St & L diskusjon

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det siste bildet, har det gått en inngang til høyre? eller går den også til venstre? Det gjelder også første bilde.
Noe av det vi diskuterer er om dette er et symbol for rettning? eller er jeg snart den eneste som trur på det? PDT_Armataz_01_09
bildet som jeg legger ved kommer fra en gang i nærheten av en R501 på Lista. Her er jo "L" ganske så tykk skrevet... og ligner ikke egentlig ikke på noe bokstav.

Erik H
Attachments
bilder-av-symbol-l.jpg
bilder-av-symbol-l.jpg (29.89 KiB) Viewed 534 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Begge har inngang til høyre for L'n. Den ene er en Vf bunker med et enkelt rom, har bare vært inne i den ene, men den andre er trolig helt lik. Foran inngangen har man en splintvegg med to innganger, som dekker hovedinngangen (tredøra)

Her er et bilde som viser den ene Vf bunkeren, L'n står plassert på veggen ved venstre inngang i splintmuren.


Tormod.
Attachments
0001.jpg
0001.jpg (90.76 KiB) Viewed 514 times
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Synes det er litt spennende med denne diskusjonen med "L". Så jeg har sett spesielt etter denne når jeg har vært på bunkerturer på øya mi.

Denne kom jeg over i Laksevika fort på flekkerøy. Den ligger 4 meter i fra det som var sykestua til tyskerne. "L"'en komer til syne når en er på vei ut av bunkeren. Utgangen er til venstre og veien videre inn er til høyre der jeg står å tar bilde. Dette er en liten bunker med tildes tykke vegger. Tok dessverre ikke noen mål.
Attachments
krageviga2 003.jpg
krageviga2 003.jpg (66.46 KiB) Viewed 444 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Her er bildet av bunkeren tatt fra sykestua ned mot bunkeren. Som dere ser er den ikke stor men består av tildes tykke vegger/tak.
Attachments
krageviga2 005.jpg
krageviga2 005.jpg (133.43 KiB) Viewed 443 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei alle sammen
Har et eksempel fra Trondheim, nærmere bestemt en bunker under parkeringsplassen på Ringve Museum. Dette er en enkel men litt rar bunker med skrå bakvegg i tillegg til det mer vanlige skrå taket. Det skrå taket antyder muligens at bunkeren ikke alltid har vært helt under jord. Den består av et enkelt avlangt rom med en vinklet utgang i hver ende. Bruk foreløpig ukjent. Her dukker L'en igjen opp men uten at den er rettet noen bestemt vei. Den står så den vises på vei ut.
Attachments
Underjordisk bunker Ringve, Trondheim.jpg
Underjordisk bunker Ringve, Trondheim.jpg (74.25 KiB) Viewed 407 times
Underjordisk bunker Ringve, Trondheim, L ved utgang 1.jpg
Underjordisk bunker Ringve, Trondheim, L ved utgang 1.jpg (60.72 KiB) Viewed 407 times
Underjordisk bunker Ringve, Trondheim, L ved utgang 2.jpg
Underjordisk bunker Ringve, Trondheim, L ved utgang 2.jpg (66.05 KiB) Viewed 407 times
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Her er litt mer informasjon: fra "fortress third reich"
German bunkers maintained some features that became standard in most Atlantic Wall positions. The entrances where "T" or "L" shaped so that fire could not be fire directly into the bunker form the outside.
Dette er jo viden kjent av bunkere ble bygd slik man ikke kunne skyte direkte inn i bunkeren. Kan merket "L" være for å fortelle at her er det bare en utgang.. (en inngang)?

ErikH
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik H wrote:Kan merket "L" være for å fortelle at her er det bare en utgang.. (en inngang)?
Fra eksempelet over... "et enkelt avlangt rom med en vinklet utgang merket "L" i hver ende"

mvh
KOS
Last edited by KOS on 12 Oct 2007 18:00, edited 1 time in total.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Erik H wrote: Dette er jo viden kjent av bunkere ble bygd slik man ikke kunne skyte direkte inn i bunkeren. Kan merket "L" være for å fortelle at her er det bare en utgang.. (en inngang)?
Det er den beste forklaringen jeg har sett så langt. Alle bunkerne jeg har sett med "L" så langt har kun hatt en utgang og ser ut til å ha vært brukt som "oppholdsrom" i forbindelse med andre anlegg.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Dette er jo viden kjent av bunkere ble bygd slik man ikke kunne skyte direkte inn i bunkeren. Kan merket "L" være for å fortelle at her er det bare en utgang.. (en inngang)?
Alle bunkerne jeg har sett med "L" så langt har kun hatt en utgang og ser ut til å ha vært brukt som "oppholdsrom" i forbindelse med andre anlegg.
Tja.....
Har sett MANGE L merkede bunkere med både en, to og tre innganger/utganger.... Også L merkede bunkere uten L formet inngang..... Har sett flere bunkere med div. pansertårn/kupler med L merking uten oppholdsrom, så jeg tror jeg ikke dette blir helt rett det heller.

Jeg er derimot rimelig sikker på at dette har enten med styrke eller gasstetthet å gjøre. Har sett flere støttepunkt hvor alle Regelbau er merket "St" og alle Vf bunkere merket L, så det er definitivt en sammenheng mellom St og L i mine øyne!

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

en dag finner vi det rette svaret!

Erik H
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Erik E wrote:
Alle bunkerne jeg har sett med "L" så langt har kun hatt en utgang og ser ut til å ha vært brukt som "oppholdsrom" i forbindelse med andre anlegg.
Tja.....
Har sett MANGE L merkede bunkere med både en, to og tre innganger/utganger.... Også L merkede bunkere uten L formet inngang..... Har sett flere bunkere med div. pansertårn/kupler med L merking uten oppholdsrom, så jeg tror jeg ikke dette blir helt rett det heller.

Jeg er derimot rimelig sikker på at dette har enten med styrke eller gasstetthet å gjøre. Har sett flere støttepunkt hvor alle Regelbau er merket "St" og alle Vf bunkere merket L, så det er definitivt en sammenheng mellom St og L i mine øyne!

Mvh
Erik E
Sier egentlig hvor mange bunkere jeg har sett det. PDT_Armataz_01_04
Mener du at "St" er gasstett og "L" ikke er gasstett? Har dessverre ikke sett noen bunkere med "St" merket enda.
The entrances where "T" or "L" shaped
Jeg har ikke sett en slik "T" enda. Noen som har eksempel?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Vel dereer jo heldige som har sett, bokstaver i noen som helst form.
Har enda ikke sett bokstaver i det hele tatt

Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg har ikke sett en slik "T" enda. Noen som har eksempel?
Trur det bare var et engelsk utrykk for at det er to utganger (som deler seg). Det er ingen slike bokstaver.. (som jeg har sett da)

Erik H
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Tok dette bilde i en bunker i Danmark. (mulig en 622)

Mangler det en t eller er "S"'en på malt etter krigen?

Bunkeren bar tydelige spor etter å ha vært gjennmurt etter krigen... samt masse sand innvendig. :)
Attachments
S.jpg
S.jpg (48.41 KiB) Viewed 309 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Denne diskusjonen om den etterhvert så berømte "L"'en som en ser her og der. Kan det være så enkelt at den bare forklarer at det er en "L" inngang? Slik at en soldat i strid kan tenke seg om to ganger før en stikker hodet frem under strid. Har også sett det at når "L"'en er på malt er det heller ingen luke/mg stilling for å sjekke hva som skjer utenfor bunkeren.

Bare noen tanker.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”