bunker ved befals skolen

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

hva du mener med sammenføyd?
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei dere. Vi må ha litt mer disiplin når vi skriver. Skjønner at man er veldig happy, men se litt mer nøye hvor vi skriver de forkjellige innlegg.
phv wrote:hei har funnet en regelbau 622 på lade
Dette skriver vi ikke under "bunker ved befals skolen". Dette vil vi ha skrevet under "Trondheim" og teksten ville ha vært f.eks "Lade, Regelbau 622".

Og nå flytter jeg hele tråden til kategorien "Trondheim"

Erik H
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

beklager. det ble feil nr. på bunker lade . skal være r 612.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

kan nok berolige deg med at 612`n er "funnet" for lengst, men sikkert spennende for den som ikke visste den var der allikevel :) Hvor i lende er denne plattingen i forhold til 612? ligger den vegg i vegg, eller hva?

Jeg bor rett nedom dette området, send meg en PM om du vil ha selskap neste gang du er der :) så kan vi gruble litt over det.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Jeg, Mikke og Kenneth var å kikket på 612'n sent ikveld, og fant den samme "plattingen"
Var litt for mørkt til at vi fikk sett noe nærmere på det, men en teori kan kanskje være at det ligger en mannskapsbunker der, selv om den i såfall ligger veldig utsatt plassert i såfall PDT_Armataz_01_15

Den ligger til venstre, om man står vendt mot sjøen, usikker på avstand, men den ligger ikke vegg i vegg, vil tippe 10-15m ifra 612'n
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

hei . hvis du går inn i 612 så kjenner du friskluft de to rørene som ligger på høyre side i 612 en, derfor hadde jeg en tanke om at de kanskje var sammenføyd.hvis du går inn mot betong plattingen mot venstre side , så finner du et betong kummlokk , som det tidligere var en kraftig metallkrok i .kunne kanskje vært int å prøvd å løfte på det for se om det er noe under.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

de to rørene til høyre er vel sansynligvis røykavtrekk hvis det er de to litt oppå veggen du mener. De munner ut i det store hullet ved inngangen. Er jo ikke utenkelig at de la en mannskapsbunker for kanonen i nærheten, dog jeg ville kanskje trodd at den var litt lengere inn på haugen. Men tyskerne var vel litt late til tider de også, så de gadd ikke springe livet av seg bestandig :P
MVH

Roar Handberg
_________________
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

noen som har sjekka betongplata ?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

nå må dere gutter ta bilder eller tegne kart da... trur jeg vet hva dere snakker om, men nå tenker jeg på de som ikke har vært der.

hva med å starte en ny tråd da?

Erik H
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Kom over beskrivelsen av bunkeren på Kristiansten. Bunker, Størrelse 31,5 m X 12,5M i 2 etasjer herav 1 underjordisk. Vegger og tak av betong, 1,1 m tykke. Sentralfyring, 8 rom i hver etasje.
Kan ellers nevne at der var en radiobrakkke på ca 130 m2, inneholdene radiostasjon, leilighet, transformator rom m.m., agregatskur i betong på ca 28 m2 og 4v antennemaster i tre på betongfundament.
mvh
Paul S.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Erik H wrote:nå må dere gutter ta bilder eller tegne kart da... trur jeg vet hva dere snakker om, men nå tenker jeg på de som ikke har vært der.

Erik H
Hørt PDT_Armataz_01_05
mvh
SES
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

paul s.
får du scannet og lagt ut denne tror du ? :)
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Her er et kart som viser hvilke bygninger det sannsynligvis er snakk om, samt noen bilder. Bygningen står fortsatt i dag og brukes av Forsvarets Musikkorps så vidt jeg vet.

Ellers er området ved Ladehammeren forlengst startet som egen streng - her: http://www.kystfort.com/forum/topic1456.html
Attachments
Kristiansten 5.jpg
Kristiansten 5.jpg (93.98 KiB) Viewed 221 times
Kristiansten 4.jpg
Kristiansten 4.jpg (116.3 KiB) Viewed 221 times
Kristiansten 3.jpg
Kristiansten 3.jpg (95.24 KiB) Viewed 221 times
Kristiansten sett fra Blussuvoll - utsnitt.jpg
Kristiansten sett fra Blussuvoll - utsnitt.jpg (91.53 KiB) Viewed 221 times
Kristiansten 2.jpg
Kristiansten 2.jpg (52.7 KiB) Viewed 221 times
Kristiansten 1.jpg
Kristiansten 1.jpg (54.08 KiB) Viewed 221 times
Kristiansten luftfoto utsnitt.JPG
Kristiansten luftfoto utsnitt.JPG (53.14 KiB) Viewed 221 times
Kristiansten kartutsnitt.jpg
Kristiansten kartutsnitt.jpg (69.88 KiB) Viewed 221 times
JornN
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

De masten får meg til å tenke litt på andre ting en sender/motager.
Legger ved listen over tyskbygde bygninger.
mvh
Paul S.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
Mange tak.
Jeg har nogle spørgsmål:
Befals skolen er den for Luftforsvaret?

Er der nogen der har billeder af den store bunker?

Da jeg stadigvæk leder efter DFMZ Drontheim, er enhver bunker af den nævnte størrelse af interesse, eller er der nogen der ved hvad den blev brugt til af tyskerne?
mvh
SES
PS. Vedhæftet sokkel fra FlH Grove
Attachments
IMG_3215 (Medium).JPG
IMG_3215 (Medium).JPG (167.26 KiB) Viewed 189 times
Post Reply

Return to “Trondheim”