Installasjoner i Tønsbergsområdet.

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Noen bilder fra Slottsfjellet. bilde 1 er nevte løpeganger som følger ringmuren, bilde 2 er søndre inngang til fjellanlegget som ligger på østsiden av fjellet, bilde 3 er liten stilling nordvest på Slottsfjellet, bilde 4 er tysk stilling på vestsiden av Slottsfjellet som er bygget inn i den gamle muren.
Attachments
4.JPG
4.JPG (401.92 KiB) Viewed 622 times
3.JPG
3.JPG (396.8 KiB) Viewed 622 times
2.JPG
2.JPG (414.15 KiB) Viewed 622 times
1.JPG
1.JPG (365.38 KiB) Viewed 622 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

superfuzz wrote:Det er minst 3 synlige fjellanlegg under Haugar.

Inngang nord-vest er ungdomsklubben / pistolklubben.

Inngang nord er gamle anlegget til televerket / telenor. Har kun kikket ned inngangen, men dette er _veldig_ stort. 2-felts vei nedover, mener at telesentralen for Tønsberg og omegn ligger inni her. Adsl-mannen som var og installerte på jobben måtte inn her for å fikse en feilkobling.

Inngang syd ligger rett under Haugar kunstmuseum. Tilfluktsrom-dør i bakken og garantert en nedgang i kjelleren på museet.

Har vært en del inne i klubblokalene og jeg tror ikke det er forbindelse videre derfra. Ellers aner jeg ikke om noe av dette er tyskbygd. I såfall holder jeg en knapp på anlegg syd. Passer bra med inngang skjult i bebyggelse og mulig forbindelse med stort murbygg.
Å kalle det for en tofelts vei er vel overdrivelse, den er da ikke breier rundt 4-5 meter.
Du har inngang til telenor sitt anlegg, som består av en betongbygnin inne i en fjellhule.
Dette anlegget er stort, samt at de er en like stor fjellhule som ikke er bebygd.
Denne bygningen inne i fjellhallen er i tre plan hvor det øverste er jevnt med bunnen av veien inn.
Hele anlegget er selvforskynt med friskluftanlegg og strøm om det er nødvendig, det kan også gjøres gass tett.

Har vert så heldig å fått en rask omvisning her inne og kan si at dette anlegget er større en det jeg trodde.

Men jeg kan ikke si at jeg så noen inngang videre oppover til haugar kunstmuseum, mulig dette har vert tidligere.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

oioi, hvis rett person ser bilde 3 med den benken der, så tar det vel ikke lang tid før det blir foretatt "sikring" av stillinga. :P
MVH

Roar Handberg
_________________
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Inngang syd på Haugar har forbindelse til minst ett av de øvrige anleggene. Skiltet har sikkert stått der i alle år, men jeg så det egentlig ikke før i går. Det er nemlig parkering forbudt foran dørene siden det er en nødutgang...
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

superfuzz wrote:Inngang syd på Haugar har forbindelse til minst ett av de øvrige anleggene. Skiltet har sikkert stått der i alle år, men jeg så det egentlig ikke før i går. Det er nemlig parkering forbudt foran dørene siden det er en nødutgang...
Mener du den inngangen som kommer ut på siden av fjellet som vender mot sentrum ?
Den hvite saken med dører ca midt på dette Flyfotoet
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Ja, det stemmer.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Rett på innsiden av denne døren er det ca 10m ned til bunnen, er en av nødutgangene til telenor anlegget.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

På jakt etter hotell i Tønsberg, via gule sider, fikk jeg øye på denne inngangen i fjellet (ca midt på bildet). Er dette et fjellanlegg som er omtalt her på forumet? Hvis ikke, kjenner noen til hva det er?
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg kjenner den ikke, men jeg er jo ikke så godt kjent i det området (flyttet fra Tønsberg-området i 1976). Det kan ha noe med bygging av Frodeåstunnelen (veitunnelen), som jeg ser var under bygging da flyfotoene ble tatt, men traseen til den tunnelen går langt inne på platået (mye lenger nord). Det er nær innslaget til den nye jernbanetunnelen som nå er under bygging gjennom Frodeåsen (Jarlsbegtunnelen), men jeg vet ikke om arbeidene i forbindelse med den hadde startet da det flyfotoet ble tatt (se f.eks. brosjyren her: http://www.jernbaneverket.no/PageFiles/ ... sept09.pdf).
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Tarjei wrote:På jakt etter hotell i Tønsberg, via gule sider, fikk jeg øye på denne inngangen i fjellet (ca midt på bildet). Er dette et fjellanlegg som er omtalt her på forumet? Hvis ikke, kjenner noen til hva det er?
Jon-Vegar tipset meg om denne på tlf tidligere på dagen.
Der er det helt fylt igjen nå, tusla innom på vei hjem fra biltema :lei:
Attachments
Blokkert inngang
Blokkert inngang
IMG_972591.jpg (267.03 KiB) Viewed 259 times
Last edited by Espen K on 25 Aug 2010 22:56, edited 1 time in total.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Akk, ja. For sent igjen. Takk for innsatsen i alle fall.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Tarjei wrote:Akk, ja. For sent igjen. Takk for innsatsen i alle fall.
Det står gravemaskiner ca 300m nedi veien så det er sikkert fort gjort å få åpnet der igjen om noen kan kjøre slikt en kveld :blee:
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Postene om installasjonene rundt Jarlsberg flyplass ble splittet til fordel for en egen dedikert tråd for dette under seksjonen norske anlegg 1945-2007.
Mvh
Tormod
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Stutzpunkt wrote:Postene om installasjonene rundt Jarlsberg flyplass ble splittet til fordel for en egen dedikert tråd for dette under seksjonen norske anlegg 1945-2007.
Det er mottat og forstått :bra:
b1gm4c
Posts: 1
Joined: 14 Feb 2011 10:37

Noen som vet hva slottsfjell skolen ble brukt til?
og hva finnes det der inne? er det en gang inn til hulene ?
Og til slutt, hva finnes inne i de hulene?
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”