Installasjoner i Tønsbergsområdet.

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

superfuzz wrote:Jeg tror bunkerene på Jarlsberg er etterkrigs på grunn av utformingen. Det er "tunneler" som ligger på bakkeplan og er dekket av jord. De ble lagt ut for salg for noen år siden av Skifte og jeg studerte prospektet. Har det selvsagt ingen steder...
I følge Tønsberg kommune er disse tre bygget på 50 tallet, så det su sier medfører nok riktighet.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

jeg har funnet et par bøker som kan vere av interesse for oss vestfoldinger:

Vestfold i krig / Egil Christophersen ISBN: 82-991995-0-6
Vestfold under krig og okkupasjon 1940-45 : krigsårene skildret i tekst og bilder / Rune Sørlie, Tore Dyrhaug ISBN: 82-991211-0-8
Øyboere i krig / Einar Chr. Erlingsen, Kari Sundsåsen ISBN: 978-82-303-0860-8, ib.
Militær motstand i Rogaland og Vestfold / Rolf Berg, Peder Lindhjem ISBN: 82-00-07026-3
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 10:41, edited 1 time in total.
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Samme type hefte fra Tjøme også,samme fordatter...
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Var en tur utenfor Tønsberg her om kvelden og kom over noen skytestillinger ut mot oslofjorden.

Samt en fjellhule på veien mot Anebu, ret på utsiden av Sem. Den ser ikke ferdig ut, kun støpt ved inngangene og grov utsprengt innvendig.
Attachments
IMG_0959_resize.JPG
IMG_0959_resize.JPG (98.33 KiB) Viewed 508 times
IMG_0963_resize.JPG
IMG_0963_resize.JPG (101.17 KiB) Viewed 508 times
IMG_0966_resize.JPG
IMG_0966_resize.JPG (95.8 KiB) Viewed 508 times
IMG_0968_resize.JPG
IMG_0968_resize.JPG (104.47 KiB) Viewed 508 times
IMG_0971_resize.JPG
IMG_0971_resize.JPG (143.24 KiB) Viewed 508 times
IMG_0974_resize.JPG
IMG_0974_resize.JPG (113.61 KiB) Viewed 508 times
IMG_0996_resize.JPG
IMG_0996_resize.JPG (98.53 KiB) Viewed 508 times
IMG_1001_resize.JPG
IMG_1001_resize.JPG (101.04 KiB) Viewed 508 times
IMG_0993_resize.JPG
IMG_0993_resize.JPG (103.09 KiB) Viewed 508 times
IMG_1006_resize.JPG
IMG_1006_resize.JPG (108.58 KiB) Viewed 508 times
IMG_0979_resize.JPG
IMG_0979_resize.JPG (110.47 KiB) Viewed 508 times
IMG_1003_resize.JPG
IMG_1003_resize.JPG (124.86 KiB) Viewed 508 times
IMG_0988_resize.JPG
IMG_0988_resize.JPG (123.32 KiB) Viewed 508 times
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Var de første fra Karlsvikodden?
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Det ligner på de på Karlsvikodden. Hadde du gått lenger nord og klatret ned stupet på rullesteinstranda så hadde du sett en skikkelig kreativ mg-posisjon på en stein ute i vannet. Har ofte en følelse av at de strategiske posisjonene langs Vestfoldkysten sammenfaller med en lun plass hvor det er fint å sole seg og slappe av med knödel og øl ;-)
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Ja det er på karlsvikodden, var ikke sikker på navnet når jeg lagde tråden.

Det begynta å mørkne så jeg gikk ikke videre nordover, får heller ta det ved en senere annledning.
MAA
Posts: 21
Joined: 07 Jul 2008 20:56

Det ligger også en mg-stilling på fjellet ved "Gamle Idretten"(fotballbanen) i Stenmalen. Den har ikke Tønsberg kommune fått med seg i oversikten de har lagt ut på nettet.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Har du lenke til den siden, jeg fant den ikke?
MAA
Posts: 21
Joined: 07 Jul 2008 20:56

http://kart.tonsberg.kommune.no/webinns ... rg&vwr=asv Dersom dette ikke fungerer går du inn på tønsberg kommune-kart-natur/kultur-nyere kulturminner-ta så vekk alle hakene unntatt Forsvar/krigsminner. Dermed får du (nesten) alle servert, markert med en sort dott som du kan trykke på å få mer info om. Det mangler fortsatt noe der. Bunkerne på Jarlsø står heller ikke der...
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

