Hvilehjem?

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Flere leirer, friluftsbad o.l. (Selv kystfort) i Norge har et "Hvilehjem" rykte hengende over seg når man snakker med lokale kjentfolk.
Hvor mange har ikke hørt om kystfort som rullerte mannskap med østfronten, slik at de kunne hvile ut på batteriene i Norge?

Har bladd gjennom en anseelig mengde KTB og Lagekarte de siste årene, men kan fortsatt ikke blinke ut et eneste lite kompani som er kommet til Norge for å hvile ut.... Finnes det noe hold i disse påstandene i det hele tatt? PDT_Armataz_01_05

Erik
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Historiene fra mitt området i Vestfold er at det kom offiserer fra østfronten til Larvik, der de tjenestegjorde på Malmøya fort i en periode.

I Sandefjord er det en stor rederbolig som ble overtatt av tyskerne, da rederen dro utelands. Her var det vist bare høyere officerer som kom, også etter å ha tjenestgjort på østfronten.

Dette er historiene på folkemunn, men som du sier så har jeg aldri sett dette på papiret. kamskje det ikke er så lett å følge enkeltoffiserer, og deres tjenestesteder.
Mvh
Yngvar
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

HVor skulle man eventuelt finne slike opplysninger? Jeg regner med at motstandsbevegelsen noterte større forflytninger i sin etterretning, men at vanlige leire med god kapasitet på sykestue og forlegninger ville kunne ta imot større eller mindre grupper uten at de nødvendigvis hadde offisiell status som "hvilehjem".
Last edited by Ole on 18 Nov 2009 16:38, edited 1 time in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det skal jo ha vært flere såkalte "Erholungsheimen" (http://www.dnms.no/index.php?art_id=115&kat_id=7) Spesielt virker det som kystpensjonat og høyfjellshotell ble brukt mye til dette formålet. Men igjen mange av disse stedene ble mest brukt av såkalte lokale tropper allerede stasjonert i Norge og til kursvirksomhet (som http://krigsbilder.net/coppermine/displ ... at=0&pos=1)

Kan mye av disse "hvilehjem-ryktene" skyldes at mange enkeltsoldater på såkalt rekonvalasentperm fra b.la Murmanskfronten ble forlagt på slike Erholungsheimen?
Mvh
Tormod
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Det som finnes dokumentert er utveksling av mannskaper mellom sør og nord, samt utveksling av mannskaper med kystbatterier i Frankrike. Det kom således en del mannskaper som hadde bemannet mobile kystbatterier på Titowka-fronten til HKAR 977 og 978.
At det kom mannskaper til batteriene fra østfronten er dokumentert, men det var så langt jeg kjenner til soldater enkeltvis eller i mindre grupper.
JEF
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

At det kom mannskaper til batteriene fra østfronten er dokumentert
Den er grei, dette ser man også på utmerkelsene noen bærer på fotomateriale. Et bilde jeg husker godt er fra Fjøløy hvor en av soldatene har Afrika-Armstripe, mye vanligere er jo f.eks østfrontmedaljen.

Men... At de kom hit for å "hvile ut" tolker jeg utifra ordlyden som at det skal være snakk om soldater med permisjon eller midlertidig forlegning uten å bytte enhet. Det er her jeg savner forklaring....

Hvor skulle man eventuelt finne slike opplysninger?
Om det var snakk om mange folk (f.eks en hel leir) så burde de vært oppført i KTB til områdeansvarlig, enten i form av forsyninger/forpleining eller i det minste som en tilgjengelig ressurs ved evt. fiendtlig landgang?

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Om det var snakk om mange folk (f.eks en hel leir) så burde de vært oppført i KTB til områdeansvarlig, enten i form av forsyninger/forpleining eller i det minste som en tilgjengelig ressurs ved evt. fiendtlig landgang?
Har vært borti samme her i Bergen. Hvilhjem/leir osv.
Beste forklaring jeg har hørt på dette fenomenet er at tyske soldater på spørsmål fra nyskjerrige(nordmenn?) på hva leiren er for noe, så får man ett helt greit svar.."dette er ett hvilehjem, vi er her å slappe av.."
Trekker man den litt videre og dette er mannskaper på ett kystfort oa. som er forflyttet til Norge så er dette som ett hvilehjem sammenlignet med f.eks Frankrike og Østfronten.
Uansett så er den virksomhet som er i området tåkelagt og man kan sende ryktet videre. "De(tyskerne) er her for å hvile.."
mvh
Paul S.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

