Stor bunker ved Kalandsvannet E39 sør for Bergen?

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Er glatt med på en tur i området der jeg!!

Er det noen som kan punkte på flyfoto eller lignende for de forskjellige bunkere/stillinger??

noen som har gamle fotos fra området her også tro?
Hilsen Bård.
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Interessante poenger alle mann :)
Jeg stemmer for en "utflukt" til Blåurskampen sent i april!
Metallsøker, GPS, lommelykt og Laphroaig? ;-)

Forresten: To installasjoner for BK? Har bare funnet én selv.
Dette er såmenn et interessant område! Skal lenke til et hundretalls bilder + artikkel fra avis der flystripen - absolutt et rykte, men interessant - nevnes.

Har forresten vært inni "førerbunkeren" vis á vis bunkeren i svingen, og dette er en helt standard kommunikasjonsbunker (uten at jeg i farten kan id regelbau).

Ketil
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Her er bilder fra en rekognoseringstur, samt noen gamle bilder - og en artikkel.

http://picasaweb.google.no/ketil.svends ... directlink

z PDT_Armataz_01_06
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Gutter, tror eg ska være tilbake i Bergen senere, kanksje i Mai, så god tur...
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Skygge i Bjørgvin wrote:Gutter, tror eg ska være tilbake i Bergen senere, kanksje i Mai, så god tur...
Jeg skal nok flere turer, så det er bare å henge på! :-)

z
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Sent i april høres kanon ut :D
Hilsen Bård.
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

...så ble det ikke omvisning i 2009.
skal vi ta sikte på en runde senapril 2010?
zwentzen,
Bergen
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

...så ble det ikke omvisning i 2009.
skal vi ta sikte på en runde senapril 2010?
Datt ut en etter en så det ut som...:-) Var to turer i området tidligere i år, så på to bunkere som var gått hus forbi ved tidligere anledning
(pak og obs bunker)
Så at paintball gutta hadde fått opp nytt skilt, nå ferdes vi på eget ansvar :-)
Littt usikker på om dannelsen hadde holdt lenge hvis truffet av noe.
Uansett, er med jeg når det passer for folk.
mvh
Paul S.
Hadrian84
Posts: 7
Joined: 29 May 2011 23:28

De fleste av dere har sikkert funnet denne linken men for de som ikke har det så har dere den her=)

Enjoy http://historier.origo.no/-/bulletin/sh ... landseidet
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hadrian84 wrote:De fleste av dere har sikkert funnet denne linken men for de som ikke har det så har dere den her=)

Enjoy http://historier.origo.no/-/bulletin/sh ... landseidet
Takk! Kjenner linken, men her var det kommet mye nytt siden sist... Må virkelig få ut fingern og sjekke ut dette området (og annet i hjemkommunen...) snart :?
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

3 år senere :m16: ...

Ska vi ta denne turen eller? Vi kan ev. kombinere med en fiskekveld på Os eller noe sant...

Jeg har en projekt som jeg har begynt for en god del år siden, og forlat.

Før alt forsvinner kan vi databasere alt og plasse alt på google earth med forskellige ikoner (ødelagt, fjernet, bevart, osv), foto, description, med ALLE WWII rester I Bergen og ev. Nordhordland / Sotra / Fana. Alle = også små ting, enkelte støttepunkter, Minefelter, minert bruer, flyvraker...
Hvis dere er interesserte kan er uploade KMZ'en, vi kan åpne en thread om det med versjoner, vi setter opp noen protokoller og så evolverer KMZ'en med tiden (v.1 v.2 osv).
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Sier som jeg sa for 3 år siden lenger oppe her... Er glatt med :D

Kommer til å ta et par turer eller flere oppover dalen der så da kan det kombineres med bunkertur :)
Hilsen Bård.
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Det var ingen kamp men sikkert mye movment der oppe. Har ikkje råd til en potent detektor akkurat nå men vi må plannlege noe og har detektorer med. Områder med "aktivitet" som burdes støvsuges og: smøråsfjellet, solheim, melkeplassen, Løvstakken nord, Bjørge, osv, skråningen mellom Nattland og Fantoft...

Ulriken, Borga er sykkert fullt av mynter fra eldre perioder, for de var jo en autobahn til fotgjenger.

Hva om denne lørdagen eller sondagen? Eller neste helg?
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

solheim
Solheim ? Regner med at du ikke tenker på gravplassen på Solheim..
mvh
Paul S.
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Alle de husene som er måke ved Kirkegården er gamle brakker (koster en god del penger nå, noen kan takke Tyskerne her...).

Eg mente brakkene område på Solheim, Melkeplassen, ev. Langhaugen, osv. Ikkje på selve kirkegåården :shock:
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”