HKB 37./979 Trolldalen (983)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Stutzpunkt og undertegnede hadde en ordentlig fin tur ute på HKB 37 / 979 Trolldalen i Bamble i dag. Da vi kom dit begynte vi å kikke etter fortets flankeforsvar og nærforsvarsstillinger - hvor de siste bildene i denne tråden viser noen av de vi fant i skogen bak selve installasjonene. Her var det fire - fem stillinger hvor den ene var av hytteeier modifisert til en ganske flott utegrill (!) - gammel betong kan brukes til så mangt tydeligvis.

Vestlige flanke "begrenset seg naturlig" geografisk hvor vi fant en skifte stilling utenfor det som har vært gjerdestolpene; disse er som bildene viser fylt igjen med stein og blir bevoktet av en hissig huggorm som ikke var fotogen PDT_Armataz_01_07 Men med nærmere ettertanke finner jeg det vanskelig å tro at det kun er en stilling i forbindelse med denne flanken og føler dette området må utforskes noen hundre meter mer vest og sørvestlig. Pakker du sekken igjen Stutzpunkt?

Edit:Bilder ligger her : http://picasaweb.google.no/kespens/Trolldalen#
Last edited by EspenS on 13 Sep 2009 21:51, edited 2 times in total.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Fine bilder, Skinner.

Skjønner virkelig at jeg må få tatt meg en tur til Trolldalen. :)
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 10:33, edited 1 time in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Trolldalen er spesiell, siden fortet er egentlig veldig konsentrert på et mindre området. Hoveddelen av fortet ligger nede i en dal som utefra geografien ville ha gjort det veldig å forsvare det hvis fienden hadde tatt seg forbi nærforsvaret.

Samtidig det at det ikke er blitt brukt av forsvaret etter krigen slik som Langesundstangen, gjør det lettere å identifisere ting. Problemet med dette igjen er at hyttebyggere har tatt seg til rette i området og det ligger hytter opp langs hele fortet, heldigvis er deler av det gjenværende området blitt regulert som verneområde og sikret for utbygging.

Et annet problem med Trolldalen er at siden det ble nedlagt allerede i 1943 forsvant trolig minene også som gjør at det ikke hittil har dukket opp noen minekart for fortet. Det var kun en mindre vakttropp igjen på fortet etter 1943. Det var også tyske soldater under ledelse av hjemmefronten som ryddet Trolldalen etter krigen. Dessuten er det vanskelig å finne ut om det var tildelt tropper til nærforsvaret av fortet, eneste jeg har funnet ut er at avdelinger fra Kragerø hadde øvelser i området mens det var aktivt.

Skinner og jeg fant endel nærforsvarsstillinger, det er spesielt en stilling som virker å ha blitt standardisert som en slags halv firkant med innhulinger som kan være tømmerstokker for kamuflasjenett (?)

En av de andre oppdagelsene var en komplett betongbrakke med ingen rester av inngang på noen av sidene, virker nesten som det har vært en inngang på toppen.

Følger også opp med noen bilder av de andre nærforsvarstillingene og jettegrytene som absolutt så til å ha blitt modifisert.

Skinner: Tror definitvt det er mer å se av nærforsvar der ute, bl.la mer langs sjøfronten, har tidligere funnet en kanonstilling med splintvegger og mg-stilling helt ytterst mot Kragerø/Eksefjorden. Jeg er absolutt
klar for flere turer ut dit :smile:
Attachments
En av veiene inne på fortet med rester av brakker rundt veien.
En av veiene inne på fortet med rester av brakker rundt veien.
opparbeidetvei.JPG (147.29 KiB) Viewed 1524 times
Rester av gjerdebolter, det har trolig vært flere sperrelinjer innenfor fortet, men det er vanskelig å få et totalt bilde over dette.
Rester av gjerdebolter, det har trolig vært flere sperrelinjer innenfor fortet, men det er vanskelig å få et totalt bilde over dette.
gjerdebolter.JPG (133.01 KiB) Viewed 1524 times
kabelgrøft som går fra fortet og opp til stillingene i skogen bak fortet.
kabelgrøft som går fra fortet og opp til stillingene i skogen bak fortet.
kabelgrøft.JPG (182.43 KiB) Viewed 1524 times
de "modifiserte" jettegrytene.
de "modifiserte" jettegrytene.
jettegrytene.JPG (181.56 KiB) Viewed 1524 times
rester av kamuflasje på brakkebygget?
rester av kamuflasje på brakkebygget?
kamuflasjemuligens.JPG (122.32 KiB) Viewed 1524 times
Brakkebygget som ingen av oss ble kloke på....
Brakkebygget som ingen av oss ble kloke på....
brakkebygg.JPG (157.57 KiB) Viewed 1524 times
En av flere av de såkalt lokale standardiserte stillingene...
En av flere av de såkalt lokale standardiserte stillingene...
standardisertstilling.JPG (130.97 KiB) Viewed 1524 times
Skytterstillinger sprengt ned i fjellet, nesten helt usynlig i terrenget idag.
Skytterstillinger sprengt ned i fjellet, nesten helt usynlig i terrenget idag.
resteravnærforsvar.JPG (185.35 KiB) Viewed 1524 times
deler av løpegraven som går opp mot den vestlige nærforsvarsstillingen.
deler av løpegraven som går opp mot den vestlige nærforsvarsstillingen.
løpegravopp_motstillign.JPG (166.95 KiB) Viewed 1524 times
Rester av nærsforsvarsstilingen mot vest.
Rester av nærsforsvarsstilingen mot vest.
stilling_mot_sjø.JPG (143.87 KiB) Viewed 1524 times
Last edited by Stutzpunkt on 08 May 2008 10:53, edited 1 time in total.
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Fant en spesiell stilling litt bortenfor fortsområdet på Trolldalen, som jeg er veldig usikker på. Bortsett fra noe bolter rundt veggene er det ingenting rundt selve stillingen.

