RV-Stelle 522, Landasåto, Stord

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

På Landasåto på Stord lå det en varslings/peilestasjon for fly. Denne er i ettertid bygget om til hytte for turgåerne. Karl Gloppen har skrevet en flott artikkel om denne. Noen som vet mer?

Link:
http://www.livskraftig.no/dm_documents/ ... _Lwazh.pdf

Koordinater (UTM32)

N: 6651329
Ø: 296210
Last edited by Tarjei on 24 Nov 2008 19:13, edited 2 times in total.
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Mykje fin info, takk :) Godt at det er Karl Gloppen som er grunneiger der, viser at ting blir ivaretatt og dokumentert :) skal ha meg en tur opp der snart, så da må da jo bli nokre bilder og legge ut her :)
Mvh Jetsam
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Regner med Lande på Stord som omtalt under her er samme sted?

Isåfall kan man vel si at stasjonen het "Ln.RV-Stelle 522"

RV betyr "Richtfunkverbindung" og stasjonene ble etter mitt vitende brukt både for leding av egne jagerfly eller som "relestasjon" for samband. Totalt var det ca 30 stasjoner i Norge oppdelt i tre separate nett:
Oslo - Stavanger (Alarmnett mellom Kdo. Flughafenbereich Stavanger - Luftwaffe hovedkvarter i Oslo)
Lista - Gossen (Brukt av JaFü Norwegen)
+ eget nett i Trondheimsområdet for Kdo. Flughafenbereich Drontheim
Attachments
Storchschnabel.JPG
Storchschnabel.JPG (31.48 KiB) Viewed 408 times
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Så vidt jeg skjønner ut i fra artikkelen fungerte den som en FluWa også. Kommer an på hva som kjennetegner en FluWa?
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Ein FluWa hadde større bemanning, 13 mann.

/Kim
Flora krigshistorielag
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Det skal ha ligget en tilsvarende post i Gulen i ytre sogn. Har du noe mer i papirene dine som kan si noe om dette, Erik?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Lunde finnes ikke i FluWa oversikten jeg har, men tviler ikke på at dette også har forandret seg i løpet av krigen....
Av det lille jeg kjenner til av slike RV-stellen så tror jeg neppe noen ble bygget før tidligst 1943, så hvis artikkelen stemmer så har det nok vært noe der før også!?

Finner dessverre ingenting på Gulen i det jeg har å gå på....

Erik
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Det skal ha ligget en tilsvarende post i Gulen i ytre sogn. Har du noe mer i papirene dine som kan si noe om dette, Erik?
Er det den på Brossvik du meina? I såfall har den tysk nemning LN.RV-Stelle 530 Brosvik.
Flora krigshistorielag
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Takk! :)
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Tarjei: Veldig interessert om du finn ut noko om denne stasjonen. Som du ser var den underlagt 23.mittlere Flugmelde Leit Kp, som holdt til eller hadde sin Haupflugwache i Florø, bunkeren som huset Haupflugwachen har Flora Krigshistorielaget no tatt over og der skal bli utstilling.

Erik: Tenkte du kanskje ikkje kobla Gulen og Brossvik, så tar meg friheten til å legge ut utsnittet fra deg ;)

/Kim
Attachments
23_ln251_150.jpg
23_ln251_150.jpg (75.43 KiB) Viewed 319 times
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Erik: Tenkte du kanskje ikkje kobla Gulen og Brossvik
Overhodet ikke nei :-) Må være ganske oppegående på Norsk geografi når man driver på med denne hobbyen!

Gulen/Brossvik var underlagt 23 Kompani i Florø og har egentlig ingenting annet til felles med Stord enn at de tilhørte samme nett...
Stord hadde også mer utstyr enn Brossvik, uten at jeg dessverre har kunnskap til å utdype det mer :-(

Mvh
Erik E
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Kan ikke huske sånn i farten at der var en Flüwa der, men sånn er der når husken svikter. Var jo som nevnt en KM Fumb stasjon der.
Er/var ikke fasiliteter der til Flüwa, RV-Stelle., og Fumb mannskap.
Nå forsvinner vel den der i vindmølleparken som skal anlegges i området
Paul S.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Lurte på om moderator kan flytte det som står om 530 Brosvik til tråden som er oppretta om den stasjonen?
Flora krigshistorielag
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Trur det er litt vanskelig å flytte individuelle postar, reknar med at folk skjønar teikninga. :)
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”