Regalbau tegninger - research

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Regelbau tegninger
Det finnes masse oversikter rundt omkring på nettet, og i bøker blant annet i Rudi Rolfs bok over ulike regelbau bunkere og elementer til disse. Har etter hvert laget diverse regelbau bunkere og forsøkt å lage disse så korrekte som mulig ut fra det tegnings grunnlag som har vært tilgjengelig. Med få unntak har ingen av disse vært kopi av original tegninger. Så mitt spørsmål, er en komplett samling av disse tegninger tilgjengelig noe sted publisert eller i offentlige arkiv. Har også mistanke om at endel nettsteder og forfattere "låner" av hverandre uten egne kilder eller oppmåling.

Har selv sikret meg følgende dokumenter i pdf format som en rekke andre her på forumet.

Bestimmungen über Regelbauten der Kriegsmarine
Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf der atlantikwall (ikke WW2 dok)
Merkblatt für den stellungbau

Disse inneholder en god del regelbau tegninger men er mer en salgskatalog enn byggetegninger. Viser for eksempel ikke innvendig røropplegg, armeringsgjern og typebetegnelser på standard ståldeler.

Med den store byggeaktivitet som pågikk samtidig på Atlanterhavs muren skulle man tro at det var mange kopier av disse tegningene. Den store presisjonen og likheten som er utvist ved byggingen av standard regelbaus i hele Europa tyder også på att ett sett med orginal design lå til grunn.

Det finnes også ett dokument til som inneholder regelbau tegninger.
German Seacoast Defenses European Theater. Report of Seacoast Artillery Evaluation Board. Seacoast artillery evaluation board
Appendix 1-7 Vol 1-7
Vol1: Seacoast Artillery Evaluation Board
Vol2: Organization, Tactics. Operation and Training
Vol3: Enginering Construction
Vol4: Armament and ammunition
Vol5: Gunnery and Firecontrol
Vol6: Radar and Communication
Vol7: Underwater Defences
Noen tegninger her på forumet og andre steder stammer fra dette dokumentet, men er igjen ikke detaljerte. Hva som har vært grunnlaget for disse er ukjent for meg. Har også gunn til å tro at de allierte ”stjal” det de kom over av dokumenter i Norge. Har kun klart å få fatt i Vol 5 av dette dokumentet i pdf format. (I forbindelse med at jeg laget ildledningsutstyr). Er det noen medlemmer som sitter på andre deler de er villige til å dele er jeg takknemmelig.

Det finnes også Norske tegninger som er ganske detaljerte som fra Torås og Møvik. Disse viser meget detaljerte mål men viser ikke hva som er skjult av betong. Så disse er muligens laget etter krigen ved oppmåling.

Ved større anlegg ble det anlagt ett lokalt arkitekt kontor. Sunderbau bunkere ble muligens tegnet på stedet av disse arkitektene.

Jeg har grunn til å tro at til en enkel R621 var det en hel rekke tegninger i bruk for betong, forskaling, røropplegg, armering, strøm, standard detaljer. Store tre seilskip opp til HMS Victory ble laget nesten uten tegninger men tror ikke Todt brukte den fremgangsmåten. Men HVOR er disse tegningene nå?

Vedlagt er noen eksempler på detaljerings nivå. Funnet rundt om kring ved talløse timer research.
Attachments
Røropplegg
Røropplegg
668.jpg (98.49 KiB) Viewed 450 times
Armering ved standard antenne topp ved inngang
Armering ved standard antenne topp ved inngang
anttena dop.JPG (141.92 KiB) Viewed 450 times
Armering i ett fundament
Armering i ett fundament
M%20281.JPG (196.4 KiB) Viewed 450 times
Luftopplegg R621
Luftopplegg R621
R621%20n_A.jpg (109.68 KiB) Viewed 443 times
Dimmensjoner bunkerovner
Dimmensjoner bunkerovner
afbeelding_010_877.jpg (200.47 KiB) Viewed 443 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hva som har vært grunnlaget for disse er ukjent for meg. Har også gunn til å tro at de allierte ”stjal” det de kom over av dokumenter i Norge.
Nope..og hvorfor skulle de det ? men det ble dumpet noen lass(lastebiler) med byggetegninger på 70/80 tallet. Regnskapsmaterialet ble beholdt :-)
Har sagt det før, hadde det vært like givende hvis alt var tilgjengelig på øyeblikket ?
mvh
Paul S.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Paul S. wrote:
Hva som har vært grunnlaget for disse er ukjent for meg. Har også gunn til å tro at de allierte ”stjal” det de kom over av dokumenter i Norge.
Nope..og hvorfor skulle de det ? men det ble dumpet noen lass(lastebiler) med byggetegninger på 70/80 tallet. Regnskapsmaterialet ble beholdt :-)
Har sagt det før, hadde det vært like givende hvis alt var tilgjengelig på øyeblikket ?
mvh
Paul S.
Den generelle holdning var att alt tysk materiell skulle ødelegges etter krigen. Noen batterier ble også sprengt av britene. Uansett beholdt Norge en stor del håndvåpen/ammunisjon og kystfort enn det andre okkuperte land gjorde.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Anders har nok helt rett i at De Allierte, og da spesielt engelskmennene gikk berserk og rev ned og ødela det meste de kom over mange steder, bla. Rakke i Stavern. Det ble også ødelagt en god del dokumenter og tegninger. Ødeleggelsene ble gjort for at De Alliertes industri skulle få noe å gjøre og for at de skulle tjene penger og bygge seg opp igjen og levere sitt utstyr, hvorav en del viste seg å være adskillig dårligere enn det tyske.
Mvh.
Jon-Vegard
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Jeg ga mitt svar til følgende påstand
Har også gunn til å tro at de allierte ”stjal” det de kom over av dokumenter i Norge.
Den påstanden holder ikke vann.
Så følger dere begge to opp med svar med nye påstander, men nå er man gått fra diskusjon om dokumenter/tegninger til utstyr og faste installasjoner.
Den generelle holdning var att alt tysk materiell skulle ødelegges etter krigen. Noen batterier ble også sprengt av britene. Uansett beholdt Norge en stor del håndvåpen/ammunisjon og kystfort enn det andre okkuperte land gjorde.
Det er enda en påstand som ikke holder vann..
Anders har nok helt rett i at De Allierte, og da spesielt engelskmennene gikk berserk og rev ned og ødela det meste de kom over mange steder, bla. Rakke i Stavern. Det ble også ødelagt en god del dokumenter og tegninger. Ødeleggelsene ble gjort for at De Alliertes industri skulle få noe å gjøre og for at de skulle tjene penger og bygge seg opp igjen og levere sitt utstyr, hvorav en del viste seg å være adskillig dårligere enn det tyske.
Med all mulig respekt..mener du dette ????
Hva var det som var så fantastisk med det tyske utstyret, f.eks i kystfortene ? Den tyske radar ?
Påstanden at engelskmennene gikk berserk og ødela det meste de kom over, og at de ødelagte dokumenter og tegninger synes jeg er litt hinsides. Kan dere dokumentere disse påstandene ?
mvh
Paul S.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Min far var på befalsskolen i -47/-48, og mens de brukte utstyret, felttelefoner, vekslere og mye annet utstyr, ble kabler kuttet tvers over og utstyret ødelagt. Nytt alliert utstyr kom inn, og mange nye kabler måtte legges.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Jeg ønsker å få tråden tilbake på sporet, til å gjelde mulighet for å spore opp tegninger og dokumentasjon på regelbau bunkere. Når det gjelder alliert innstats for å sikre seg tysk teknologi og samtidig fremme egen krigsindustri er det noe som gjerne kan diskuteres men fortrinnsvis i en annen tråd.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