Det finnes en lignende stilling på den engelske kanaløya Jersey for 7,5 cm feltskyts, og siden Trolldalen står oppført med en ex-norsk 7,5cm kan dette stemme..
Attachments
stillingtrolldalen_719.jpg
stillingtrolldalen_719.jpg (115.34 KiB) Viewed 1481 times
stillingtrolldalen_2_676.jpg
stillingtrolldalen_2_676.jpg (224.34 KiB) Viewed 1481 times
Mvh
Tormod
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Stutzpunkt og jeg hadde en bra tur til Trolldalen i går, synd du ikke kunne bli med Skinner PDT_Armataz_01_10

Siden det var min første tur dit, så tok vi først en kjapp tur på selve fortsområdet for å sjekke ut kanonstillinger etc, før vi satte turen sør sørvest for å sjekke ut nærforsvaret av fortet.
Attachments
Måtte bare ta bilde av horisonten når vi kom ut...
Måtte bare ta bilde av horisonten når vi kom ut...
P1010329 - resized.JPG (60.35 KiB) Viewed 1432 times
Markering av skytesektor eller grader i en av kanonstillingene
Markering av skytesektor eller grader i en av kanonstillingene
P1010333 - resized.JPG (307.43 KiB) Viewed 1432 times
Fant mengder med dumpet piggtråd bak fortet, fordelt på 2 lokasjoner. Fant også en rull med piggtråd langs med stien ved vannet mot Breisand. Denne rullen så ut til å være ubrukt, dvs aldri rullet ut.
Fant mengder med dumpet piggtråd bak fortet, fordelt på 2 lokasjoner. Fant også en rull med piggtråd langs med stien ved vannet mot Breisand. Denne rullen så ut til å være ubrukt, dvs aldri rullet ut.
P1010339 - resized.JPG (135.76 KiB) Viewed 1432 times
Bak fortet, ved en myr, fant vi en stilling, VELDIG godt kamuflert... Var knallfornøyd med å finne denne...Den hadde skyteskår mot sørvest og vest... Ble litt skuffet når vi etterpå tenkte oss om litt... Denne stillingen hadde plastikkpresenning i taket,
Bak fortet, ved en myr, fant vi en stilling, VELDIG godt kamuflert... Var knallfornøyd med å finne denne...Den hadde skyteskår mot sørvest og vest... Ble litt skuffet når vi etterpå tenkte oss om litt... Denne stillingen hadde plastikkpresenning i taket,
P1010344 - resized.JPG (104.94 KiB) Viewed 1432 times
Bak fortet fant vi også dette. Noen idé om  hva det kan være fester til?
Bak fortet fant vi også dette. Noen idé om hva det kan være fester til?
P1010347 - resized.JPG (153.2 KiB) Viewed 1432 times
Fant noen av disse stillingen bak fortet, men også sørover ved Breisand. En av de bak fortet hadde gjengede fester i sporene.
Fant noen av disse stillingen bak fortet, men også sørover ved Breisand. En av de bak fortet hadde gjengede fester i sporene.
P1010348 - resized.JPG (248.36 KiB) Viewed 1432 times
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Benjaminsen wrote:Stutzpunkt og jeg hadde en bra tur til Trolldalen i går, synd du ikke kunne bli med Skinner PDT_Armataz_01_10
Ser ut som en bra tur ut Benjaminsen, synd jeg ikke kunne bli med - men små fiks på huset måtte rett og slett prioriteres denne helga. Jeg setter en stor tilgodelapp på en tur ut sammen med dere - det skal vi klare å få til i løpet av sommeren. :D
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Et litt forsinket respons fra meg ang. siste turen til Trolldalen....

