HKB 3./980 Rakke (888) (Rakke fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Noen bilder fra denne tunnellen.
Attachments
IMG_0023.jpg
IMG_0023.jpg (188.13 KiB) Viewed 463 times
IMG_0022.jpg
IMG_0022.jpg (190.96 KiB) Viewed 463 times
IMG_0021.jpg
IMG_0021.jpg (266.43 KiB) Viewed 463 times
Rakke 034.jpg
Rakke 034.jpg (117.17 KiB) Viewed 463 times
Mvh.
Jon-Vegard
Gk
Posts: 8
Joined: 13 Apr 2010 0:02

Jon-Vegard wrote:Hei.
Jeg er også "oppvokst" på Solplassen og Rakke -60--70 årene. Tunnellen du referer til var i retning håndgranatbanen, og utgangen var i veien opp til kanonstillingen bak toalettfasilitetene rett fram for ytre port. Den er nå gjennmurt. Skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder av den etter hvert. Mente jeg hadde gjort det i en tråd tidligere, men er ikke sikker. Det var nok ingen skinner i denne, kun kabel-/avløpsgrøft. Dette var en gjennomløpstunnel. Men det stemmer at det var en del piggtråd, spesielt øverst ved utgangen som var stengt, men også noe på avsatsene nedover.
Det stemmer 100% med hva jeg husker ja. Åpningen var ut mot håndgranatbanen, og såvidt jeg husker, så var det en (hadde vært?) vei oppover mot "porten" inn mot rakke? Altså til høyre nedenfor der hvor porten står oppe i veien.

Det stemmer nok at det var en kabelgrøft eller noe slikt i gulvet ja, var dette jeg trodde hadde vært et skinne-system.
Ser på bildene at det er den tunellen jeg husker fra barndommen ja :)

Er alt dette murt igjen nå? Og hvordan er det med resten av bunkerene i området, er de alle jevnet med jorden eller støpt igjen?
Skal de utslette alle barndomsminnene mine nå eller? :sint:
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

var på rakke en tur for ca 1 år siden å kjente meg ikke igjen , trudde jeg hadde kommet til feil sted .så og si alt er jevna med jorda , skytter gravene er fylt igjen med grus , det eneste som er igjen av buker er vel illendnings bunkern ,men den er fylt helt opp med betong , så er det noen få spor å se her å der , men desverre ikke mye , trist å se hvordan det har blitt der.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Alle åpninger av en eller annen form er murt igjen elller bunkeren er knust. Har heldigvis bilder av ymse kvalitet av det meste. Er det andre som har bedre bilder mottas disse med takk. Kommandobunkeren er ikkke helt fylt, men forskalet ved utkikk og inngang og så støpt. Utvendig ved innganng er det fylt helt opp med grus.
Mvh.
Jon-Vegard
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

"Til trådstarter: Har dere vært på rakke fort å kikka, desverre ikke mye igjen der heller, men fortsatt litt.. En kollega rivde endel av de gamle bunkerne der, og når han tilfeldigvis pigga på noe han trudde var et fjell, viste det seg å være en gammel komandobunker som ikke var på kartene. Men som sagt, den og mye annet der er desverre borte nå.."

Noen som hvet hvem bunker han snakker om eller kjenner til dette ?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Da må du komme med flere opplysninger og evt. hvor. Det har ikke vært andre kommandobunkere enn den bakre og fremre på toppen. Dette er også bekreftet av personell som var stasjonert her etter krigen. Det har derimot vært flere bunkere i tilknytning til den bakre, og det har vært andre som har vært gravd ned og som ble tatt under saneringen. De kartene som eksisterer er ikke originalkartene, og det er noen mangler på dem.
Mvh.
Jon-Vegard
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

okay , står ikke mere enn det jeg lima inn over , men da er det sikkert snakk om den eller deler av den bakre som var gravd igjen
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Hva i all verden er vitsen med å fjerne restene etter tyskerene 70 år etterpå?
Mvh Henning Dalsvåg
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

du er nok ikke den eneste som har stilt det spørsmålet dalsvåg
det er jo totalt hærværk etter min menining !!!!!!!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Luftfoto på nettet oppdateres jevnlig, og for Rakke sin del har man på de siste bildene fått med seg sikringsarbeiderne "in action":
Attachments
Sikring_Rakke.jpg
Sikring_Rakke.jpg (162.19 KiB) Viewed 203 times
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Spørs hva man mener med jevnlig, dette er jo snart 2 år siden!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jon-Vegard wrote:Spørs hva man mener med jevnlig, dette er jo snart 2 år siden!
Det er sant. Påstår ikke at alle bildene er like oppdatert, men nettstedene med kart og luftfoto oppdateres jevnlig (har også sett eksempler på at "nye" bilder faktisk er eldre enn de som lå ute opprinnelig). De forrige bildene fra Rakke viste vel kommandobunkeren om jeg ikke husker feil, så om 2 år kan man vel forvente å se dagens tilstand.

Syntes bare at dette var litt artig, da jeg ikke kan erindre å ha sett rivingsarbeider dokumentert på luftfoto andre steder, og jeg tror jeg har brukt mer tid på å studere luftfoto enn et gjennomsnitts forummedlem - uten at det trenger å være noe å skryte av (heller motsatt antagelig... :cry: )
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Så sant så sant Natter. Må også si at jeg savner Rakke og det å gå rundt i tunnellene og bunkerne der!!
Mvh.
Jon-Vegard
Huleluskeren
Posts: 9
Joined: 23 May 2011 20:08

Jon-Vegard wrote:Noen bilder fra denne tunnellen.
Ahh, husker denne fra jeg var yngre, er oppvokst i Stavern, og jeg fant denne helt tilfeldig på slutten av 90 tallet! Spennende tunnell. Jeg husker at det var noe på andre siden av fjellet, langs den steinete bakken fra ammunisjonslageret og nedover mot granatbanen, har disse to vært i tilknytning?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Dersom du tenker på den steindekte bunkeren rett overfor "søsterhytta", så var det ingen forbindelse mellom tunnellen og denne.
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”