Store kommandobunkere i Norge

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Da er S414 tilgjengelig på 3DWarehouse. Er nå muligens ferdig med regelbau Leitstands i Norge, mulig jeg har glemt noen?

Flytter derfor fokus over på kommando bunkere. Har laget Vækerø og en R608 til nå. Fant fine bilder og tegninger på M152 så den ble neste. Det ser ut til at det kun ble bygget en i Norge, på Randaberget utenfor Stavanger. Dette er en kommandobunker for Marine Artilleri Gruppe (MAA). Modellen er konstruert utifra forskjellige tegninger og bilder fra andre i Europa. Dette er en ganske flott bunker på omlag 100kvm men er lite omtalt i tråden. Er det noen som har mer informasjon om denne, MAA 503 og historien rundt? I boken til JEF står HK for MAA 503 oppført som Kvitsøy?
Link til post http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=1927

Det er ukjent for meg om andre MAA'er fikk egne bunkere av samme kvalitet som denne. Tilsvarende bunker for HKAA er vel R117a. Det ble bygget noen varianter av denne i Norge. Scolty har laget denne, men ved å bruke hans modell er en R117a SK fra Trondheim på gang.
Attachments
M152-05.jpg
M152-05.jpg (117.04 KiB) Viewed 534 times
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Anders,
Check din g-mail.
mvh
SES
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

I mitt arbeid med å finne nye aktuelle regelbau bunkere å modellere i Sketchup er siden til ARN hyppig besøkt. Snakket en tid tilbake med Erik H på telefon og diverse ideer ble luftet blant annet om at alle regelbau bunkere i Norge skulle modelleres. Tanken da virket perifer men gjorde ett forsøk med å ta siden til ARN og la inn bilde og link til ferdige modeller. Dette ga følgende resultat:

R - 32stk - 17 ferdige
M - 20stk - 10 ferdige
L - 14stk - 2 ferdige

Nå er ikke siden til ARN helt oppdatert lenger, det ihvertfall noen bunkere jeg vet som mangler, men det viser at mye allerede er gjort. Usikker på hva jeg skal gjøre med oversikten, kan lagre den hos ARN, her på Kystfort eller hos meg selv. Er Erik E aktiv her lenger? Foreløpig er den laget som en midlertidig mth fil. (Komplett med bilder kan åpnes i nettleser, kun Google linker virker)
Last edited by AndersHJ on 28 Jun 2010 12:53, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Flott liste. Planen om å lage en 3D av hver Regelbau (i norge) er selvsagt en respektabel og ambsiøs ide. tanker var å presentere disse en for en, med tekst, antall og hvor i landet man finner disse. Det blir som en regelbaubok, men hvor flere skyter inn litt arbeide. En enkel A4 side skal presentere 3D, bilder, tekst og kanskje illustrasjoner. (for og bakside). Jeg ser at mine 3D egenskaper begrenser seg, men håper å ta det igjen med layout, photobehandlig etc. Skulle ønske at Erik E kunne skyte inn med sin Regelbau kompentase, men har ikke sett han her på en stund nå. Regner med at han kommer sterkere tilbake, men man kan da starte å jobbe litt med saken.

Jeg bare legger med et bilde som viser hvordan en 622 ser ut med 3D i bildet. Den skal bare gi et inntrykk av hvor stor bunkeren er selv om det meste er gravd ned. Trur slike bilder tatt av bunkere med 3D vil gi mange en skikkelig aha opplevelse. Dette bildet rettferdiggjør kanskje ikke 3D, men sett fra forskjellige vinkler trur jeg det blir bra.. måtte bare hive noe inn for å illustrere. Mange bunkere er skikkelige dype. Mange turister går f.esk forbi både 622 og 631 på Austrått Fort uten å se hvor store de egentlige er (vel, 631 er jo ganske diger da.. men den er skikkelig dyp :D )

En slik regelbaubok skulle selvsagt ha mest av 3D siden dette er "tegningene" over bunkeren da man aldri liksom blir lei av så se disse fra forskjellige vinkler.

Erik H
Attachments
R622xray.jpg
R622xray.jpg (117.91 KiB) Viewed 437 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Kanskje ta med en kommandobunker for å opprettholde tråden :)

har store problemer med pc. både illustrator og Sketchup kræsjer etter en stund... skikkelig /&%¤!!

Gøy å blande dagens bilde med 3D.. gir en illustrasjon av dimensjonene

Erik H
Attachments
leitstand_storfosen.jpg
leitstand_storfosen.jpg (87.57 KiB) Viewed 400 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik H wrote:Kanskje ta med en kommandobunker for å opprettholde tråden :)

har store problemer med pc. både illustrator og Sketchup kræsjer etter en stund... skikkelig /&%¤!!

Gøy å blande dagens bilde med 3D.. gir en illustrasjon av dimensjonene
Det ble jo ganske stilig, men er det faktisk en utgang der, på den på Storfosna? Kan ikke huske å ha sett noe i området der, men det kan jo være godt overgrodd.
--
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ut/inngangen er et stykke unna selve kommandobunkeren. Legger med en illustrasjon. Gangen går inn og så er det en dør til høyre som er en nyere sak. Slik som 3D illustrasjonen er nå så stopper den inne i fjellet, men det kan godt være at resten er "geheim". (Det er ikke umulig at det fremdeles er aktivt utstyr der inne)

Erik H
Attachments
leitstand_storfosen2.jpg
leitstand_storfosen2.jpg (88.39 KiB) Viewed 386 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

dæ..... den var dyp!
ow
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Flott Erik H. Får ett helt annet inntrykk! :bra:
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

En feil hos Google på 3DWarehouse har gjort det umulig å laste opp større modeller de siste 3 uker. Det ser nå ut til at feilen er rettet og opplasting fungerer igjen. Arbeidet har imidlertid ikke stått helt stille av den grunn. Først ut er M152 avbildet høyere opp i tråden. Men arbeidet med å komplettere modeller av regelbau bunkere bygget i Norge har ikke stått helt stille av den grunn. Følgende også snart klare R620, R117aSK, R680, R668 og R636a, samt en revisjon av tidligere opplastet R636.

