Stor bunker ved Kalandsvannet E39 sør for Bergen?

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

zwentzen wrote: Noen flere her med metallsøker? Jeg er gjerne med til våren, både for søk og omvisning!
det høres bra ut: jo flere jo bedre (og da slipper jeg å slepe med meg folk som begynner å kjede seg etter tre kvarter, hehe).
jeg er forresten rimelig godt kjent i området, og har vel funnet de aller fleste bunkerene, og kan fortelle litt i tillegg.
tipper april/mai gir gode forhold for a) graving b) lokalisering og c) temperatur. metallsøking skal jo være kos, da ;)

har forresten en ekstra minimetallsøker, beregnet til pin-pointing - en sånn er anbefalt, og letter det kjedelig gravearbeidet i stor grad!

z
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Hei,

I understand quite well Norwegian but I prefer to use English - sorry.

Some pics of the bunkers. They are strange... could'nt enter, full of wood and rubbish. No gunpit on the top. No gun position, no opening. Man can thing it was to cover and fire "en enfilade" Osvegen, but no. I don't know what was the purpose of those bunkers.

On the other side of the road under a tree, another bunker, look like storage, didn't pay a visit, private property.

I also post report form the English services of the whole area (look pretty full of stuff yeah... most of it not visible by sat).



Image

Image

Image


You can find bigger ones in this folder as well as pictures of an MG position in Lysekloster (camouflaged as hytte??). Another page indicates 4 MG's at this point, maybe the hytte was just a barrack for the servants.

http://flickr.com/photos/skygge/sets/72157602016688877/

Maps :

Our two bunkers are marked "1a"
The bunker on the other side of the road under the tree is not signaled.

http://img511.imageshack.us/my.php?imag ... 037xd4.jpg

http://img258.imageshack.us/my.php?imag ... 038zs6.jpg

http://img58.imageshack.us/my.php?image ... 099lo1.jpg

http://img5.imageshack.us/my.php?image= ... 100ar9.jpg


(oh and as i just registered I just saw the photos already posted... I definitely have to explore all the area also...)
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

The two bunker remains near the Osveien are pro'lly ammunition shelters for large AA guns - 88s? The one across the road I think is a potato cellar ... I'll post a resymé of the norwegian diwscussion here later on ... Do you live around Bergen? Some folks on this forum might have a tour around here when the snow leaves!

Nice pics! I'll myself post a hundred or so pics of the area maybe later today :-)

k
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Yeah don't worry I got most of the discussion and would be "in" for the søndagstur but I'm stuck in France until at least beginning of April for medical reasons.


I live in Fantoft... by the way I'll make a thread later on the Fantoft / Slettebakken / Nattland area because I did'nt find many remains in this area supposed to be ultra-militarized during the war...
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

That's how it goes when one's in a hurry: i kinda missed the fact that you both understand norwegian and that you live at Fantoft :)
Late april'll be perfect for an exploration of the area: most of the snow'll be long gone. I'll post a reply here when i'm ready - i guess from the replies that we might be 3-4 persons? Perfect.
As for the Natland area: Some structures remains, in fact one of the bunkers was put out for sale a year ago or so! Of course I went there. Still got the prospect papers :) Years back I climbed into one of the now dug-over bunkers just behind the Studentbyen.
BTW: try the bergenskart.no and the 1951 aerial photos, it's fun for spotting structures ...
Trivia: First shot against german aircraft from Norwegian soil: From the Slettebakken battery. Year? 1939 :)

"Medical reasons" sounds serious. Hope you get well.

best,
k
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei gutter,

vi har en regel her at Norsk er språket som skal benyttes, unntatt i den spesielt opprettede International section of the kystfort.com forum.

Det her ser ut til å ta en permanent vending som ikke samsvarer med intensjonen på forum.

Vi kan flytte hele eller deler av tråden over i nevte seksjon - eller alle kan slå over til Norsk.

Om vi deler blir det fra og med post nr.2 på side 2.
Hva sier du zwentzen ?

mvh
KOS
User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Nei, vi kan slå over til Norsk, skål bli dumb å flytte alle threadene kor eg skrive på... men beklager for gebrokkent Norsk da, og vennligst prøv å bruke lett språk for meg...

PDT_Armataz_01_11 takk

Eg vet for Slettebakken første "shot". Ikkje tuller med ukjent fly, right?
Bunkeren som selges er denne i Birkelund / Sædalen ? Kanksje vi kan starte en thread for Batteriene i Fantoft / Slettebakken / Nattland område...

Eg kjenner bergenskart men eg finner ikkje om kordan ser på 1951 bildene...

Eg har en bilde av Slettebakken, 1957, kor man kan se på en bunker og de lav-blokkene mellom Fantofts skråningen og de høy-blokkene på Slettebakken, men eg tror det er ved Slettebakken Hovegård so eg har aldri vært "inni" området. Eg bor bare 100 meter fra der men vil ikkje har noe problemer...

