HKB 22./978 Varnes

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Kjempefint sted å gå tur, men litt frustrerende med stengte stillinger. Det er ikke morro å se betong brukt på denne måten. se bilde av stengt inngang til kasematt. Videre lurer jeg på hva dette er for noe på de neste tre bilder?
Jeg tror bilde to er lavett til luftskyts, men er det det?
Er bilde tre og fire,, samme sted en mg stilling?
Attachments
Er dette mg stilling?
Er dette mg stilling?
030 overføring fra Sony kamera 217.jpg (170.59 KiB) Viewed 1232 times
Er dette mg stilling?
Er dette mg stilling?
029 overføring fra Sony kamera 216.jpg (230.79 KiB) Viewed 1232 times
Er dette Betongfudament til FLAK C38?
Er dette Betongfudament til FLAK C38?
018 Betongfudament til FLAK C38.jpg (291.85 KiB) Viewed 1232 times
Det er ikke morro å se betong brukt på denne måten
Det er ikke morro å se betong brukt på denne måten
011 inngang KO.jpg (268.46 KiB) Viewed 1232 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Tror de to første du har bilde av der er bombekastere, uten at jeg skal si noe for skråskikkert, jeg er langt fra noen ekspert på de forskjellige bunkertypene. Med så mange bolter, vil jeg tro der stod andre ting enn et "lite" maskingevær.
Attachments
En slik står på Fjell Festning, og det er en bombekasterstilling. Hullet her er dog kantete.
En slik står på Fjell Festning, og det er en bombekasterstilling. Hullet her er dog kantete.
IMG_0070res.JPG (336.22 KiB) Viewed 1229 times
Sindre
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Takker for svar Sindre, som du ser på mitt neste bilde av samme sted/ting er de nesten like. Er det noe Regelbau dette?
Mvh
Carsten PDT_Armataz_01_09
Attachments
Er dette noe regelbau?
Er dette noe regelbau?
032 overføring fra Sony kamera 219.jpg (172.89 KiB) Viewed 1224 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

cargul wrote:Takker for svar Sindre, som du ser på mitt neste bilde av samme sted/ting er de nesten like. Er det noe Regelbau dette?
Mvh
Carsten PDT_Armataz_01_09
Should say so. Legger ved skisse over bunkeren jeg la ut bilder av. Vet ikke hva forskjellen er på rund åpning/kantete åpning, men det er vel noe med det også, tenker jeg.
Attachments
Her er i alle fall bildet av "min" bunker =)
Her er i alle fall bildet av "min" bunker =)
bauform_206__61a_alt__5_cm_festungsgranatwerfer_802.gif (49.66 KiB) Viewed 1223 times
I noen bunkere står også fundamentet etter bombekasteren tilbake.
I noen bunkere står også fundamentet etter bombekasteren tilbake.
PB100551res_rester.JPG (129.24 KiB) Viewed 1223 times
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Bunkeren er riktignok en Rs 61a, eller bauform 206
Anbefaler en titt i denne tråden for masse info :-)

http://www.kystfort.com/forum/topic164.html

Mvh
Erik E
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Går det ann få kopi av den skissen i orginal størrelse?
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

I enden av en løpegrav på Varnes fant jeg denne jerndings som stikker opp. Jeg mistenker det for å være en slags søyle til å sette et kanon/mg på, stemmer det? Har noen bilder hvordan det virkelig så ut ferdig montert?
Mvh
Carsten
Attachments
Hva er dette?
Hva er dette?
jerndings.jpg (294.29 KiB) Viewed 1195 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Carsten G wrote:Går det ann få kopi av den skissen i orginal størrelse?
Mvh
Carsten
Jeg har dessverre bare det bildet der, og vet ikke hvor jeg har det fra heller..
Carsten G wrote:I enden av en løpegrav på Varnes fant jeg denne jerndings som stikker opp. Jeg mistenker det for å være en slags søyle til å sette et kanon/mg på, stemmer det? Har noen bilder hvordan det virkelig så ut ferdig montert?
Mvh
Carsten
Kan vel også være kikkert/siktemidler?
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Etterhvert som du vandrer rundt på Varnes vil du nok finne en hel del av dem der!
Noen hundre meter øst for batteriet (ved Svendsvika) finner du noen stillinger som avslører litt bedre at det er en innfesting for MG.
Disse finner man ikke bare ved Varnes, men stort sett i hele landet.
Til og med i norske MG bunkere bygget etter krigen finner man akkurat samme innfesting ( Sikkert fordi man brukte tyske MG`er ;-) )

Nok om det...
På flere MG typer kunne man sette på noe som kaltes lafettenaufsatzstück som er en form for universal hurtigkobling som passer til mye rart, som eks. luftmålstativ, inni bunkere, på kjøretøy og som vi ser her på Varnes, åpne stillinger. Eksempelvis på Varnes er det sikkert 20 av disse, men man hadde kanskje bare 4 MG og var da avhengig av å kunne flytte dem rundt.

