Bunker på Jevnaker i oppland.

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

cloudno
Posts: 4
Joined: 28 Apr 2009 19:48

Heisann.

Nytt medlem her som alltid har hatt intresse for bunkere og forlatte/bortglemte bygninger.
Bor på jevnaker ved hønefoss. Hørt noen rykter om at det er en stor bunker på jevnaker som var
kommandoplass på hadeland. Har funnet en liten inngang til denne bunkeren like ved huset mitt, men ser ut til at denne er fylt med vann.
Noen som har noe peiling på hva slags bunker dette kan være?
Låner et bilde av RasmusTerne som viser hvordan denne "inngangen" ser ut.
Skal få tatt noen bilder fra det på søndag som viser litt bedre hvordan det ser ut rundt denne inngangen.
Image

Når jeg krabber inn her så går det kanskje 1.5 meter innover og så til høyre. Her er det langt ned og helt fullt med vann.
Rett under vannskorpen ser jeg toppen av et dusjhode som er montert på veggen.


Hvis dette er en større bunker av noe slag så er jo dette noe som burde blitt åpna igjen og restaurert så flere kan få se den.

Plassen denne ligger på var et veldig bra strategisk bra punkt for å forsvare Eggemoen flystripe/flyplass ved hønefoss.

Mvh:

Kai Wiggo Bjørkeli
Jevnaker
Last edited by cloudno on 08 May 2010 9:52, edited 1 time in total.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

lån pumpe å tøm den, så går det vel ann å se nærmer på saken PDT_Armataz_01_18
ow
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Har selv lensa en bunker i en hel uke for å komme inn, så det ville jeg gjort :-)

Thomas
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

hm du sa dusjhode, fritzene glemte vel å skru av dusjen :D
ow
cloudno
Posts: 4
Joined: 28 Apr 2009 19:48

Hehe.

Kanskje det er det som er forklaringen på vannet der inne :P
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Spennende, dusj var av og til montert i rommet mellom panserdør (434P01) og gassdør (19P7). Tilsvarende som på moderne bunkere for å kunne skylle av seg forurensning før man gikk inn i gasstett område. Dusj kan således indikere en St bunker med 2 meter tykkelse. St bunkere hadde imidlertid nesten alltid skyteskår for å beskytte inngangen.
cloudno
Posts: 4
Joined: 28 Apr 2009 19:48

AndersHJ wrote:Spennende, dusj var av og til montert i rommet mellom panserdør (434P01) og gassdør (19P7). Tilsvarende som på moderne bunkere for å kunne skylle av seg forurensning før man gikk inn i gasstett område. Dusj kan således indikere en St bunker med 2 meter tykkelse. St bunkere hadde imidlertid nesten alltid skyteskår for å beskytte inngangen.

Oi.
Kan hende dette er en ganske spennende bunker da. Er det den inngangen det er bilde av kan være et skyteskår til bunkeren?
Vil det da være en hoved inngang eller en inngang av noe slag i nærheten av dette?
Legger ved ett bilde av området fra gule sider. Der ser dere også hvor huset mitt ligger iforhold til dette.
Flere bilder kommer senere.

Image
Hella
Posts: 7
Joined: 18 May 2010 0:58

Skal ta med meg pumpene mine å bli med å tømme jeg Wiggo. Det var jo ikke så masse vann der da, værre med kvist og all den andre driten som var inni der.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Velkommen til forumet til begge!

Spennende å finne ny bunker. Det første bildet gir ikke mye håp for en standard bunker, men det kan jo være at man har laget en ekstra inngang ned til bunkeren? I så fall blir det ganske mange trappetrinn før man kommer ned til gulvet.

Er det noe på utsiden som indikerer størrelse? finner man noen betongkanter, antennerør, nødutgang?

Post gjerne flere bilder.. særlig så langt ned man kommer.. dusjhode spesielt.

Når det gjelder pumping av vann er det en møkka jobb som trenger skikkelig utstyr. glem bøtte PDT_Armataz_01_14

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Hella
Posts: 7
Joined: 18 May 2010 0:58

Man kjenner noen betongkanter på utsiden av bunkeren som forsvinner skrått ned i bakken. kan virke som dette er en trappe nedgang som er fylt eller lignende, men vet ikke. Det er forresten ikke så veldig mye vann der heller. Dette dusjrommet er ca 5x4m eller noe sånt. maks en meter dypt vann så da blir det jo ikke mer enn 20000 liter vann. Har pumper som tar 8000 L/T så det får gå.Skal stikke bort å få tatt noen bilder så fort som mulig.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Gjør det.Dette er utrolig spennende!
Dolmen.
Hella
Posts: 7
Joined: 18 May 2010 0:58

ImageImageImageImageImageImageImage
Hella
Posts: 7
Joined: 18 May 2010 0:58

Jeg skal stikke bort å ta noen bilder innvendig i morgen.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Spennende dette her :D
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Merkverdig sak. Vi venter i spenning på det du ev. klarer å få av bilder innenifra :)
--
Tommy
Post Reply

Return to “INNLANDET”