Om helsen, det er ikkje ingenting men eg skal være totalt frisk snart. Takk.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk "Skygge i Bjørgvin", da sier vi det :D

mvh
KOS
ps. Jeg har ikke noen problem med å forstå din Norsk, den holder fint PDT_Armataz_01_18 (Også er det jo fin trening ;-) )
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

hei! engelsk er det nye nynorsk, vet dere :)
beklager, hadde ikke fått med meg dette med kun norsk. intet problem for meg ;-) ...men bare å spørre hvis der er norske vendinger som er uforståelige!
har så mange engelskspråklige på jobben for tiden, at jeg bytter lingo omtrent uten å merke det ...

z
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Skygge i Bjørgvin wrote: Eg kjenner bergenskart men eg finner ikkje om kordan ser på 1951 bildene...
velg Karttype: "luftfoto", og Karttema "luftfoto" (ved å klikke i radioboksen utenfor) ... velg decennium :)

tips: blåmanen er verdt et besøk per 1951-foto!!
og Kalandseidet avslører at veien opp til bunkerne er laget mellom 1951 og 1970. Mystisk! Gårdsveier, ikke tyske ... Hvorfor så stort anlegg, og ingen vei - utenom pater noster-bånd og stier ...?

z
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Skygge wrote:Eg har en bilde av Slettebakken, 1957, kor man kan se på en bunker og de lav-blokkene mellom Fantofts skråningen og de høy-blokkene på Slettebakken, men eg tror det er ved Slettebakken Hovegård so eg har aldri vært "inni" området.
I fra hvor har du dette bildet? Har du mulighet til å dele det med oss her på forumet? Kan du kanskje vise på et kart (http://www.gulesider.no/kart/) hvor det er tatt?
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

The two bunker remains near the Osveien are pro'lly ammunition shelters for large AA guns - 88s?
Bunkerne er for personell, ikke AA. De er stort sett lik de andre bunkerne på Kalandseidet. De på toppen har inngangen i front, disse har de på siden.
mvh
Paul
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Paul S. wrote:
Bunkerne er for personell, ikke AA.
Det jeg har sett av lignende Regelbau er enten ammo eller ammo/personellbunkere. Begge deler "makes sense": Nede på flaten (Austevoll, heter det faktisk) ville FLAK-ene (hvis det var det, det er noe jeg har hørt, i hvert fall) ha liten eller ingen dekning, muligens utenom jordvoll, sandsekker osv - og både ammunisjon og personell ville trengt dekning. Stillingene på toppen av Blåurskampen er ikke typiske FLAK-stillinger (hva ER de??), og jeg vil tro tyngre FLAK ville vært både på flaten, i tillegg til den på restene av stillingen like ved innkjørselen til Haugsdal. Denne var trolig 20 mm., og hadde sirkulær flate - i motsetning til de på haugen bak.
Flaten: se forresten flyfoto fra 1951 lenger opp i innleggene ... kan gi en indikasjon? Tror jeg vil ta en prat med lokalbefolkningen ...

z
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Det jeg har sett av lignende Regelbau er enten ammo eller ammo/personellbunkere. Begge deler "makes sense": Nede på flaten (Austevoll, heter det faktisk) ville FLAK-ene (hvis det var det, det er noe jeg har hørt, i hvert fall) ha liten eller ingen dekning, muligens utenom jordvoll, sandsekker osv - og både ammunisjon og personell ville trengt dekning. Stillingene på toppen av Blåurskampen er ikke typiske FLAK-stillinger (hva ER de??), og jeg vil tro tyngre FLAK ville vært både på flaten, i tillegg til den på restene av stillingen like ved innkjørselen til Haugsdal. Denne var trolig 20 mm., og hadde sirkulær flate - i motsetning til de på haugen bak.
Skal ikke motsi deg, men tenkte litt i retning av personell bunkere av typen Vf 52a. Men ser ikke forskjelll på en ammokasse og en kakeboks så det hadde vært kjekt om noen kom med løsningen. Stillingene på Blåurskampen er for Mg(smg?), samt to stilllinger for tung bombekaster. Antallet stemmer med en henvisning til en waffen einsatz liste.Stillingen du nevner som mulig flak kan være en stilling for pak der den ligger rett ved en pak garasje. Kalandseidet er jo ett støttepunkt som er noe spesielt i Bergen når det gjelder antall bunkere og bunkertyper. Ytterpunktene er jo stor, fra en liten R 117 til små ringstander. Det er vel topografien og veiskillet retning Stend/Korsneset som gjør at det er såpass utbygd.
Ryktene om en flyplass oppstod under krigen når arbeidene pågikk og påstandene kan vel ikke dokumenteres.
Noen som har fakta om Kalandseidet ?
mvh
Paul S.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

man ser vel kanskje enkelt om det har vært for mannskap eller ammo om man stikker en tur inni, finner man indikasjoner på foreks. utløp for piperør, så tviler jeg på at de hadde ammo inni der :P
MVH

Roar Handberg
_________________
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”