Unike foto fra Østre Bolærne 1935

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Min bestefar jobbet med Oslofjordens ytre befestninger (Rauøy, Bolærne, Mågerø og Torås fort i peroden 1920-1945. Jeg har mange foto etter han. Ingen av hans foto er tidligere publisert. For første gang så offentlig gjøres noen av hans foto. I første omgang er det noen få bilder av oppføringen av kommandoplassen på østre Bolærne. Fotoene er helt unike, han både fotograferte og fremkalte selv. Det finnes ikke så mye av slike foto, så jeg tenkte det kunne være aktuelt for flere. Legger ut litt fra mer etter hvert, blandt annet noen godbiter fra Rauøy, muligens Mågerø.

Link til foto: http://www.festningsverk.no/Bolerne1.htm
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Interessanne bilder :-)
Sikkert er sjelden vare å komme over privatfoto fra før krigen av denne typen!

Regner med dette er samme bunker i dag:
Attachments
Bolærne1.JPG
Bolærne1.JPG (81.67 KiB) Viewed 628 times
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Stemmer det er bunkern i dag Erik.

Det er ikke så mange kjente foto fra før krigen. Familien min var bosatt på Solviken på Borlærne fra 1921 og frem til 1939. Det vil si oldefar og tre sønner og tre døttre med barn og ektefeller. Alle jobbet med befestningene. Det var også et to/tre familier til som bodde der og arbeidet med anleggene i Oslofjordens ytre befestninger. Men fotoapparat var ikke verdagskost i 1920 årene. Det hadde derimot bestefar, så jeg har endel foto, mye fra verdagslivet på Bolærne. Men kommer til og legge ut noe av det som er tilknyttet de militære anleggene og soldatene på Bolærne, Rauøy, og Mågerøy.

Hvis noen trenger foto til seriøst historisk arbeid, det vil si forfatterarbeid, museeum, eller lokalhistorisk, så sende en PM. Har over 400 førkrigs foto fra de befestede øyene i ytre Oslofjord, og kan muligens hjelpe det rette prosjektet.

Personlig har jeg ikke sett så mange andre foto fra Oslofjordens ytre befestninger før kigen, hvis noen vet om noen bilder så kunne det vært morro få vite om det.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Kjempespennende bilder. Etter å ha tjenestegjort der ute selv, så er det morsomt å se hvordan ting har blitt bygd opp.

Legg gjerne ut flere bilder :)
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Var en tur på Bolærne om søndag, de skal prøve å få igang omvisninger med litt historie om fortet.
Begge ko-plassene er interesant der ute, hva er det runde betongfundamente til?

Mvh
Yngvar
Attachments
øvre og nedre del av KO-plass
øvre og nedre del av KO-plass
DSC07518.JPG (212.78 KiB) Viewed 601 times
Ko-plass til tunellbatteriet
Ko-plass til tunellbatteriet
DSC07511-2.JPG (217.33 KiB) Viewed 601 times
DSC07529.JPG
DSC07529.JPG (182.67 KiB) Viewed 601 times
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Når jeg ser på bildene at alt er murt igjen, kjenner jeg at det bygger seg opp en aggresjon i kroppen. Det kommer jo selvfølgelig pga det meget STORE nyskjerrigheten som ligger i bakrunn og presser på..........hehe. Har så utrolig lyst til å åpne en slik bunker eller fjellannlegg som er murt igjen..........hehe.
Har også full fortåelse at forsvaret gjør dette. Blir jo tragedie hvis noen skulle skade seg i et slikt ulukket annlegg.
Men for meg som er innteresert i dette, er det tabu selvfølgelig.........

Tror jeg må søke hjelp jeg PDT_Armataz_01_18 .....hehe, føler meg som en lite unge som venter på julegavene når jeg ser slike annlegg.

Hvis det er noen som skal på bunkertur i Østfold, er det bare å si fra så stiller jeg opp.
Kystartillerist 9204
nilsbr
Posts: 5
Joined: 03 Jan 2008 22:13

Det står en betongblander, svært lik den på bildene fra 1935, ved Hummerbakkfjorden på Brundlanes. Jeg antar at den ble brukt av tyskerne til støping av bunkere/stillinger i det området under krigen?

