er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
e21baur
Posts: 18
Joined: 27 Jul 2015 2:11

er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort?

Post by e21baur »

vi har en kar på youtube. som graver opp og samler utstyr ifra norske kystfort i åresvis, er dette moralsk lov? for da vet jeg om MYE jeg kan bare plukke ned og ta med meg hjem. ww2historyhunter på youtube har tjemt seg rik på sine videoer. er det sånn at vi bare kan plukke med oss utstyr og selge dette på nett? jeg vet om masse hemmelige bunkers og utstyr som er rimelig bra forfatning men vil ikke legge sånt ut her da jeg er redd han kommer og tar det. jeg har ikke oppdatert på lenge pga dette her...
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort?

Post by TommyG »

Nei, det er ikke bare å plukke ned og ta med seg. Alle kystfort har en grunneier som også eier restene som måtte være igjen over og under bakken. Hvis man tar med seg verdifulle gjenstander fra et kystfort uten tillatelse fra grunneier, så er det tyveri.
--
Tommy
e21baur
Posts: 18
Joined: 27 Jul 2015 2:11

Re: er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort?

Post by e21baur »

ta og sjekk ut bruker ww2historyhunter som har en meget suksessfull youtube konto, vi var på bunkersafario engang på vestlandet og det var gravdt opp fllere hull og søppel kunne sees, vi sjekket ut søppel og det var norsk ifra 1905, porselenfat med stempel osvosv.. men ingen forsøk på og skjule gravehulla så ungene++ forsatte. han karen her er berømt på sørlandet da han har vast runt i kristiansand områdene i åresvis. nå er han i tyskland berlin og graver, lover ut premier til folk for quiz og sånt..

https://www.youtube.com/user/WW2HistoryHunter

jeg tør ikke legge ut spots lengre, ta bilder og sånt pga sånne som han her !!
BBM
Posts: 45
Joined: 23 Dec 2010 4:41
Location: Sunnmöre hinterland

Re: er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort?

Post by BBM »

Har fulgt han på youtube i mange år, er til tider interessant, skulle likt å visst hvor den vinkjelleren han fant for litt siden var hen.
Om han driver å ribber steder for ting for egen lommebok er det såklart kjipt, hva jeg har sett er mest skrot han har gravd opp.
Den siste tiden har han gått Discovery en høy gang i å lage overdramatisert reality-tv...
Hver sin smak såklart.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort?

Post by TommyG »

BBM wrote:Den siste tiden har han gått Discovery en høy gang i å lage overdramatisert reality-tv...
Hver sin smak såklart.
Ja, jeg kikket så vidt over listen over videoer han hadde publisert på YouTube og fikk litt den følelsen av titlene der. Ga ikke noe videre lyst til å kikke på noen av de.
--
Tommy
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Re: er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort?

Post by AYF »

Små spor på slike fort kan fortelle mye, tomhylser, vinflasker,porselen og rester av militært utstyr og installasjoner forteller litt om aktiviteten som har foregått på stedet.Slike personer er stort sett opptatt av profitt og ingenting annet ,totalt ødeleggende for historiske steder .. Tiden er overmoden for sterkere vern av slike steder ..
BBM
Posts: 45
Joined: 23 Dec 2010 4:41
Location: Sunnmöre hinterland

Re: er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort?

Post by BBM »

Lost German WW2 torpedo battery. AMAZING place !
Dette var jo nesten morsomt for en som har vært der ute mange ganger.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort?

Post by Natter »

BBM wrote:Lost German WW2 torpedo battery. AMAZING place !
Dette var jo nesten morsomt for en som har vært der ute mange ganger.
Kom tilfeldigvis over denne Youtube-kanalen... Definitivt høy "underholdningsverdi" - spesielt filmene fra Bakervågen, Ystøy, Skarvøy og Herdla (tror ikke jeg orker å bruke noe mer tid der).
Må jo gi fyren kredit for en god og sikkert lukrativ forretningsmodell: Ta en tur til restene av et tysk kystfort i nabolaget, og fremstill det som et fantastisk bevart og "glemt" fort med en oppdiktet historie (gjerne verdens best fortifikatoriske øy ol) - mange utlendinger som åpenbart sluker dette rått... :shock:
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Re: er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort?

Post by Henning Dalsvåg »

Har sett noen av videoene til WW2historyhunter og finner de fleste som smakløse.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Re: er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort?

Post by Erik H »

Trur ikke noen bryr seg om grunneier når det går rundt og ribber bunkere og etc. for utstyr. Tydligvis alt kan selges. Sist jeg var innom lerberen på ørland (s446) så hadde noen holdt på en god stund med å demontere ting og tang. store ting! Mesteparten lå der ennå, men det så nesten ut som det var gjort klar for henting (stablet i gang etc).

Det er en policy her om å ikke legge ut plukkbare ting. .i allefall ikke hvor man kan finne dette . Dessverre er det blitt så mange facebook-sider med folk som bare ikke kan legge bånd på seg selv. "15 minutes of fame" og en håndfull likes for å fortelle eller vise bilder om gjenstander fra krigen.
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Re: er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort?

Post by rhandber »

Man skal kanskje være litt forsiktig med å gi en person skylda for alt som kommer fram her. Jeg har sett så og si alle videoene hans, og aldri sett han tatt ned ting fra vegger og tatt med seg store ting. Kom ikke her å si at dere ikke har tatt med dere så mye som ei tomhylse hjem dere heller, det er løgn. I videoene rydder han opp etter seg etter å ha gravd hull, og som jeg tipper alle andre med detektorhobby så tar han med seg noe av det han finner som er spennende.. Han lager små diorama til medlemmene av siden sin, hvor de får ei hylse og en liten bit piggtråd etc.

"for da vet jeg om MYE jeg kan bare plukke ned og ta med meg hjem." har du noe form for bevis på at han driver å tar med seg fastmontert utstyr, og verdifulle ting? Eneste jeg har sett han tatt med er ting han finner med metalldetektor.
MVH

Roar Handberg
_________________
kjartana
Posts: 2
Joined: 26 Feb 2014 19:28

Re: er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort?

Post by kjartana »

AYF wrote: 28 May 2020 11:19 Tiden er overmoden for sterkere vern av slike steder ..
Bare synd at "sterkere vern"" pleier å bety å mure disse fortene igjen. Det synes jeg ikke tjener den historiske verdien heller. Kvarven er jo helt ødelagt på den måten.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”