Mine ferdige Sketchup modeller klikk her
Attachments
M152-02.jpg
M152-02.jpg (899.43 KiB) Viewed 289 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

det ihvertfall noen bunkere jeg vet som mangler
Dette er ikke ment som en "komplett oversikt", men heller en liste over de bunkerne vi har sett med egne øyne :-)
Vet også om en rekke flere, men tror ikke det skal være mange "typer" igjen i Norge som ikke finnes på listen. Eneste jeg med sikkerhet kan si mangler er M 272 kasematt - Hadde derfor vært fint om du kunne gitt konstruktiv tilbakemelding istedenfor å bare konstantere at vi ikke har en komplett liste ;-)

Mvh
Erik E
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Erik E wrote:
det ihvertfall noen bunkere jeg vet som mangler
Dette er ikke ment som en "komplett oversikt", men heller en liste over de bunkerne vi har sett med egne øyne :-)
Vet også om en rekke flere, men tror ikke det skal være mange "typer" igjen i Norge som ikke finnes på listen. Eneste jeg med sikkerhet kan si mangler er M 272 kasematt - Hadde derfor vært fint om du kunne gitt konstruktiv tilbakemelding istedenfor å bare konstantere at vi ikke har en komplett liste ;-)

Mvh
Erik E
Hei forresten.
Det var ikke min mening å tråkke noen på terne, skal selvfølgelig lage en bedre dokumentert liste etter hvert. Sikkert noen andre her på Kystfort som også har noen innspill. Hadde fortrinnsvis tenkt å kun lage modeller av regelbau bunkere i Norge. Har imidlertid gjort noen unntak for Danmark og SES. Noen SK har det også blitt. Til å begynne med virket det håpløst men når jeg satte sammen en oversikt viste det seg at det begynner å nærme seg. Har da ikke laget på nytt modeller som Scolty eller Bunker14 allerede har laget som også finnes i Norge. For å finne nye modeller har siden deres vært hyppig brukt, supert arbeid som har spart meg for mange timer. Har i første omgang konsentrert meg om de dere har med på oversikten og hoppet over andre som ikke har stått der. Er i Forsvaret om dagen så jeg har ikke alt tilgjengelig her men en jeg kommer på i farten er Fl331 http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... ruko#p8845. Kan eventuelt sende en PM når jeg begynner på de som jeg ikke finner på listen.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Vi har 2 store regelbau kommandobunkere i Trondheim som er enestående.
Jeg hadde tenkt å ta kontakt med deg om disse.
Den ene er som du nevner en Fl 331 med en Fl 320a på taket.
Den andre er av ukjent L-nummer, sannsynligvis en 490-serie: Fliegerführerbunker Lade.

I tillegg finnes:
SK-bunker for Admiral d Norw. Nordküste, Charlottenlund.
SK adminbunker Persaune leir (den som nå selges).

Andre spesielle:
SK tilflukts-/FlaK-bunker Persaune leir.
SK Radiobunker Admiral d Norw Nordküste, Tiller
SK Silobunkere (tilflukt) Nyhavna.
SK Fyringsbunker for Dora I og II, Nyhavna (samt selvfølgelig Dora I og II)

I tillegg kan nevnes:
L424a på Fosslia, Stjørdal (ikke stor, men...)
R 117 Norw. (denne er vel kanskje tegnet allerede?)
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det var ikke min mening å tråkke noen på terne
Ikke det at jeg følte meg tråkket på, men ville gjerne presisere at listen er en oversikt over de Regelbau ARN kan gå go for, dvs. de vi fysisk har vært og sett selv. Ligger masse bunkere her på forumet som ikke er inkludert, men det skyldes i hovedsak at vi ikke har vært der ;-)
Ang Fl331 på Persaunet, så er den besøkt og bekreftet, men utelatt fra listen vår av respekt for et annet forum medlem som ikke ønsket at denne skulle "offentliggjøres".

Mvh
Erik E
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

JornN wrote:Vi har 2 store regelbau kommandobunkere i Trondheim som er enestående.
Jeg hadde tenkt å ta kontakt med deg om disse.
Den ene er som du nevner en Fl 331 med en Fl 320a på taket.
Den andre er av ukjent L-nummer, sannsynligvis en 490-serie: Fliegerführerbunker Lade.

I tillegg finnes:
SK-bunker for Admiral d Norw. Nordküste, Charlottenlund.
SK adminbunker Persaune leir (den som nå selges).

Andre spesielle:
SK tilflukts-/FlaK-bunker Persaune leir.
SK Radiobunker Admiral d Norw Nordküste, Tiller
SK Silobunkere (tilflukt) Nyhavna.
SK Fyringsbunker for Dora I og II, Nyhavna (samt selvfølgelig Dora I og II)

I tillegg kan nevnes:
L424a på Fosslia, Stjørdal (ikke stor, men...)
R 117 Norw. (denne er vel kanskje tegnet allerede?)
Det er en meget spændende liste, jeg glæder mig specielt til L 49X Lade.
Jeg har nogle billeder og tegninger, hvis du skulle få brug for dem.
mvh
SES
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”