Den perfekte lommelykt?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:for det er jo det tråden handler om... hehe.
Ja, hadde bare "de seriøse trådene" blitt behandlet likt så ;-)
Men helt korrekt !

Ser du har fått deg T7 ... den hadde du ikke sist vi var "på fjellet" , jeg har P7 - men det er vel stort sett samme egenskapene.

Batterilevetiden er imidlertid god på Ledlenser's.

Fristet litt med "en enhet" fra DealExtreme ja - i tillegg :D

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ser du har fått deg T7 ... den hadde du ikke sist vi var "på fjellet" , jeg har P7 - men det er vel stort sett samme egenskapene.
Ja, har fått meg en T7, bokstavelig talt. Fikk den til jul av svigerfar gitt :) Greit med referanselykta i hus...
Batterilevetiden er imidlertid god på Ledlenser's.
Der skal jeg jammen si meg helt enig. Meget bra...
Fristet litt med "en enhet" fra DealExtreme ja - i tillegg :D
Ja, hva hindrer deg? :D Har du lyst har du råd... hehe.
"I tillegg" er et fint nøkkelord her. Lyktene utfyller hverandre meget godt. Led Lenseren lyser lenger, og DX-lykta lyser bredere. Så bruk Led Lenseren til å finne bunkeren, og den andre når du kommer inn. Da har du er perfekt setting for årets sesong... Skal vise deg first hand når snøen slipper taket og vi atter kan vandre i mørke tunneller sammen... ;)


Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

TommyG skrev:
Ja, bestilte den du foreslo lenger oppe her :-)
Nå.... Hvordan falt lykten i smak? Regner med at pakken er kommet frem og du har fått testet lykten i feltet? PDT_Armataz_01_18

Kai
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

bactuz wrote:TommyG skrev:
Ja, bestilte den du foreslo lenger oppe her :-)
Nå.... Hvordan falt lykten i smak? Regner med at pakken er kommet frem og du har fått testet lykten i feltet? PDT_Armataz_01_18
Med all snøen som har vært i vinter, så har det nok dessverre ikke blitt mye testing i felt. Men, har jo prøvekjørt den rundt om i huset, uthuset etc. og der virket den iallefall genial.
Nå ble jeg jo også tilfeldigvis nylig eier av en LedLenser P14. En dag jeg kom hjem fra jobb, og gikk opp veien til huset vårt, så så jeg plutselig en lommelykt som tittet frem fra snøen. Dro den ut, og prøvekjørte den, og den fungerte fint den.
På kort avstand, så er definitivt DX-lykten langt kraftigere, og sånn sett perfekt for de plassene vi som oftest benytter de, men på lengre avstand, så må nok DX-lykten se seg slått. LedLenser-lykten har jo en zoom-funksjon, og lyser lett opp en låvevegg på 200 meters avstand.

La tidligere ut et par tester av den DX-lykten på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=ocJ1U8VOkTg
http://www.youtube.com/watch?v=P3LHatlaP-8
--
Tommy
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Helt enig Tommy... Led Lenseren er bedre på langt hold, det er det ingen tvil om, men inne i bunkere er DX-lykten suverén!

Da har du forstått poenget Tommy :)
Countdown
Posts: 5
Joined: 12 Jul 2010 13:33

Lenge siden det har vært aktivitet her, ser jeg.

De fleste har vel en gammel maglite av C eller D Størrelse, så hvorfor ikke kjøpe en perfekt Drop-In?
http://www.lightman.no/category/15098/M ... eller.html

Malkoff Devices lager de beste Drop ins for SureFire og Maglite, det er det ingen tvil om! Rimelig pris er det også.

Ellers å anbefale for vandring i kystfort burde være Thrunite Catapult V2, Den har et MEGET bredt lysspekter og lyser samtidig mange hundre meter! Dette er noe som knuser DX-Lyktene hardt. Husk at DX lyktene ikke måler OTF Lumen (Lumen ut av lykta) men lumen inne i LED dioden.

http://www.lightman.no/product/569660/T ... lumen.html

!000 Lumen, 700-800 OTF Lumen

Til dere som synes det var dyrt på Lightman, Lightman har faktisk ganske gode priser, med tanke på kvalitet, service og lysutbytte. Kjøper heller en kvalitetslykt til 2000 kroner enn en DX lykt som er oppgitt til samme lysstyrke( selv om de vanligvis har opp mot 30 % svakere lys enn oppgitt) pga det er godt å tenke at du har kvaliteten i hånda, og ikke noe som ofte er billig skrap :) Men så er det min mening.
Håper på mer aktivitet her!
User avatar
Hilmar
Posts: 15
Joined: 11 Sep 2010 22:47
Location: Drøbak

Hei.

