Torpedobatterier!

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

eivind kosnes wrote:Ja det er grusomt.De som har besøkt batteriet da det enda var urørt,får ta vare på minnene.Eivind.
Kanskje en måte å unngå byggeforbudet i strandsonen :D
Tror neppe byggeren har søkt kommunen om fasadeendring PDT_Armataz_01_14
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Uten å vite for mye er det utvilsomt en del felles detaljer, selv om alle batteriene er forskjellige!
Noen var dog mer like enn andre... Batteriene på Korshamn og Porsøy var så vidt jeg vet helt like. Batteriet på Korshamn ble bygget helt om innvendig, og fronten murt igjen (fungerte som brannstasjon og lager for det nye fortet i perioden 1981-1994), mens batteriet på Porsøy var i original stand (- våpen og teknisk utrustning) sist jeg kikket innom, med bla. ganske tydelig tysk kamuflasjemaling utvendig (det er riktignok ca 16 år siden...).
Ellers mener jeg bestemt at batteriene på Herdla og Lerøy var identiske mtp. torpedohall og kommandoplass (forlegningsdel og resten av anlegget var forskjellig).
Rutledal, Angelshaug og Ljones var vel også tre av samme slag.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Tyske torpedobatterier i Norge ble bygget ut i puljer.
Hysnes og Hambåra ble etablert allerede i april og mai 1940. Deretter kom de lette standardbatteriene (Gerlach-batteriene) på Vestlandet (Angelhaug, Rutledal og Ljones), etterfulgt av batteriene ved Molde (Klauset og Julholmen) som også opprinnelig var Gerlach-batterier.
Batteriene i Ofotfjorden er beskrevet av Natter - de var helt like. Opprinnelig hadde disse to batteriene eldre tyske 52 cm torpedoer, men ble senere oppgradert til standard tyske G7a (T-1).
I 1943 startet et nytt prosjekt for å bygge torpedobatterier med høy beskyttelsesfaktor. Romprogrammet i disse batteriene var ensartet, men plassering og detaljutforming varierte med lokale forhold.
De aldri ferdigstilte batteriene Siebruniemi og Bøkfjord var like med to utskytningsåpninger bygget inn i fjell.
Ledangholm, Sørviknes, Kolnes, Julholm, Klauset, Herdla og Lerøy ble bygget etter denne hovedmal. Batteriene i Ofotfjorden, Hambåra og de tre Gerlach-batteriene på Vestlandet beholdt sin lette oppbygging ut krigen, dog med visse moderniseringer underveis.
Oscarsborg og Kvarven ble stort sett beholdt som de var, men med enkelte tekniske oppdateringer på torpedosiden.
Ved krigsslutt hadde batteriene i Ofotfjorden, Sørviknes, Hambåra, Herdla og Lerøy tyske 53 cm torpedorør i forskjellige konfigurasjoner. Ledangholm og Kolvik hadde hollandske 53 cm torpedorør, mens Julnes og Klauset hadde norske 53 cm torpedorør.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg sliter med å finne eksakt posisjon til torpedobatteriene Ledgangsholm, Bökfjord og Rutleland (sistnevnte finner jeg kun i listen på NUAV, og da jeg heller ikke finner noen steder i Norge med dette navnet, antar jeg at batteriet ikke eksisterer...?).

Er det noen som har GPS-posisjon (evt. kan peke ut posisjonen på luftfoto/kart, f.eks. på http://www.norgeibilder.no/ eller
http://www.gulesider.no/kart/index.c)?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Klikk på navnene så ser du :-)