Mvh
Nils
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Der kom endelig bildene, er artig med slik familie histore.
Og at det er dokumentert med foto er jo kjempe bra, var ikke mange som var i besettelse av kamera på den tiden.

Kjempe artig å s bildene PDT_Armataz_01_11
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Flere foto fra Bolærne 1923 - 1935, dette er sjelden vare! Bolærne rader 1923 blant annet, Bofors kanonene mm. Neste uke kommer det gobiter fra Rauøy fort.

Link til foto: http://www.festningsverk.no/Bolerne2.htm

Takker for hygglig og god respons, mer kommer.
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

ULKA Johansen wrote:Når jeg ser på bildene at alt er murt igjen, kjenner jeg at det bygger seg opp en aggresjon i kroppen. Det kommer jo selvfølgelig pga det meget STORE nyskjerrigheten som ligger i bakrunn og presser på..........hehe. Har så utrolig lyst til å åpne en slik bunker eller fjellannlegg som er murt igjen..........hehe.
Noen som kjenner til om absolutt alle innganger til fjellanlegget på østre Bolærne er murt igjen?

Noen som har bilder fra innsiden av anlegget? Eller tegninger på hvordan det var?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er flere innganger som ikke er murt igjen. Alle 7,5cm tårnkanonene er fremdeles i orden med avfuktere og regulær kontroll. Flere steder inne i fjellet er også operative til sambandsutstyr, antar jeg.

Flere store fjellhaller kan åpnes, men jeg tror avfuktingen er slått av på disse.

Mvh
Yngvar
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Alle innganger til det store fjellanlegget er murt igjen, men som Yngvar sier så er 75mm kanonene og, hvis ikke jeg husker helt feil, anlegget i Kongshavnsund bare låst godt igjen.
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Yngvar wrote:Det er flere innganger som ikke er murt igjen. Alle 7,5cm tårnkanonene er fremdeles i orden med avfuktere og regulær kontroll. Flere steder inne i fjellet er også operative til sambandsutstyr, antar jeg.
Flere store fjellhaller kan åpnes, men jeg tror avfuktingen er slått av på disse.
Mvh
Yngvar
Ja, det stemmer at 75mm kanonene er der og intakte, og klare til å gjøres aktive på timer med radarsikte. Amunisjonen ligger lagret på vestre Bolærne hvor avfukting ikke er slått av. På vestre Bolærne kan man få omvisning i fjellanlegget etter avtale, der er det både varmt og tørt.

Ja, det kan virke som om det er avfukting på kanontårnene som er på, og jeg har sett noen innganger til disse som ikke er murt igjen. Derimot så er avfukting slått av på det store anlegget vil jeg også tro, og har lest, men tenkte kanskje det fortsatt var en ingang til dette.