MAA wrote:Det ligger også en mg-stilling på fjellet ved "Gamle Idretten"(fotballbanen) i Stenmalen. Den har ikke Tønsberg kommune fått med seg i oversikten de har lagt ut på nettet.
Har du noen bilder ?
Noen nermer info om hvor denne finnes.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

lilje wrote:Tunnelen er jo bygd i to etapper. Punkt en var da den ble bygd som jernbanetunnel, punkt to da den, etter å ha ligget brakk i mange år, ble bygget om til biltunnel (det var vel tidlig på på 1970-tallet). Jeg trodde det da ble bygget tilfluktsrom i regi av Sivilforsvaret, og at ståldørene er i tilkytning til det, men vet ikke sikkert. Blant barn i Tønsberg har det i hvert fall i alle år versert spennende historier om tunneler i Slottsfjellet, jeg husker min far som vokste opp under Slottsfjellet i 1920-årene hadde mange slike historier! De kan jo ha blitt pyntet på med litt 2. verdenskrig-tillegg.
Tilfluktsrommet skal vist romme rundt 1000 personer.

Jernbanetunellen ble bygget i 1881 og var da norges lengste jernbanetunell.

Har funnet følgende om tyskerenes oppføring på slotsfjellet:

Paulsens rusleturer over Slottsfjellet har gledet mange. Ved en kopp kaffe på Seterkafeen kunne han peke på sprekkene i fjellet under Tårnet. - Der ligger Buntmakerhulen. For 60 år siden var den særlig farlig. Krattet grodde høyt foran inngangen. Hulen buer seg rundt et midtparti som lager en naturlig søyle. Den som går rundt steinen tre ganger og sier et stygt ord, slipper aldri ut igjen. Men ungdommen den gang hadde respekt for Buntmakerhulen. Selvom det var lenge siden han hadde hengt seg der bak søylen, var en aldri helt sikker der inne. Når vinden sto fra øst, kunne en høre buntmakeren dunke mot steinveggen.

Dessverre viste det seg at sagnet ikke var helt troverdig. Under okkupasjonstiden huserte tyskerne på fjellet. Stygge ord sa de også og slapp ustraffet fra det. I ledige stunder sprengte de seg langt inn i fjellet, like til høyre for Buntmakerhulen. Anlegget var både tilfluktsrom og mitraljøsereir. En lang hovedgang går parallellt med fjellsiden nedenfor Slottsfjelltårnet. Det har skytesår i veggen og tre innganger.

Vår etterkrigsungdom er forvent med huler. Men Slottsfjellets indre var spennende. Det drypper fra taket, og råtten stein raser ut. Kommunen måtte mure igjen alle inngangene.

kilde http://www-bib.hive.no/tekster/tunsberg ... lott3.html
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

En annen sak i Tønsberg. Jeg husker fra min barndom på tidlige 1960-tall da min far var sivilforsvarsmannskap i Tønsberg sivilforsvarskrets, at Sivilforsvaret i Tønsberg hadde sin alarmplass/kommandoplass i et stort fjellanlegg under Haugar. Var dette noe som ble overtatt fra tyskerne, eller ble det bygd for Sivilforsvaret på 1950-tallet? Jeg vet ikke om det fremdeles brukes av Sivilforsvaret, er overtatt av Telenor eller tatt ut av bruk.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Espen K wrote: Der ligger Buntmakerhulen. For 60 år siden var den særlig farlig. Krattet grodde høyt foran inngangen. Hulen buer seg rundt et midtparti som lager en naturlig søyle. Den som går rundt steinen tre ganger og sier et stygt ord, slipper aldri ut igjen. Men ungdommen den gang hadde respekt for Buntmakerhulen. Selvom det var lenge siden han hadde hengt seg der bak søylen, var en aldri helt sikker der inne. Når vinden sto fra øst, kunne en høre buntmakeren dunke mot steinveggen.
Akkurat den historien husker jeg min far fortalte som en historie fra sin barndom! Han var født i 1918 og vokste opp under Slottsfjellet. Hvis man gikk tre ganger rundt "søylen" i midten og bannet hver gang, ville man bli lukket inne i fjellet, eventuelt falle rett ned i helvetet.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”