HKB 1./980 Langesund (984) (Tangen fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Benjaminsen wrote:Jon-Vegard: Har du noe inventarliste til det kartet?
Noe må jeg da få ha for meg selv, eller? PDT_Armataz_01_18
Attachments
115.JPG
115.JPG (187.89 KiB) Viewed 343 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Hehe... Takker :)
Kai
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Bare hyggelig kos dere alle sammen.
Står kommandobunkeren der ute enda? Her bilder fra -97
Attachments
120.JPG
120.JPG (181.03 KiB) Viewed 339 times
Last edited by Jon-Vegard on 15 May 2010 18:47, edited 1 time in total.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Kommandobunkeren er der ja.
Ko bunker Tangen.jpg
Ko bunker Tangen.jpg (228.18 KiB) Viewed 334 times
Kai
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Er den kommandobunkeren av samme type som den som var på Folehavna?
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Leitstanden på Folehavna er så langt jeg kan se, en SK. I Langesund ble det bygd en R636.
Mvh
Tormod
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kan legge med tegning over denne.
Attachments
150.JPG
150.JPG (165.91 KiB) Viewed 316 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Stutzpunkt wrote:Leitstanden på Folehavna er så langt jeg kan se, en SK. I Langesund ble det bygd en R636.
Ja, det var det første bildet til Jon-Vegard som var litt snarlikt. Det andre, Benjaminsen postet, ble lagt inn samtidig som jeg skrev mitt innlegg, så så ikke det før jeg sendte inn mitt. :-)
--
Tommy
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

utrolig inntresangt å se bilder fra før nedleggelsen , har aldri sett bilder derfra før så tusen takk for flotte bilder Jon-Vegard, håper det dukker opp mere etterhvert :)
Mads
Posts: 24
Joined: 02 Feb 2009 1:42
Location: Langesund

Prøver å blåse litt liv i denne tråden igjen :P

Det er nevnt noen ganger her at Tangen hadde 4stk K332 kanoner, men på inventarlista som Jon-Vegard la ut er det bare nevnt 3stk?
Jeg vet hvor kanon nr 1 (ifølge inventarlista) stod, men hvor har evt kanon nr 4 stått?

Fatter var med i HV og var innom Tangen.
Lenge siden jeg har prata med ham om Tangen, men husker så vidt at han sa at kanon 2 og 3 ble prøveskutt for siste gang i 82, da var allerede kanon nr 1 og evt 4 borte.

Er det forresten noen som vet hvilken av de som står i Horten?
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Ved den forholdsvis begrensede moderniseringen av Tangen fort ca. 1958 ble de fire franske kanonene skiftet ut med tre stk. tyske 105 mm SKC/32, to i kasematt og en i paddeskjold. Det var nok de som var kanonene på Tangen da faren din var på øvelse der.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Mads wrote:Prøver å blåse litt liv i denne tråden igjen :P

Det er nevnt noen ganger her at Tangen hadde 4stk K332 kanoner, men på inventarlista som Jon-Vegard la ut er det bare nevnt 3stk?
Jeg vet hvor kanon nr 1 (ifølge inventarlista) stod, men hvor har evt kanon nr 4 stått?

Fatter var med i HV og var innom Tangen.
Lenge siden jeg har prata med ham om Tangen, men husker så vidt at han sa at kanon 2 og 3 ble prøveskutt for siste gang i 82, da var allerede kanon nr 1 og evt 4 borte.

Er det forresten noen som vet hvilken av de som står i Horten?
Tangen hadde opprinnelig 4 kanoner av samme type, og to sto i betonggruber med paddeskjold over mens to sto i de to kasemattene "på kanten av stupet" :)
De to som sto i betonggruber med paddeskjold over var naturligvis da rundt-skytende, mens de i kasematt ble mere begrenset. Etter moderniseringen hadde Tangen skc/32 med skipsskjold i de to lettere ombygde kasemattene (en av de to står da i Horten utenfor marinemuseet), samt en skc/32 med paddeskjold i den vestligste gruben. I den tidligere gruben til den siste kanonen ble det ryddet og bygget tak over slik at den fungerte som en stridsforlegning. Denne gruben lå rett nord for kasemattene så vidt jeg kan huske i farta. Hvordan de gjorde det med numereringen av skytset når de flyttet litt om og fikk "nye" kanoner, er jeg ikke sikker på.
Tangen var ett av de mange anleggene som det ble bestemt at skulle jevnes HELT med jorden, og mest mulig betongspor skulle meisles bort og graves ned. Var vel aldri en gang diskutert om en skulle ta vare på noe som helst.
Mads
Posts: 24
Joined: 02 Feb 2009 1:42
Location: Langesund

lilje wrote:Ved den forholdsvis begrensede moderniseringen av Tangen fort ca. 1958 ble de fire franske kanonene skiftet ut med tre stk. tyske 105 mm SKC/32, to i kasematt og en i paddeskjold. Det var nok de som var kanonene på Tangen da faren din var på øvelse der.
Aha, det forklarer endel :wink:
Men må rette litt på meg selv.
Kanon I som jeg tidligere sa var borte i 82 stod der helt til nedleggelsen slik som II og III.
marius wrote:I den tidligere gruben til den siste kanonen ble det ryddet og bygget tak over slik at den fungerte som en stridsforlegning. Denne gruben lå rett nord for kasemattene så vidt jeg kan huske i farta.
Så gruben til den siste franske kanonen ligger under murverket i bakken bak komandoplassen?
Da er det ikke så rart at jeg ikke har funnet den :P

Etter litt research fant jeg ut at kasemattene og grubene ikke ble bygget før i 44 (Komandoplassen man ser idag ble også bygd på dette tidspunktet) .
Før det stod kanonene aller først bare på feltlavetter og ble senere montert på dreieskiver. (På dette tidspunktet stod alle fire på sørspissen der kasemattene er nå).
De tyske kanonene som kom i 58/59 stod visstnok på skipene 'Harald Haarfagre' og 'Tordenskiold' under krigen.
Det er kanon III som står i Horten. Kanon I ble plassert der tyskerenes kanon II stod.
Kanon I ble aller først montert i et åpent kasseskjold, og ble i 83 byttet ut med en halvautomatisk kanon av samme kaliber.
Den halvautomatiske kanonen fikk paddeskjold av stålplater. Stillingen er 2 etasjer dyp med inngang fra undersiden.

