Bunkere ved Åndalsnes Veblungsnes

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

tor christian
Posts: 151
Joined: 23 Apr 2006 10:35
Location: Møre og Romsdal

Jeg trenger en del hjelp om bunkere som ligger ved Åndalsnes/Veblungsnes. I følge et Tysk kart jeg har skal dette være en Kassematte typ 20. Og hvis det er den typen er dette en standardisert bunker?

Image
tor christian
Posts: 151
Joined: 23 Apr 2006 10:35
Location: Møre og Romsdal

Bilder innvendig.

Image

Image

Image
tor christian
Posts: 151
Joined: 23 Apr 2006 10:35
Location: Møre og Romsdal

Er dette festet for Colt mitraljøse eller er det for MG 34/42 ?

Image
tor christian
Posts: 151
Joined: 23 Apr 2006 10:35
Location: Møre og Romsdal

Inne i bunkeren var denne ovnen er den Tysk?

Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Bunkeren er det vi kaller en "HWB" MG bunker, forkortet fra "Heinrich Wellblech" eller noe i den duren, pga bølgeblikkplatene inni. De er ikke akkurat vanlige, men har sett en del av dem etterhvert. mannskapsbunkere med HWB er desto vanligere.

Har aldri støtt på "typ 20" i noen offisielle papirer, så jeg vet ikke om det er en standard eller lokal betegnelse.
Det finnes liknende design fra helt feltmessige bunkere, og det er nok her disse platene kommer inn i bildet, slik at man raskt og effektivt kunne lage bunkere uten de helt store forskalingsarbeidene.

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Med så mange forskjellige regelbaubunkere er det ikke alltid lett å finne ut hva som er hva, men det er litt lærerikt å prøve å finne ut av det.

Når du nevner "20" så er mitt forslag at dette er en Regelbau 20-1937/38 B. Bunker for kanonmanskap med MG, ca. 8 til 10 mann. Hvis det er en kanon stilling like ved denne bunkeren så kunne denne være "tilfluksrommet". Men er usikker, skulle likt å ha sett en skisse av bunker og området rundt.

Når det gjelder ovnen så er denne sikkert norsk. Enten fra det norske militæret eller innhentet fra norsk fabrikk. Har sett flere ovner som er etterlatt og alle er av forskjellig fabrikat noe som tyder på at ovnene ble anskaffet lokalt.
tor christian
Posts: 151
Joined: 23 Apr 2006 10:35
Location: Møre og Romsdal

Hei og takk for svar :D bunkere er ikke min sterke side så jeg er glad for all hjelp jeg kan få. Her er et kart over området jeg holder på å finne mere ut om.

Image
tor christian
Posts: 151
Joined: 23 Apr 2006 10:35
Location: Møre og Romsdal

Denne bunkeren er merket som nr 307c på kartet.
Er det noe dere vil si om denne typen.

Image

Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo igjen!

Har aldri vært der selv, så dette er interessant å se :D
Neste bunker er ikke lett å ta utifra bildene, men det dreier seg om en
Vf type...(Verstärkt feldmässig)

Vil tippe enten Vf7a mannskapsbunker, eller Vf52a ammunisjonsbunker.
Disse er nesten identiske så for å treffe 100% må du måle opp rommene!

Mvh
Erik E
tor christian
Posts: 151
Joined: 23 Apr 2006 10:35
Location: Møre og Romsdal

Hei Erik!

Har funnet ut av noen tyske papirer jeg har at 307C er Mannsch. Unterstand Typ 51 a. Skal se om jeg får tatt meg en tur i kveld for å prøve å finne mere bunkere :D
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fint med papirer hvis man har de :D
Dette er nok en 51a ja. liten fin bunker for 6 stk! 52a skal være samme type blokk, men dobbelt så stor. altså plass til 12 personer. (er ikke det riktig da ErikE?)

Uansett så er det ikke lett når det ble laget tegninger til over 300 forskjellige bunkere!

Jeg trur jeg skal legge denne plassen på lista over plasser jeg skal i sommer!
tor christian
Posts: 151
Joined: 23 Apr 2006 10:35
Location: Møre og Romsdal

Ja da har jeg vært ute og tatt noen bilder av 307b på kartet.

Og i mine tyske papirer står det at dette er en KWK Bettung typ 65.

Hvilken type kanon har vært i denne?

Og hvis du kommer en tur Erik H så sifra :D


Image

Image
tor christian
Posts: 151
Joined: 23 Apr 2006 10:35
Location: Møre og Romsdal

Kan dette være en stilling for lett feltkanon.

Denne stillingen ligger oppe i fjellsiden over 295b.

Image

Image
tor christian
Posts: 151
Joined: 23 Apr 2006 10:35
Location: Møre og Romsdal

Og over stillingen ca 100m ligger dette som kanskje er til mannskap?
ikke så lett å se ut ifra bildene hva tror dere?

Image

Image


Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det er ikke mye som skiller 51a og 52a...Det er vel snakk om en meter i bredden, og to i lengden

KwK platformen er ytterst vanlig :D
12/8-42 ble det bestemt at 1500 slike kanoner skulle bygges om og sendes til Norge. KwK er en fellesbetegnelse for kanoner som opprinnelig har stått i stridsvogner. Disse ble utstyrt med ny lavett og skjold og satt ut langs hele kysten. I de fleste tilfeller hvor det kun står oppført KwK, dreier det seg om 5cm KwK38 L/42 hovedsaklig fra Panzer III serien. L/60 med munningsbrems har jeg aldri sett hverken på bilder eller i kildemateriale, men disse ser ut til å ha vært vanlige i f.eks Frankrike.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”