For morroskyld har jeg "googlet" litt om emnet:


(Kulturplan for grunnskolen i Eidsberg)
Høytorp fort ble brukt som rekonvalesentleir for tyske soldater fra østfronten
(Norske reserveoffiserers forbund)
Under andre verdenskrig ble Håøya benyttet som rekreasjonssted for tyske soldater fra østfronten
(Fevik vel)
Her på Sandodden hadde tyskerne en vaktstyrke på 20 mann for å sikre Strandhotel Fevik som var rekreasjonssted for tyske offiserer fra Østfronten
(Verneplan Oscarsborg)
Husvik skal tyskerne ha hatt en rekreasjonsleir for tyske tropper fra østfronten som skulle inngå i okkupasjonstyrker i Norge
(Kongsberg & Omegn forsvarsforening)
Heistadmoen var av tyskerne planlagt å være rekreasjonsleir for soldater fra frontene i Europa, særlig Østfronten. Soldatene kom hit for rekerasjon og ble sendt tilbake etter en periode på 6 måneder.
Plusser vi på Kragerø, Malmøya og Sandefjord som nevnt her på forumet, så ser det jo i første øyekast ut som "halve Østlandet" hadde belegg med soldater fra østfronten, mens man på andre forum går enda lenger i påstandene:
Norge var et av de okkuperte landene Wehrmacht brukte som rekreasjon for divisjoner som hadde fått for mye juling på Østfronten.
Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Plusser vi på Kragerø, Malmøya og Sandefjord som nevnt her på forumet, så ser det jo i første øyekast ut som "halve Østlandet" hadde belegg med soldater fra østfronten
Du kan vel og ta med Etne her, der det var flere(6) leirer.

Legger ved et utsnitt fra Ryggjaleiren i "ETNE SOGELAG Årbok 2001, 18 årgang"
av V e v a t n e t, I n g o l v

mvh
KOS
Attachments
utdrag s.49
utdrag s.49
Ryggjaleiren.jpg (51.23 KiB) Viewed 690 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Erik E wrote:Flere leirer, friluftsbad o.l. (Selv kystfort) i Norge har et "Hvilehjem" rykte hengende over seg når man snakker med lokale kjentfolk.
Hvor mange har ikke hørt om kystfort som rullerte mannskap med østfronten, slik at de kunne hvile ut på batteriene i Norge?

Har bladd gjennom en anseelig mengde KTB og Lagekarte de siste årene, men kan fortsatt ikke blinke ut et eneste lite kompani som er kommet til Norge for å hvile ut.... Finnes det noe hold i disse påstandene i det hele tatt? PDT_Armataz_01_05

Erik
Jeg er litt forundret over at formålet med anleggene ikke er mer dokumentert. Det må da være noen som vet om ligger en nedfelt strategi bak den kapasiteten leirene skulle ha?

Jeg leser for tiden Asbjørn Jaklins bok om kampene i Nord-Norge. Det fremgår klart at Adolf Hitler fra begynnelse til slutt betegnet de nordlige deler av Norge som et "skjebneområde" i forhold til fronten mot russerne. Det måtte nødvendigvis bety en betydelig oppbygging av styrkene i nord, og det var etterhvert flere tyske soldater i Troms og Finnmark enn det var innbyggere. I et slikt strategisk opplegg er det rimelig å anta at Sør-Norge spilte en rolle som "de bakre linjer" i forhold til fronten i Nord.
Logistikkmessig måtte det vel være en fordel fremfor å sende troppene helt til sykehus og "hvilehjem" i Tyskland.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Knappen leir "....året etter(1941) starter byggearbeidene på ett rekonvalesenthjem for tyske soldater fra østfronten.."
Knappen leir var bygget av KM, og var langt fra noe hvilehjem :-)
Etne var forøvrig på mange måter ett hvilhjem :-)
mvh
Paul S.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Ole wrote:
Erik E wrote:Flere leirer, friluftsbad o.l. (Selv kystfort) i Norge har et "Hvilehjem" rykte hengende over seg når man snakker med lokale kjentfolk.
Hvor mange har ikke hørt om kystfort som rullerte mannskap med østfronten, slik at de kunne hvile ut på batteriene i Norge?