Jeg må nesten legge inn en erfaring her selv!
Hvis jeg trenger sikkelig lys er det Petromaxen fra forsvaret som må til!
Jeg fikk tar i en orginalkasse med 2 stk fra forsvaret.

Image
Passer perfekt på oppdagelsesferder med Volvo jeepen :)

Image
:gutta:
Hilmar - OSCF
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Hilmar wrote:Hei.

Jeg må nesten legge inn en erfaring her selv!
Hvis jeg trenger sikkelig lys er det Petromaxen fra forsvaret som må til!
Jeg fikk tar i en orginalkasse med 2 stk fra forsvaret.

Image
Passer perfekt på oppdagelsesferder med Volvo jeepen :)

Image
:gutta:
Heisann. Jeg og lurer på å skaffe meg en petromax eller to etterhvert. Er disse så ypperlig som jeg tror når det gjelder å lyse opp generellt i en bunker eller andre rom? Må jo være greit å ha noe som er rundtlysende for å få frem rommets størrelse og fasong bedre, og kansje ha en ekstralykt til å lyse opp punktene en skal ta bilde av? Men er det noen som har erfaring fra noe som da har petromaxens rundtlysende egenskaper, kansje til og med enda kraftigere lys, men da i en eller annen batteridrevet variant?
Har gått og siklet på blanke fine petromaxer på forsvarsutsalget oppe på Våler. :-) Men en elektrisk oppladbar variant med minst like kraftig lys måtte vært et ypperlig tilskudd for bunker-bruk sammen med ei lita høykvalitets lykt for mere punktbelysning?

Hilsen marius
User avatar
Hilmar
Posts: 15
Joined: 11 Sep 2010 22:47
Location: Drøbak

Ja det er dem PDT_Armataz_01_14

Lyser 8 timer visst på en tank. den krever litt vedlikehold men er til gjengjeld driftsikker og sterk!

Men å ha en lommelykt med i tilfelle glødenettet skulle revne eller noe annet skjer er nok ikke dumt

H
Hilmar - OSCF
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Forbrukertest av 19 lommelykter: http://www.klikk.no/helse/friluft/article629466.ece

Disse kommer kanskje til kort i store fjellhaller med rått fjell men som generelle bunkerlykter er sikkert flere av disse dugandes.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Har brukt Led Lenser T7 i godt over ett år nå, og den er fantastisk god!!
Mvh.
Jon-Vegard
Countdown
Posts: 5
Joined: 12 Jul 2010 13:33

Nå bruker ikke jeg lyktene mine akkurat til bunkere så ofte, men er ofte at jeg må lyse opp svære ganger (100 m+) som også er brede.
Når det er helt bekmørkt er jeg fryktelig glad i Moddoo Triple XP-G P60 drop-in. Gir bra flom og lyser faktisk mer enn langt nok. 1000 EKTE lumen på 14 cm.

/den lyktetesten av Klikk synes jeg er altfor tynn.. Var få av de ''flashaholic'' baserte lyktemerkene som ble testet (ingen)
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jon-Vegard wrote:Har brukt Led Lenser T7 i godt over ett år nå, og den er fantastisk god!!

Helt enig med deg Jon-Vegard, har den samme lykta og er kjempefornøyd.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Den mest perfekte lykten jeg har sett hittil, må være denne her: http://www.lightman.no/product/497422/W ... -lykt.html

Er stygt redd for at jeg kommer til å kjøpe den en dag.
Sindre
Countdown
Posts: 5
Joined: 12 Jul 2010 13:33

For å si det sånn; hvis du kjøper den, så har du gjort et fantastisk godt kjøp!

Helt genialt at den kan oppgraderes når nyere dioder kommer. Hvis du går for den får du legge inn litt info her! :)

Vil forresten anbefale folket her Solarforce. Billige høykvalitetslykter.

1) Solarforce L2R Kropp
2) Solarforce Low Voltage 0,8-4,2V drop in pære
3) Frakt

= 22 $ = 123 kr levert.
Veldig bra, minst like kraftig som de fleste 3 og 4 AAA lyktene til Lenser osv. Er meget fornøyd, og den er også oppgraderbar!

Min mest perfekte lommelykt er nok en utborret Surefire C2 med Moddoo Triple XP-G dropin, liten lykt, over 1000 ekte lumen. Grei brenntid.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”