Diverse i Bergensområdet

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Ligger en liten bunker langs veien et lite stykke utenfor Bergen. Den ligger i området som heter Tennebekk, et trangt dalføre der man må igjennom for å komme til Bergen fra Loddefjord. Etter min mening et perfekt sted for et slags strongpoint. Det står litt om dette området i den engelske etteretningsrapporten for Bergensområdet, side 12. (22)
http://digitalarkivet.uib.no/da/bergeninfo.htm


Fikk ikke tittet innvendig, hadde ikke lykt, men tror ikke den er særlig stor. Se gjerne bilder, beklager dårlig kvalitet, hadde bare mobilen, stoppet var ikke akkurat planlagt. Kan noen si mer om bunkerfuksjon/type?

Image

Image

Image
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Hmm, etter litt mer research har jeg kommet frem til at området må hete Bjørndalen, så engelskmennene har nok bommet litt, forhåpentligvis bare i navnsettingen på kartet. Uansett, her er en liten kartlink:

Norgeskart

Norgeskart (litt større perspektiv)

Noen som vet noe mer om området?
Alf
Posts: 29
Joined: 01 Aug 2007 11:07
Location: Askøy

Hei.

Det stemmer at området heter Tennebekk. Tennebekk ble brukt som fangeleir for russiske krigsfanger. Fangene deltok i arbeidet med å bygge ubåtbunkeren Bruno i Nordre Vågen på Laksevåg. De ble også brukt som arbeidskraft på veier i Laksevåg.

Har funnet litt info: http://www.byfjellene.no/Kulturminnegrunnlag.pdf
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Dette er på veien før den lange svingen ned mot Vestkanten kjøpesenter?
I så fall ligg det vel også nokre tunellar der (eller innslag). I fjellskjæringane har eg sett at det er utsprengt nokre hol. Om desse er samanbundne veit eg ikkje. Dei ligg nokre meter oppe i fjellskjæringa men terrenget vart kanskje senka eindel då vegen vart opprusta?

Men kanskje det er etterkrigs? Det er jo på vegen ut til Haakonsvern så det er ikkje utenkelig at det er for å kunne fylle i sprengstoff for å sprenge ned fjell for å blokkere vegen i tilfelle det skulle bli nødvendig.
Alf
Posts: 29
Joined: 01 Aug 2007 11:07
Location: Askøy

For å være helt ærlig kjenner jeg ikke igjen bunkeren som er avbildet.
Kan være den er i nærheten av den jeg har sett i Tennebekk (http://www.norgeibilder.no/ : Nord 6697981, øst 293343)
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Tennebekk ligger vel faktisk litt lenger nordøst for området der denne bunkeren ligger, men de to tilhører nok samme anlegg. Bunkeren på bildet ligger ved det som heter Bjørdalstjernet (bjørndalstjørna), som ganske riktig ligger før den store svingen ned mot vestkanten.

Norgeibilder: N: 6697473 Ø: 292873

Knut: Tipper tunellene er fra krigens dager. Uvisst hvilken funksjon disse hadde, tipper på dekningsrom, men teorien din om mulig etterkrigs veisperring er jo ikke utenkelig. Vet du noe vi ikke vet?

Det jeg lurer på er om denne bunkeren er en del av et slags "sperringspunkt", på lik linje med dem man finner på Haukås og Kalandseid, som også ligger langs strategiske innfartsveier mot Bergen. Hvordan var i så fall disse organisert og hvilke instrukser hadde de? Ikke akkurat kystfort-relatert, men dog....

Legger ved bilde av bunker fra publikasjon linket til i tidligere post av Alf. Noen teorier om funksjon, o.l.?
Attachments
Bunker fra Tennebekkområdet. Foto: Byantikvaren, Bergen Kommune
Bunker fra Tennebekkområdet. Foto: Byantikvaren, Bergen Kommune
Bunker.JPG (111.41 KiB) Viewed 658 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Forutsatt at denne linken funker kan man så vidt skimte bunkeren under trærne midt i bildet....


Skråfotolink

Skråfoto....heh, hva blir det neste?
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Når det gjeld tunellane tenker eg som slik: Dette er langs ein av hovudvegane som leier ut til Haakonsvern, som heilt sidan det vart anlagt har vore den største marinebasen i Norden og ein del av Nato forsvaret. Det finns garantert ein plan for forsvar av denne som innbefattar blokkering av tilkomstårar, både på land og på sjøen.
Difor tenkte eg at sidan tunellane ligg utan tilkomst frå bakkenivå at dei kanskje er ein del av eit beredskapsforsvar, anlagt på 60-talet eingong.
Men dette er berre spekulasjonar. Håpar nokon her på forumet kan fortelle om dette er tysk- eller norskbygd.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ikke akkurat kystfort-relatert, men dog....
Om det hadde kommet bunkere fra indre Hedemark så hadde det ikke hatt noe å sagt. Bunkere er spennende saker og her er det bare å poste vilt for seg :D

Hvilken bunker dette er er jeg usikker på, iallefall ikke noe jeg har sett tidligere. At den kan være en norsk bunker er ikke usansynlig. sikre spor er å se etter kjente ting som dører, ventilasjonsanlegg, betongtykkelse og nødutganger.

Erik H
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik Hårberg wrote:
Ikke akkurat kystfort-relatert, men dog....
og her er det bare å poste vilt for seg :D
Kommer det mange nok "objekter" vil sikkert også Bergensområdet kunne tjene på at ikke alt ligger i en eneste tråd... Ikke vær redd for å starte ny tråd for nytt område innenfor Bergen". Siden heller ikke Bergen har "eget område a'la Trondheim" - husk å få med "Tittel, sted, Bergen" i heading....

mvh
KOS
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Tennebekk ligger vel faktisk litt lenger nordøst for området der denne bunkeren ligger, men de to tilhører nok samme anlegg.
Det er tvilsomt at de har noe med hverandre å gjøre. Den første ligger der gamle veien gikk forbi, og der tyskerne forserte bygging av vei mellom Loddefjord og Fyllingsdalen. Lå en mindre bunker på andre siden av knausen(retning Bjørge). Den er fjernet nå, eneste spor er betongtrappen.Bjørndal var som nevnt ett støttepunkt. Det ble ved veiutbyggingen fjernet noen bunkere.
Den andre ligger ved Tennebekk, der russerleiren lå. Den er tyskbygd
mvh
Paul S.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Paul: Er bildene fra samme bunker? Noen teorier angående tunnellene som er diskutert over?
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Ser jeg roter litt. Den første bunkeren ligger der den NYE veien går forbi. Var ingen vei rundt vannet tidligere. Bildet er fra samme bunker som er nevnt.
Har ikke sett de åpningene det er snakk om, men ligger de noen meter over dages veibane så ville jeg trodd at det var rester etter tidligere tunnel etc. Har sett tilsvarende, bla. i Tysse. Der virker en av tunnelene helt malplasert flere meter over dagens vei, men dette pga. veiutbygging.
mvh
Paul S.
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Tarjei wrote:Noen teorier angående tunnellene som er diskutert over?
Som tidligere skrevet så var disse tunnelene ment som demolering av veien til Haakonsvern. Det var også tidligere to lagre (murhus) inne
i Kanadaskogen, regner med at det var her demolerings "utstyret" var lagret. Disse er nå revet og fjernet, men en kan fremdeles se hvor de var.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Slettet (her var jeg bokstavlig talt helt på villspor - bommet vel en km på aktuelt sted...)! PDT_Armataz_01_04
Last edited by Natter on 27 Apr 2009 12:27, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”