Har bladd gjennom en anseelig mengde KTB og Lagekarte de siste årene, men kan fortsatt ikke blinke ut et eneste lite kompani som er kommet til Norge for å hvile ut.... Finnes det noe hold i disse påstandene i det hele tatt? PDT_Armataz_01_05

Erik
Jeg er litt forundret over at formålet med anleggene ikke er mer dokumentert. Det må da være noen som vet om ligger en nedfelt strategi bak den kapasiteten leirene skulle ha?

Jeg leser for tiden Asbjørn Jaklins bok om kampene i Nord-Norge. Det fremgår klart at Adolf Hitler fra begynnelse til slutt betegnet de nordlige deler av Norge som et "skjebneområde" i forhold til fronten mot russerne. Det måtte nødvendigvis bety en betydelig oppbygging av styrkene i nord, og det var etterhvert flere tyske soldater i Troms og Finnmark enn det var innbyggere. I et slikt strategisk opplegg er det rimelig å anta at Sør-Norge spilte en rolle som "de bakre linjer" i forhold til fronten i Nord.
Logistikkmessig måtte det vel være en fordel fremfor å sende troppene helt til sykehus og "hvilehjem" i Tyskland.
Fra 1940 til sommeren 1941 var fokus på kystnorge fra Trøndelag og sørover til Kristiansand. I forbindelse med operasjon Barbarossa ble Nord-Norge viktig som forsyningslinje for operasjonene ut fra Petsamo. Dersom man skal snakke om et bakre område i Norge så er det Østlandet, spesielt nord for Oslo, det minst viktige området. Det var også dette vakum Terboven prøvde å utnytte da han ville ha et eget område som var hans - ref det tyske begrepet "Rückwärtiges Armegebiet". Narvik - i vid betydning, Trondheim (Namsos til Molde) og området Bergen til Kristiansand var alltid høyt prioritert. Området Berlevåg - Sør-Varanger hadde like høy prioritet på enkelte områder. Fra 1943/44 kom Oslofjordområdet opp på prioriteringene.
JEF
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Bare enda en historie; i en lokal historiebok fra Telemark (som jeg ikke har tilgang på nå) er det et bilde av mannskap fra Kriegsmarine marsjerende inn i Skien mai 1945. Ifølge teksten under bildet skulle dette ha vært ubåtmannskap sendt til høyfjellshoteller i Vest-Telemark for hvile etter harde kamper i nordishavet.
Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Bare enda en historie; i en lokal historiebok fra Telemark (som jeg ikke har tilgang på nå) er det et bilde av mannskap fra Kriegsmarine marsjerende inn i Skien mai 1945. Ifølge teksten under bildet skulle dette ha vært ubåtmannskap sendt til høyfjellshoteller i Vest-Telemark for hvile etter harde kamper i nordishavet.
De var nok på vei til ett såkalt Erholungs heim, ferie/hvile hjem. Ett kjent var bla Dr. Holms Hotel på Geilo.
Du ser ett annet i tråden til Øksnevad(mange bilder fra samme person), det er bilde av ett som lå i Hoplafjorden.
mvh
Paul
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ja, de kan godt ha kommet fra og Geilo der omkring, men nå ble jo flere høyfjellshotell i b.la Notodden aktivt brukt av tyskerne. Bildet er iallefall tatt i mai 1945 etter kapitulasjonen og marinefolkene er på vei til av oppsamlingsleirene i Telemark, trolig "Lager Schwarzenborn".

En annen ting er at jeg kommet over enkelte oppgjørsdokumenter der det berettes om konfiskerte sommerhytter på steder utenfor Kristiansand uten "kjente" forsvarsstillinger, her sier muntlige beretninger fra eldre personer at hyttene ble brukt som feriehus av tysk personell om sommerne. På et av disse husene skal man ha funnet en kasse med håndgranater etter krigen.

Her ligger det forresten litt info om et "Erholungsheim" i Silkeborg, Danmark:
http://www.bumus.dk/Stranden%20ved%20Alminds%C3%B8.htm
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”