TB Ledangsholmen

TB Bøkfjord

Rutleland er nok feil navn for Rutledal, sydsiden av Sognefjorden:
TB Rutledal

Mvh
Erik E
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Klikk på navnene så ser du :-)
Takk!
Erik E wrote:Rutleland er nok feil navn for Rutledal, sydsiden av Sognefjorden:
Jeg regnet egentlig med det, men siden de er listet under hver sin artillerigruppe (Rutledal under Sognefjord og Rutleland under Korsfjord), tenkte jeg det kunne være verdt å sjekke.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fant en disk med gamle bilder, og legger ut noen som viser litt av innsiden fra batteriene. Disse er tatt rundt 1990 (+/- et par år), men (det meste av) betong (og selvsagt våpen) er ekstysk:
Last edited by Natter on 08 Nov 2014 23:08, edited 7 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fra det nye batteriet på Korshamn (ferdig 1981, sprengt på slutten av 90-tallet). Merk skarpe torpedoer med krigshode (bildet tatt på slutten av perioden med beredskap i Nord-Norge).
Attachments
Korshamn_1.JPG
Korshamn_1.JPG (98.02 KiB) Viewed 575 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Slik så arangementet i torpedohall ut på f.eks. Herdla og Lerøy under krigen: Trelemmer i front som slås ned, og kanon på dreibar lavett svinges ut for skudd (sammenlign med Herdla_3 ovenfor som viser hvordan anleggene så ut frem til ca 1992). Sammenlign også med TBNL3.JPG i denne tråden:
http://www.kystfort.com/forum/topic309. ... edobatteri
Last edited by Natter on 08 Nov 2014 23:07, edited 4 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Og her er noen bilder av skyting fra anleggene slik de var konstruert frem til ca 1992 (var nok temmelig identisk med hvordan det fortonte seg under krigen også).
Fra 1994 og frem til nedlegging var for øvrig overvannsutskytning fra kanon med trykkluft erstattet med ramper og tyngdekraft, hvor torpedoene ble sluppet ned gjennom tuneller og kom ut på ca 10m dyp. Dette var en kraftig forbedring mtp. fortifikatorisk beskyttelse av anlegget, selv om det for Herdla sin del naturlig nok var en begrenset gevinst, i og med at en stadig benyttet det tyske batteriet som utgangspunkt (med relativt lite overdekning)
Last edited by Natter on 08 Nov 2014 23:08, edited 4 times in total.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Fantastiske bilder! Dette var både bursdag og julekveld på en gang! PDT_Armataz_01_11
Last edited by Tarjei on 19 Jun 2008 22:40, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noe informasjon og torpedo-relaterte bilder...
Attachments
Tysk bok med tegninger/plansjer av G7a torpedoen (eksempel - plansje som viser arrangement med varmeapparat og front av drivmaskin).
Tysk bok med tegninger/plansjer av G7a torpedoen (eksempel - plansje som viser arrangement med varmeapparat og front av drivmaskin).
G7a_5_resize.jpg (162.67 KiB) Viewed 564 times
Tysk bok med tegninger/plansjer av G7a torpedoen (skisse av torpedoen m/mål - aktre halvdel)
Tysk bok med tegninger/plansjer av G7a torpedoen (skisse av torpedoen m/mål - aktre halvdel)
G7a_4_resize.jpg (90.5 KiB) Viewed 564 times
Tysk bok med tegninger/plansjer av G7a torpedoen (skisse av torpedoen m/mål - femre halvdel)
Tysk bok med tegninger/plansjer av G7a torpedoen (skisse av torpedoen m/mål - femre halvdel)
G7a_3_resize.jpg (62.68 KiB) Viewed 564 times
Tysk bok med tegninger/plansjer av G7a torpedoen (innholdsfortegnelse)
Tysk bok med tegninger/plansjer av G7a torpedoen (innholdsfortegnelse)
G7a_2.jpg (477.2 KiB) Viewed 564 times
Tysk bok med tegninger/plansjer av G7a torpedoen (forside)
Tysk bok med tegninger/plansjer av G7a torpedoen (forside)
G7a_1.jpg (234.49 KiB) Viewed 564 times
Samme gyroskop ute av transportkassen (modifisering for trådstyring synes i form av stepmotor under aluminiumsdekselet - rett over gyrohjulet, samt mikrobryter og gul ledning på siden).
Samme gyroskop ute av transportkassen (modifisering for trådstyring synes i form av stepmotor under aluminiumsdekselet - rett over gyrohjulet, samt mikrobryter og gul ledning på siden).
