"Enkeltmannshull" på kystfort

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På Vesterøen HKB 5/980 er det 32 stk enkeltmannshull som jeg har valgt og kalle de. Disse er 60 cm i diameter, dype nok til å skjule en mann. Det er to trinn inn i veggen nederst, slik at man kan "se opp over kanten". Det har vært en diskusjon om hva disse ble brukt til, og enkelte kilder mener at de som er på fortet i Sandfjord ble brukt som dekningsrom for en soldat, blant annet under flyangrep.
Jeg har stilt meg undrene til at man sprenger seg to meter rett ned i fjellet, støper veggene opp helt likt for alle hullene, bare for å beskytte en soldat under flyangrep. Det finnes større dekningsrom i nærheten av de fleste hullene på fortet.
I dag tok jeg med meg en GPS og merket av alle hullene og la det over fortet. Det viser seg at alle har en strategisk plassering for å dekke veiene til og fra hver kanon, og dekker veien til og fra kommandoplassen. Derfor mener jeg at dette var "bunkere" som det var en soldat i, som kunne reise seg opp og skyte mot fienden, og i samme sekund bøye seg ned og skule seg. Rundt kanon 1, er det fire slike hull ved de to veiene som går opp til kanonen, i tilegg til flere MG stillinger.
Nesten alle hullene er i indre leir for å kunne brukes vist fienden har brutt igjennom de ytre forsvarsverkene
Attachments
Det er 32 enkelmannshull på fortet
Det er 32 enkelmannshull på fortet
folehavna tur.jpg (45.83 KiB) Viewed 346 times
Enkeltmannshull
Enkeltmannshull
DSC03470.JPG (101.43 KiB) Viewed 346 times
DSC03488.JPG
DSC03488.JPG (82.92 KiB) Viewed 346 times
Mvh
Yngvar
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Er dette de faste utgavene av (russen loch?) De ligner den feltmessige utgaven av
Panzerdeckungsloch.Beskyttelse for 1 mann med gevær, var 60-80 cm i diameter.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei Bjørnar, det var interesant, kan du utdype dette mer.
Attachments
Hullet er sprengt rett ned i fjellet
Hullet er sprengt rett ned i fjellet
DSC03474.JPG (240.59 KiB) Viewed 341 times
Mvh
Yngvar
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

En slik. Mulig jeg er på bærtur.
Attachments
russen loch.jpg
russen loch.jpg (707.3 KiB) Viewed 323 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Har også funnet liknende "hull" enkelte steder, men aldri en mer fornuftig forklaring enn at det må være dekning for en person med rifle... Selv om det ville blitt trangt nedi der!
Her i form av prefabrikerte betongrør satt på høykant i bakken:
Attachments
Rør1.jpg
Rør1.jpg (122.99 KiB) Viewed 305 times
Rør2.jpg
Rør2.jpg (86.62 KiB) Viewed 305 times
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Her er noen flere fra mitt området. Ved alle de plassene jeg har funnet
disse har det vært luftvern, både tungt og lett...

Thomas L
Attachments
hull-2.JPG
hull-2.JPG (105.18 KiB) Viewed 303 times
Hull-4.JPG
Hull-4.JPG (127.27 KiB) Viewed 303 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

En annen teori jeg har hørt er at dette er forankringer for de nedgravde flammekasterne ("Einstossflammenwerfer") som hadde en ganske kraftig "rekyl" da de ble avfyrt, men får hverken dybden på hullene eller plasseringene i terrenget til å virke helt logisk...

Erik
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Har vel sett varianter av disse på svært mange av de kystfortene jeg har besøkt. Virker som det har vært forholdsvis utbredt å bygge et antall slike spredt rundt på området til fortet.
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg tror Bjornars skisse om et dekket rom for en soldat med gevær høres troverdig ut. med en kamuflasje over og muligheten til å dukke ned så vil slike spredd rundt om en vei eller skråning være et effektivit våpen, og avskrekkende for en angriper.
Alle de 32 hullene på Folehavna ligger høyt og fritt slik at man kan få utnyttet et geværs lange rekkevidde.
Attachments
DSC03472.JPG
DSC03472.JPG (82.62 KiB) Viewed 285 times
Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Kan nevne at det finnes "enkelt mannshull" også på luftvern batteriet på Møvik knatten også, har ikke bilder av dette men mener å huske at vi telte 8-10 stykker av disse alle lå i kort avstand til stillingen, de var firkantede av utforming, har ikke sett disse på noen batterier i Aust-Agder.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Noen andre tråder om disse hullene:

"Høl" i bakken
Enkeltmannshull?
--
Tommy
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”