betraktning, får mer lysstyrke (og billigere) med en Moddoo, VanisleDM eller Kerberos drop-in for enten Solarforce eller Surefire kropp (Solarforce kropp; rundt 70-80 kr.) Surefire; 700-1000 kr.:) 14 cm ca.

Grunnen til at de selger disse lyktene er nok at de er så vel etablert her i Norge osv, BARE Led Lenser eller Maglite det går i. Fryktelig irriterende! Dimmes med en gang. Latterlig måte å spare penger på, for allerede overprisede lykter.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Lykteverden er litt for stor til at jeg beholder oversikten mellom hver gang jeg kjøper ny lykt. Tenker den jeg har nå får gjøre jobben en stund til, før jeg bytter den ut.
Sindre
RasmusTerne

Noen som har testet Ledlenser H7 i praktisk "bunkerbruk"?
Kan "få" en for bonuspoeng på en nettside. Noe å satse på?
Sigfred R.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Absolutt å anbefale - om du ikke kan få P7 da ;-)
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Ser at det er god pris på led lenser T7 i sverige nå, kostet bare 249 på clas ohlson på norbysenteret :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Absolutt å anbefale - om du ikke kan få P7 da ;-)
Hmmm, det var T7 jeg tenkte på ja... H7 er jo hodelykt... Ikke prøvd den.

Hva med en liten tur i hyllene http://www.ledlenser.com/ENG/startseite_1024.php

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
RasmusTerne

Valget står mellom en H7 og en T7. Tenkte det var greit å ha hendene fri til fotoapp. og manøvrering av gåstol.(pensjonist) :)
Sigfred R.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg har selv en T7 og har hatt den i ett par år, er strålende fornøyd med den men som RasmusTerne nevner så har det sine fordeler med en hode lykt.
Da har man hendene fri til å betjene kamera, opptegning eller manøvrering av gåstol slik som RasmusTerne :D
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

RasmusTerne wrote:Valget står mellom en H7 og en T7. Tenkte det var greit å ha hendene fri til fotoapp. og manøvrering av gåstol.(pensjonist) :)
Sigfred R.
Absolutt, men, JA TAKK BEGGE DELER :smile:

Har P7 i beltet og http://www.youtube.com/watch?v=k5a0PlzqeI8 (som nevnt på første side i tråden) i sekken.
I praksis er det vel P7 som blir mest brukt for tiden, men av og til er det greit med 2 lykter også, som her http://www.youtube.com/watch?v=8xuQe8p7z8g

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
RasmusTerne

Takker for svar. Tror jeg går for H7, så får den gamle Magliten gjøre tjeneste i beltet,(og som nærforsvar) ennu en stund. :)
Sigfred R.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Høres ut som en god plan, gitt tilbudet...

Tror forresten T7 lyktene kommer uten skikkelig bæreveske - ihvertfall hos Clas O., mens P7 blir levert med en prof. belteveske. Men noe til nærforsvar er det ikke i de :shock: - der er nok 'Mag-kølla' bedre :bra:

Lykke til !
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

glem ledlenser å maglite å de dyre søppel lyktene... :oops: de produserer det billigere å værre kvalitet enn de andre kinesiske lyktene...

Ebay er plassen å handle på. jeg har både P7 og Mag 2D led å ein haug andre å de beste lyktene e fra ebay PDT_Armataz_01_14

Maglite 2D led å p7 er som et stearinlys iforhold til f.eks denne: http://www.ebay.com/itm/250851259683?ss ... 222wt_1163
Den har har oppladbare lipo celler, ekte glass i front, et vanvittigt lys for 350kr inkl lader å batterier. og langt over 1000lm målt. og er skikkeligt byggd og ekstreme kjøleevne til selve smd Led'en da den e festa på metall å e skrudd inn i fronten og ikke i plast slik de dyre drittlyktene er.
maglite 2d led e rett rundt 130lm og p7 er rett rundt 200lm styrke etter det jeg husker.

http://www.ebay.com/itm/230684221889?ss ... 063wt_1396 denne lille lyka e mindre enn p7 å lyser det dobble å mer. har ein målt lumens på ca 690. den og bruker oppladbart lipo å koster ca 150kr inkl lader å batterier...

ekstra oppladbare lipo batterisett koster ca 10kr stykk (type 18650 3,7v 3800mah)

favoritt søkeord på Ebay er: " XM-L " eller " 18650 lm "

(lyktene komme på hentelapp på posten, moms å tollfrie. merket med gave å 6 dollar. å totalprisen er det som står på ebay... ingenting ekstra juks.) har handla 140 pakker i år å alle har jeg fått å vært uskadet i posten.)

Snart jul :m16:
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”