Vi gikk litt videre mot vest forbi de sist registrerte stillingene og fant store mengder piggtråd, hittil har jeg sett en 3-4 forskjellige dumpeplasser for piggtrådd på området. Inne blant restene her og de andre steder er det mye rester av kamuflasjewirere og stolper.

Må si jeg meg enig med Benjaminsen at det var litt skufffende å finne
rester av plastikk i den ene jordbunkeren, for den var virkelig godt kamuflert med god skuddvinkel over myren. Trolig stammer denne bunkeren fra øvelser med det lokale heimevernet i senere tid.

Vi gikk rundt fortsområdet og fant flere mindre feltmessige stillinger rundt området pluss skyttegraver som ville ha dekket fortet rundt mot nord. Deretter fulgte vi den gamle kjerreveien mot Breisand langs vannet, som var den eneste veien til Trolldalen som eksisterte før krigen.

Det var knallvær som gjorde det ganske varmt etterhvert...og hyttefolket hadde begynt å gjøre sin ankomst i stort nummer, så endel av området må nok undersøkes bedre til høsten igjen! :smile:
Attachments
Den ene store samlingen av piggtråd.
Den ene store samlingen av piggtråd.
piggtrådsamling.JPG (166.79 KiB) Viewed 1370 times
Den andre samlingen av piggtråd vi fant litt nærmere fortet igjen.
Den andre samlingen av piggtråd vi fant litt nærmere fortet igjen.
piggtrådsamling-2.JPG (177.16 KiB) Viewed 1370 times
Det som er trolig er enten brønnen eller kloakksystemet på fortet. Kloakken gikk forøvrig rett ut i vannet nedenfor fortet.
Det som er trolig er enten brønnen eller kloakksystemet på fortet. Kloakken gikk forøvrig rett ut i vannet nedenfor fortet.
vannsystem.JPG (557.6 KiB) Viewed 1370 times
Den "moderne" skytterstillingen som Benjaminsen fant.
Den "moderne" skytterstillingen som Benjaminsen fant.
moderne_mgstilling.JPG (183.68 KiB) Viewed 1370 times
Gode eksempler på hvordan Trolldalen er blitt "invadert" av hyttefolket; en standardisert nærforsvarsstilling modifisert som grillplatting.
Gode eksempler på hvordan Trolldalen er blitt "invadert" av hyttefolket; en standardisert nærforsvarsstilling modifisert som grillplatting.
grillstellung.JPG (109.64 KiB) Viewed 1370 times
bolter.JPG
bolter.JPG (122.11 KiB) Viewed 1370 times
Stillingene med boltene.
Stillingene med boltene.
bolter-2.JPG (165.72 KiB) Viewed 1370 times
Rester av en orginal dør? Mønsteret ligner litt på andre "bunkersdører" jeg har sett.
Rester av en orginal dør? Mønsteret ligner litt på andre "bunkersdører" jeg har sett.
dørrester.JPG (104.91 KiB) Viewed 1370 times
Jernbanesviller fra den smalsporete jernbanen som gikk fra kaia og opp til fortet.
Jernbanesviller fra den smalsporete jernbanen som gikk fra kaia og opp til fortet.
jernbanesviller.JPG (241.18 KiB) Viewed 1370 times
Mvh
Tormod
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Hei alle sammen.

Noen nye bilder fra turen søndag 28 september til Trolldalen. Ett lite assortert utvalg fra meg denne gangen. Flere stillinger ble avdekket i front av fortet under kanonstillingene. PDT_Armataz_01_18

Edit: Bilder ligger her : http://picasaweb.google.no/kespens/Trolldalen2#
Last edited by EspenS on 13 Sep 2009 21:56, edited 3 times in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Vi hadde nok engang flaks med været og hele fortet for oss selv til vi dro :)
Her er noen flere bilder fra samme tur. Ved å følge restene av piggtrådsperringene fant vi flere av nærforsvarsstillingene. Som man ser på på de andre bildene til EspenS, ser man en veldig fin utført dobbel-MG stilling.

