U-båtanlegg Brunlanes

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Har snakket med en som er oppvokst og har vært bosatt ett sted på Brunlanes, og som i tillegg er oppsynsmann for forsvaret, og han kjenner godt til fortene som er i området. Det finnes ingen ubåt-bunkere/anlegg hverken over eller under bakken hverken på Brunlanes eller Malmøya/Larviksområdet. Sorry gutter!
Mvh.
Jon-Vegard
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Jon-Vegard wrote:Har snakket med en som er oppvokst og har vært bosatt ett sted på Brunlanes, og som i tillegg er oppsynsmann for forsvaret, og han kjenner godt til fortene som er i området. Det finnes ingen ubåt-bunkere/anlegg hverken over eller under bakken hverken på Brunlanes eller Malmøya/Larviksområdet. Sorry gutter!
Det har bare vært rykter. Eneste ubåt bunker som er fjell i norge(syd for trondheim) er vel den som ligger i bergen som er laget i nyere tid.
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ranvik wrote:Eneste ubåt bunker som er fjell i norge(syd for trondheim) er vel den som ligger i bergen som er laget i nyere tid.
Ubåtbunkeren i Bergen (ex. "Bruno") er en støpt bunker, lik "DORA" i Trondheim.
Tørrdokken på Haakonsvern kan sikkert benyttes av ubåter, men er primært for overflatefartøyer (nå er også taket sprengt bort, så det er ikke lengre snakk om en "tunell").

Nord for Trondheim har vi dog et fjellanlegg som var i bruk for ubåter og MTB'er, på den tidligere marinebasen Olavsvern.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Alle nevnte anlegg er med inngang kombinert under, i og over vann, ingen er kun helt under vann, dvs. innseiling helt under vann og kun en liten hytte som adkomst fra toppen!!!!!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jon-Vegard wrote:Alle nevnte anlegg er med inngang kombinert under, i og over vann, ingen er kun helt under vann, dvs. innseiling helt under vann og kun en liten hytte som adkomst fra toppen!!!!!
Er det noen kjente anlegg av slik type noe sted i verden da...? PDT_Armataz_01_18
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Natter wrote:
Jon-Vegard wrote:Alle nevnte anlegg er med inngang kombinert under, i og over vann, ingen er kun helt under vann, dvs. innseiling helt under vann og kun en liten hytte som adkomst fra toppen!!!!!
Er det noen kjente anlegg av slik type noe sted i verden da...? PDT_Armataz_01_18
I ett par James Bond filmer - og tror jaggu det er i Austin Powers også.
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Det ryktes at kineserne har noe slikt, men de innrømmer det nok ikke.
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei
For mange år siden var jeg på ferie på Corfu. En av de lokale fortalte at Amerikanerne hadde en radar , og et ubåt anlegg innskutt i fjellet. Det skulle kunne gå an å ta seg ned fra radaren til ubåtanlegget.. Radaren finner jeg på Google , men kan ikke forstå at det finnes et fjellanlegg i tilknytning til denne.

EdgaR
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Tarjei wrote:Det ryktes at kineserne har noe slikt, men de innrømmer det nok ikke.
Er det det som kalles "skjeve" rykter eller å se skjevt på ting? PDT_Armataz_01_07
Siden det var jeg som startet denne tråden, og jeg føler at det ikke er mer å diskutere her, så ber jeg om at dette temaet blir stengt! PDT_Armataz_01_41
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg lar See.kdt Oslofjord datert 19.8.43 få det aller siste ordet i denne diskusjonen :smile:

Det har tydeligvis vært ubåter på ferde i området, men ingen ubåtbaser!
Attachments
uboote.jpg
uboote.jpg (16.38 KiB) Viewed 130 times
Mvh
Tormod
Locked

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”