Her er en dårlig kopi av MG 34 versjonen av lafettenaufsatzstück.....(Med rød ring)
Attachments
MG.jpg
MG.jpg (176.33 KiB) Viewed 1181 times
User avatar
titan1911
Posts: 36
Joined: 27 Jul 2008 22:02

mange takk for den flotte turen "JohnnyTh" :D

Image

Image


:bravo
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Er det noen som har bilder fra innsiden av anlegget, fra før det ble støpt igjen? Er et fascinerende anlegg. Bildet over med kasematten og den massive KO-bunkeren over gir et massivt inntrykk.
jobul6
Posts: 24
Joined: 03 Jan 2011 0:28

En bekjent av meg, som er oppvokst i Hessviga (gården mellom fortet og fyret) under krigen fortalte om planene som opprinnelig var for anlegget. Han hadde sett kart og tegninger av havneanlegg med dypvannskai, og enorme fjellhaller med bla.a sykehus. Så det som er idag er bare en liten begynnelse.

Når det gjelder innsiden av fortet vet jeg lite. Har hørt rykter om innemurte eksplosiver, noe det også var skiltet om på utsiden tidligere. Fra den store tunellen og opp to kommandobunkersen gikk det en lang tretrapp. Far min var inne i anlegget på sent -50 tall og da var trappen inntakt, og kanonen i god stand, med alle bevegelige deler inntakt og smørt. Dette var før anlegget ble stengt, men han sier han ikke husker noe mer.
Neste gang han var der, midt på -60 tallet, var der to trinn igjenn av trappen.

Så ble alt igjennmurt.

Noen har i senere tid slått hull inn til der trappen var, men nå møter man kun en høy loddrett sjakt og bare noe rusk i bunnen. Vanskelig (og farlig!) å klatre opp uten klatreutstyr. Har vært inne på tanken å prøve, men hullet blit sikkert murt igjenn før jeg får prøvd.

Regner med dere har vert inne i rommet bak komandobunkersen, der det står igjen en sunnrusta ovn...
Thor
Posts: 7
Joined: 15 Jul 2007 22:59
Location: Porsgrunn

Hei Jobul6
Var en tur på Varnes i slutten av April.Har jo hørt om gangene der,og at trapper i tre var råtnet bort.Og fra en tur tidligere i vinter ,visste jeg om hullet inn til fjellanlegget fra den store tunnelen.Så optimistisk hadde jeg med en 4 meters teleskopstige i aluminium,og ville på opppdagelsesferd.:men vel inne var skuffelsen et faktum. :oops: Målte med laser en høyde på ca 16,5 meter til taket i sjakten.Så om man regner ca 3 meter takhøyde i den tunnelgangen der oppe,skal man jo opp ca 13,meter loddrett...så det ble en runde ute på anlegget den dagen likevel.Men håper en ag man kan få anledning til å gå i de gangene der,men kreves skikkelig utstyr skal man klatre slik.
jobul6
Posts: 24
Joined: 03 Jan 2011 0:28

Ja, kunne tenke meg noe slikt. Høyt å falle ned. Mener dette er en av hovedgrunnene til at det er murt igjenn. Grunneier har jo også tidligere sperret hele tunellen med gitterporter, selv om disse ikke har fått stå i fred. Nå ser det jo ut som grunnerier selv bruker tunellen for å komme til sin eiendom i Vigan, siden den gamle veien ned der er stengt.
Jeg og en kompis har spekulert i å ta med klatresele fra jobb, samt en batteridrevet slagdrill, for å bore inn festeøyer til å klatre på/sikre seg i. Dette er jo litt voldsomt, og vet heller ikke om jeg vil "skjemme" et slikt gammelt anlegg med moderne ekspansjonsbolter? Aner heller ikke hvordan forbipassernde vil reagere når de hører bråket og oppdager oss?

Har også en misstanke om at gangen i toppen av sjakten kun møter en betongvegg, men det hadde jo vert artig om der var noe mere...

Det skal jo også være en tunell mellom de to kassemattene, men jeg tviler på at det har noen hensikt å slå seg hull inn til denne. Ryktene om innemurte eksplosiver, gjør jo at man heller ikke har lyst til å herje noe veldig. Det er jo også sprøytebettong på veggen på venstre side rett etter inngangen fra veien, men ingen tegninger jeg har sett indikerer noe rom her. Noen som vet noe om dette?
Thor
Posts: 7
Joined: 15 Jul 2007 22:59
Location: Porsgrunn

Ang.varnes måtte man jo hatt skikkelig utstyr,samt en person som kunne veilede og instruere i bruk av slikt.Men ved nærmere ettertanke...er vi litt på siden av hva man bør foreta seg tro ?
Men om det du nevner om innmurt sprengstoff...På den turen jeg var der,traff jeg en kar.Ej godt voksen,drev og fisket og koste seg nedi der.Tenkte jeg for min egen skyld at det var fornuftig å fortelle jeg ville inn og "snoke litt.Vet jo aldri,skulle uøkka være ute,og bli liggende skadd inni der,var det hvertfall en som visste jeg var inni der.men til saken.Han hadde vokst opp i traktene,og bekreftet det du antyder.Store mengder ammunisjon ble anbrakt i sideganger,og støpt inne der.Var visst både billig og sikkert for forsvaret.Men han kunne ikke være sikker på om det var der ennå.For han visste jo ikke om det var fjernet igjen i senere tid.Så Varnes er spennende på flere måter..he-he :shock:
Post Reply

Return to “AGDER”