Jevnet med jorda er ikke Tangen blitt, alt(?) av betong og bunkere er fremdeles der. Bare murt igjen.
Alt av byggverk over bakken har de derimot gjordt kort prosess med...

Image
Kanon II:
Image
Image
Kanon III:
Image
Image
Kanon I:
Image
Image
Image
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Mads wrote:
lilje wrote:Ved den forholdsvis begrensede moderniseringen av Tangen fort ca. 1958 ble de fire franske kanonene skiftet ut med tre stk. tyske 105 mm SKC/32, to i kasematt og en i paddeskjold. Det var nok de som var kanonene på Tangen da faren din var på øvelse der.
Aha, det forklarer endel :wink:
Men må rette litt på meg selv.
Kanon I som jeg tidligere sa var borte i 82 stod der helt til nedleggelsen slik som II og III.
marius wrote:I den tidligere gruben til den siste kanonen ble det ryddet og bygget tak over slik at den fungerte som en stridsforlegning. Denne gruben lå rett nord for kasemattene så vidt jeg kan huske i farta.
Så gruben til den siste franske kanonen ligger under murverket i bakken bak komandoplassen?
Da er det ikke så rart at jeg ikke har funnet den :P

Etter litt research fant jeg ut at kasemattene og grubene ikke ble bygget før i 44 (Komandoplassen man ser idag ble også bygd på dette tidspunktet) .
Før det stod kanonene aller først bare på feltlavetter og ble senere montert på dreieskiver. (På dette tidspunktet stod alle fire på sørspissen der kasemattene er nå).
De tyske kanonene som kom i 58/59 stod visstnok på skipene 'Harald Haarfagre' og 'Tordenskiold' under krigen.
Det er kanon III som står i Horten. Kanon I ble plassert der tyskerenes kanon II stod.
Kanon I ble aller først montert i et åpent kasseskjold, og ble i 83 byttet ut med en halvautomatisk kanon av samme kaliber.
Den halvautomatiske kanonen fikk paddeskjold av stålplater. Stillingen er 2 etasjer dyp med inngang fra undersiden.

Jevnet med jorda er ikke Tangen blitt, alt(?) av betong og bunkere er fremdeles der. Bare murt igjen.
Alt av byggverk over bakken har de derimot gjordt kort prosess med...

Image
Kanon II:
Image
Image
Kanon III:
Image
Image
Kanon I:
Image
Image
Image
At det skytset som sto i gruber med skjold over var på 2 etasjer kan jeg ikke helt forstå, da tegningene fra forsvaret kun forteller om takhøyder under 3 meter fra bunn av grube og opp til kanten. De hadde inngang via en nedgang i terrenget rundt ja. Hvis de byttet fra en ordinær "manuell" skc/32 til en med halvautomatisk lademekanisme, så fikk ikke kanonene en ekstra etasje, men de fikk en ekstra "hump" på paddeskjoldet for å få plass til den ekstra mekanismen som satt på toppen av skytset.

Når det gjelder denne stridsforlegningen som i dag ikke synes, så vet jeg ikke om den ble demolert/taket destruert før den evt ble fyllt over, eller om den bare ble plombert i inngangen. Må undersøkes neste gang jeg har muligheten der nede.
Mads
Posts: 24
Joined: 02 Feb 2009 1:42
Location: Langesund

marius wrote:At det skytset som sto i gruber med skjold over var på 2 etasjer kan jeg ikke helt forstå, da tegningene fra forsvaret kun forteller om takhøyder under 3 meter fra bunn av grube og opp til kanten. De hadde inngang via en nedgang i terrenget rundt ja. Hvis de byttet fra en ordinær "manuell" skc/32 til en med halvautomatisk lademekanisme, så fikk ikke kanonene en ekstra etasje, men de fikk en ekstra "hump" på paddeskjoldet for å få plass til den ekstra mekanismen som satt på toppen av skytset.

Når det gjelder denne stridsforlegningen som i dag ikke synes, så vet jeg ikke om den ble demolert/taket destruert før den evt ble fyllt over, eller om den bare ble plombert i inngangen. Må undersøkes neste gang jeg har muligheten der nede.
Jeg bare skrev ned det jeg har blitt fortalt. Har aldri vært der inne og aner ikke hvordan det skal se ut engang :wink:
Det er en inngang i fjellet (som jeg ikke finner som en bunker på kartet/inventarlista) fra den ene hovedstien rett under stillinga, men ganske lengere nede enn 2 etasjer, kan denne ha noe med stillinga å gjøre?

Ang. murverket bak komandostillinga ser det slik ut idag:
Image
Det stikker en slags inngang opp av den, bak benken på toppen som er murt igjen.
Ganske sikker på at det er denne som er merket 1003 på kartet til Jon-Vegard.


Og mens jeg er igang:
Denne ligger nedenfor kanon I, men er ikke merket på kartet:
Image
Luftvern? Og hvorfor er den ikke merka opp på kartet?
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”