Gyroskop_2.jpg (299.2 KiB) Viewed 489 times
Gyroskop i transportkasse (styreservo som driver sideroret vises på toppen). Dette eksemplaret er modifisert med elektrisk stepmotor og et par mikrobrytere (brukt i T1 mod 1 - G7 torpedo modifisert med trådstyring).
Gyroskop i transportkasse (styreservo som driver sideroret vises på toppen). Dette eksemplaret er modifisert med elektrisk stepmotor og et par mikrobrytere (brukt i T1 mod 1 - G7 torpedo modifisert med trådstyring).
Gyroskop_1.jpg (323.66 KiB) Viewed 489 times
Varmepatron i messing med kruttladning som antenner parafinen i varmekammeret (og dermed starter forbrenningen som produserer damp til den 4-sylindrede maskinen).
Varmepatron i messing med kruttladning som antenner parafinen i varmekammeret (og dermed starter forbrenningen som produserer damp til den 4-sylindrede maskinen).
Varmepatron_2.jpg (202.74 KiB) Viewed 489 times
De to kontrarotrerende propellene i massiv messing.
De to kontrarotrerende propellene i massiv messing.
Propellblader.jpg (239.79 KiB) Viewed 489 times
Last edited by Natter on 12 May 2009 11:09, edited 5 times in total.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Flotte bilder, mye info utifra de.
Har(hadde) kontakt med en kar som var stasjonert på torpedobatteriene på Lerøy og Herdla i 1946. Han nevnte bla at på Lerøy var der ikke mye ferdig i henhold til innvendig utførelse. Der var bla ikke gjort sikringsarbeider slik at det med jevne mellomrom falt ned stein osv fra tak/vegger. Ser jo ut som om der er gjort noe siden 1946..:-)
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Paul S. wrote:Han nevnte bla at på Lerøy var der ikke mye ferdig i henhold til innvendig utførelse. Der var bla ikke gjort sikringsarbeider slik at det med jevne mellomrom falt ned stein osv fra tak/vegger.
Jeg kjenner ikke historien for anleggene tilbake på den tiden, men jeg mener at torpedohallen både på Lerøy og Herdla var noenlunde urørt siden tyskernes bygging (i alle fall Lerøy, Herdla ble jo utsatt for omfattende ombygging og endringer på 90-tallet). Det er klart at ting kan ha blitt gjort, men spesielt takene i begge torpedohallene virket å være rimelig "originalt tysk" - om man ser bort fra x-antall lag med maling ol. Mener man kan se det ut fra et par av bildene, sammenlignet med f.eks. tidligere bilder i bla denne tråden, hvor en ser de typiske stålplatene, og opprinnelige skinner for taljeheisene.
Forlegningsdel og andre deler av anlegget er en annen sak. Tunellen inn i anlegget på Lerøy var vel "rått" fjell, og forlegningsdeler mm. hadde heller ikke den samme overdekning av betong (gjennom alle malingslagene er de typiske mursteinsveggene stadig synlig - i alle fall på Herdla. Lerøy husker jeg ikke lengre hvordan tilstanden var...).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Har tatt nesten 4000 bilder ila. sommerens 3-ukers rundtur bla. nordpå. Husker ikke i farten hvor mange steder det ble ila. "ferien" (har grovsortert i 60 foldere foreløpig, men det inkluderer en del museer og "vanlige" severdigheter). Jeg skal legge ut noe mer etter hvert (i alle fall objekter jeg ikke har sett avbildet tidligere her inne), og starter med torpedobatteriene i Ofotfjorden.

Gledet meg spesielt til å komme tilbake til Porsøy (over 15 år siden sist). Jeg tror ikke dette batteriet var i bruk etter krigen (ble benyttet som lager for en av luftforsvarets mob-helikopterskvadroner - dvs. sivilt rekvirerte helikoptre), og jeg husker at det var i rimelig god original befatning (minus alt utstyret som var demontert) den gang. Ble derfor rimelig skuffet over hva jeg fant nå...

Både batteriet og de 3-4 bygningene som sto her sist (bygningene ble benyttet som lager, batteriet sto tomt) er fullstendig fjernet og et nytt stort bygg er satt opp (ser ut som et feriesenter el.). Virker som om det har skjedd relativt nylig :-(
Last edited by Natter on 03 Apr 2020 1:58, edited 11 times in total.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”