For meg og mange andre bunkerfantaster så ville jo slike regelbau-tegninger være veldig interessante, men har heller ikke sett bedre tegninger enn hva du selv presenterer.

For noen år til bake så jeg at noen solgte et komplett sett av byggetegninger for en ubåtbunker i Frankrige. Det var snakk om en del kilo dokumenter som noen hadde tatt vare på (og sikkert glemt). Håpet er jo at det var flere personer som tok vare på slike småsaker, men mye har nok godt tapt etter hvert.

Jeg trenger vel neppe å dokumentere dette, men etter krigen ble mange tyske installasjoner raidet av nordmenn som så etter mat, verktøy, materialer og andre verdier. Jeg antar tyske dokumenter av typen byggtegninger ikke hadde noen høy kurs og ble liggende. Mulig noen tok med seg slike dokumenter og at disse fremdeles ligger på loftet, men siden ingen spør etter slike gjenstander slik man ser med for eksempel tyske hjelmer så blir de vel fremdeles liggende.

Ville forsvaret ha noen interesse av slike tegninger etter krigen? Mulig noen tok vare på noen hyllemeter med Regelbau for å se om disse kunne brukes til fremtidige forsvarsverk?

Flere spørsmål enn svar er jeg redd, men dette er en bra tråd og vi lever i håpet.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Kanskje det finnes noe i noen av disse? :)
Er vel antageligvis en del hyllemeter å gå igjennom, selv om man utelukker det åpenbart irrelevante.
Attachments
kataloger.jpg
kataloger.jpg (168.87 KiB) Viewed 365 times
--
Tommy
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Jeg tok selvfølgelig litt hardt i når jeg skrev “stjålet” antar at de allierte sømfarte også Norske kysten på leting etter tysk teknologi. Norge hadde kanskje ikke den største samlingen av raketter og jetfly men sikkert en av de største konsentrasjoner av skips og kystartilleri. Det meste som fortsatt satt på skip var som kjent på bunnen av havet. Noe av denne etterretningen resulterte jo også i dokumentet jeg referer til i første post. Mange andre skrifter referer også til dette dokumentet og forbausende mange søk gir referanse til amerikanske arkiver.

Paul S. skriver at vi dumpet noen lass med byggetegninger på 70/80 tallet. Det er heller ikke veldig overraskende med tanke på hvor lite flinke Forsvaret har vært til å ta vare på historie. Siden det foregikk så mye byggeaktivitet parallelt i hele Europa burde man kunne anta at det var en masse sett med tegninger, i hvert fall på bunkertyper som var vanlige. Men de finnes sikkert ett sted på ett statsarkiv i Polen ikke digitalt katalogisert og venter på oppdagelse. Men det burde også kunne finnes i Norge i og med at vi inntakt overtok så mange kystfort.

TommyG: De titlene virker jo interresante. Det kan imidlertid virke som den Tyske stat var forløperen til Norge når det gjaldt å få statsadministrasjonen til å produsere mest mulig papir så nål og høystakk er vel relevant. Da min fransk er bedre enn tysken er jeg dårlig egnet til å lete i tyske arkiver.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

det meste slike byggtegninger var vel i militære hender, men en del må vel ha gått gjennom sivile (tyske?) hender? Da er jo håpet at det forsatt eksisterer tegninger en eller annen eske satt igjen av entreprenøren?

Scannet bare noe jeg leste i "sunnmøre i festung norwegen".

ps. har igjen bare 5 kopier av boken.

Erik H
Attachments
byggtekniskefirmaer.jpg
byggtekniskefirmaer.jpg (44.36 KiB) Viewed 279 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”