Vi fant også en annen MG-stilling med tappen intakt. Ellers så var det mye feltmessige stillinger av stein eller sprengt inn i fjellet. Hyttebebyggelsen har sneket seg inn på de fleste områdene og enkelte steder er grunnmurene fra brakkene blitt resirkulert. Her og der i terrenget finner man også snedig utførte trapper i enten naturstein eller betong og gangveier over kløfter for å lette patruljevirksomheten.

Men har noen sett bruken av slike "t"-plugger til piggtråd før? Fant også mer vanlige bjelker, men det manglet nok hull for både "t"-plugger og bjelker samtidig.

http://img87.imageshack.us/my.php?image ... siged0.jpg
http://img442.imageshack.us/my.php?imag ... eingy7.jpg
http://img93.imageshack.us/my.php?image ... kerqh0.jpg
http://img442.imageshack.us/my.php?imag ... er2gi0.jpg
http://img259.imageshack.us/my.php?imag ... ongom0.jpg
http://img259.imageshack.us/my.php?imag ... evnkd8.jpg
http://img259.imageshack.us/my.php?image=tpluggra8.jpg
http://img519.imageshack.us/my.php?image=trappda5.jpg
http://img519.imageshack.us/my.php?image=trapp2fh6.jpg
http://img407.imageshack.us/my.php?imag ... gernx6.jpg
Mvh
Tormod
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Bilder som tidligere var postet i denne tråden er flyttet fra forumet og over til Picasa som offentlig album. Her er bildene lastet opp i sin opprinnelige størrelse.
Link er i den opprinnelige posten.
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Stutzpunkt wrote:P1010347 - resized.JPG

Bak fortet fant vi også dette. Noen idé om hva det kan være fester til?
Dette er feste til telefonstolpe i tre, stående på fjell. Så blir den bardunert og står støtt som bare det.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Noen flere bilder fra Trolldalen, tatt den 11.11. 12 klokken 1130 :) Bunkerne på et av bildene er 10 bred og 5 x 8 meter innvendig. To dører og ett rom med to pillarer fra gulv til tak.
Attachments
01-DSC_0002.JPG
01-DSC_0002.JPG (211.32 KiB) Viewed 539 times
02-DSC_0009.JPG
02-DSC_0009.JPG (125.59 KiB) Viewed 539 times
03-DSC_0011.JPG
03-DSC_0011.JPG (171.98 KiB) Viewed 539 times
04-DSC_0016.JPG
04-DSC_0016.JPG (199.84 KiB) Viewed 539 times
05-DSC_0034.JPG
05-DSC_0034.JPG (155.43 KiB) Viewed 539 times
06-DSC_0047.JPG
06-DSC_0047.JPG (173.44 KiB) Viewed 539 times
07-DSC_0055.JPG
07-DSC_0055.JPG (232.63 KiB) Viewed 539 times
08-DSC_0069.JPG
08-DSC_0069.JPG (221.51 KiB) Viewed 539 times
09-DSC_0070.JPG
09-DSC_0070.JPG (215.78 KiB) Viewed 539 times
10-DSC_0092.JPG
10-DSC_0092.JPG (194.89 KiB) Viewed 539 times
Mvh
Yngvar
Cecilno
Posts: 6
Joined: 12 Feb 2014 16:15

Hei

(1 gangen min her, så om det blir noe rart, er det derfor!:)

Jeg går å PLAGES hver gang jeg er på hytta over trolldalen kystfort, jeg visste ikke at det var værnet, så kan noen hjelpe meg å finne hvor det står at den er det?

Jeg får lyst til skikkelig sette på plass hytteeierne der, som hiver søppel og gammelt materialet der. Om det virkelig er vernet så burde det virkelig skjøtsles her, stedet står oppført som en turistattraksjon og trengs å taes vare på.

Jeg har allerede sendt en mail til fomannen i bamble historielag for å høre om han vet om noe, men har ikke mottat noen svar. Det kan jo hende de ikke er så flittige på dataen, så får smøre meg med tålmodighet.

Takk for all hjelp, håper jeg får svar selvom tråden er gammel :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det er vel riksantikvaren som er rett adresse ift evt vernestatus, men jeg må innrømme at jeg ikke klarer å komme på noen tyske kystbatterier som er formelt vernet her til lands? Det er vel kun MKB Vara og torpedobatteriet på Herdla som pd er varslet vernet (som for alle praktiske formål er det samme som formelt vernet). I tillegg har vi etterkrigsanleggene på Bolærne (varslet) og Meløyvær (iverksatt).

Kan aldri tenke meg at Trolldalen er tenkt vernet på noe vis, så det er vel opp til grunneier(e) å styre som de vil innenfor øvrig lovverk.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”