Det er omvisninger på Bolærne i sommerhalvåret, men jeg vet ikke om det blir vist noe fra fjellanlegg/kanoner under disse omvisningene. Skulle gjerne vært en tur inne der ute, og fått tatt noen bilder.
Attachments
En annen radar til kanonsiktet, og et periskop/kikkert eller hva det kalles.<br />Dette periskopet betjenes manuelt av to mann i målestasjonen.
En annen radar til kanonsiktet, og et periskop/kikkert eller hva det kalles.
Dette periskopet betjenes manuelt av to mann i målestasjonen.
204_0469-oga.jpg (95.47 KiB) Viewed 448 times
Denne inngangen er avlåst, dette er den nye målestasjonen og bunkeren inneholder kun to hovedrom.
Denne inngangen er avlåst, dette er den nye målestasjonen og bunkeren inneholder kun to hovedrom.
204_0500-spl.jpg (104.59 KiB) Viewed 448 times
Utkikken er inntakt med aircond, men utstyret er fjernet.
Utkikken er inntakt med aircond, men utstyret er fjernet.
bolerne 015.jpg (550.32 KiB) Viewed 448 times
En av radarene som fortsatt er inntakt.
En av radarene som fortsatt er inntakt.
204_0468-radar.jpg (68.2 KiB) Viewed 448 times
Ikke noe problem å ta seg en lur her, alt er jo klart.
Ikke noe problem å ta seg en lur her, alt er jo klart.
204_0453-log.jpg (51.05 KiB) Viewed 448 times
Radarskjermene i målestasjonen, alt er inntakt og klart til å settes aktivt på timer. Innstallasjonen er lagt i &amp;quot;møllposen&amp;quot; som det heter i forsvaret.
Radarskjermene i målestasjonen, alt er inntakt og klart til å settes aktivt på timer. Innstallasjonen er lagt i &quot;møllposen&quot; som det heter i forsvaret.
204_0495-719.jpg (54.96 KiB) Viewed 448 times
På innsiden er det trapp opp til amunisjonsrom og kanonen. Dør til venstre går ut i tunellen og inngangspartiet. Dør til høyre går til soverom og lager.
På innsiden er det trapp opp til amunisjonsrom og kanonen. Dør til venstre går ut i tunellen og inngangspartiet. Dør til høyre går til soverom og lager.
204_0456-trapphus.jpg (38.68 KiB) Viewed 448 times
Dør nr 2 i inngangen.
Dør nr 2 i inngangen.
204_0459-stotdorr.jpg (57.25 KiB) Viewed 448 times
På innsiden av den ytre døren til inngangen til samme kanon (sør).
På innsiden av den ytre døren til inngangen til samme kanon (sør).
204_0460-ingang.jpg (49.09 KiB) Viewed 448 times
Inngang til 75mm kanon med radarsikte, plassert på Østre Bolærne (sør).
Inngang til 75mm kanon med radarsikte, plassert på Østre Bolærne (sør).
204_0416-ingang.jpg (73.34 KiB) Viewed 448 times
tk1.jpg
tk1.jpg (31.76 KiB) Viewed 311 times
Magasin TK1
Magasin TK1
n654916012_1683908_5005.jpg (30.8 KiB) Viewed 311 times
Last edited by Pingvinen on 10 Nov 2008 1:48, edited 2 times in total.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Noen kommentarer til dine bilder:

Bolerne 015

Signalstasjonen er tømt for utstyr. Skipstrafikken styres nå fra Trafikksentralen i Horten.

204_0500-spl.jpg

Inngang til målestasjon

204_0469-oga.jpg

En av målestasjonene.

Fine bilder inne fra TK1 (75mm Tårnkanon sør). Fikk du vært oppe under kuppelen? Der hvor skytter og retter sitter...
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Benjaminsen wrote:Noen kommentarer til dine bilder:

Bolerne 015

Signalstasjonen er tømt for utstyr. Skipstrafikken styres nå fra Trafikksentralen i Horten.

204_0500-spl.jpg

Inngang til målestasjon

204_0469-oga.jpg

En av målestasjonene.

Fine bilder inne fra TK1 (75mm Tårnkanon sør). Fikk du vært oppe under kuppelen? Der hvor skytter og retter sitter...
Det er riktig at utstyret i signalstasjonen er fjernet, men byggningsmassen med aircond og det hele er inntakt. Man kan leie denne for møter, servering, etc.

Ok, så det er inngangen til målestajonen, og den inngår vel i planen for TK på Bolærne og er vel også trolig inntakt og ligger i "møllposen" antagelig.

Jeg har ikke vært oppunder kuppelen dessverre.
En skikkelig omvisning på stedet, også innvendig der det er mulig, er av stor interesse. Så om noen kan få til noe slikt er jeg klar når som helst PDT_Armataz_01_11
Attachments
null_183289a.jpg
null_183289a.jpg (15.82 KiB) Viewed 418 times
TK 1. avfyres mot sør.
TK 1. avfyres mot sør.
75mm_turret_coastal_artillery_gun_Bolærne_fort_Norway.jpg (95.78 KiB) Viewed 418 times
Målestasjon sett fra nord.
Målestasjon sett fra nord.
bolerne 011.jpg (508.92 KiB) Viewed 418 times
Slik var det før man murte igjen 127mm kanonene som står i kasematter i fjellanlegget på Bolærne. Det ble vel brukt to typer skjold på disse kanonene, og dette er en av typene.
Slik var det før man murte igjen 127mm kanonene som står i kasematter i fjellanlegget på Bolærne. Det ble vel brukt to typer skjold på disse kanonene, og dette er en av typene.
bolærne_127mm_kasematter.jpg (93.56 KiB) Viewed 411 times
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”