Hvor finner jeg nøyaktige kart over stillinger i Rogaland

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

sjurbex1984

Hei, kall meg gjerne downs, jeg har sikkert skrevet på feil plass også så beklager for det. Jeg har drevet med bunkermaraton siden 2014 og fremdeles har jeg ikke oversikten til diverse små enslige bunkerser som ligger godt gjemt i Stavanger og Jæren området. Jeg har hørt at det skal være en bunkers i Kvernevik og en stilling med navnet Erna nær Sirevåg eller Ogna som interesserer meg grævla mye. Stemmer det og er de lette å finne? Prøver helst å unngå å bruke for mye tid på leting siden jeg har begrenset med fritid når ungene er på samvær i noen timer en gang iblant. Mvh
Last edited by sjurbex1984 on 20 Dec 2018 23:20, edited 1 time in total.
User avatar
Zetex
Posts: 112
Joined: 15 Jul 2015 0:41
Location: Bergen

Du finner noen av dei på openstreetmap.org.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Det finnes flere muligheter.
På Facebook er det grupper som Rogaland under okkupasjonen 1940-45, Bunkersafari i Rogaland, Lokalhistorie fra Rogaland og en mengde "...........før i tiå"- sider (Stavanger før i tiå osv osv)

Mest informasjon får du nok fra boka Festung Stavanger, men den er vanskelig å få kjøpt annet en brukt. Her er det meste med, i alle fall det som ligger på nordsiden av "den kinesiske mur" mellom Hellestø og Stokkelandsvannet, det var vel her grensen for festningen gikk.

Så finnes det en mengde anleggskart osv fra tysk side, men disse eies stort sett av private. Lurt å komme i kontakt med disse, flere er på dette forum.

Sist, men ikke minst så kan en bruke hjernen. Det er mulig å forstå hvordan tyskerne hadde tenkt å forsvare Stavangerhalvøya og vital infrastruktur. Derved er det igjen mulig å finne de fleste kystnære anlegg, flyplassforsvar og lignende. Men enkelte ganger har i alle fall jeg kommet forbi bunkere og annet hvor jeg ikke forstår i det hele tatt hvorfor det er brukt krefter, armeringsjern, dynamitt og betong akkurat her. Så da kommer i alle fall jeg litt til kort :?:
sjurbex1984

Jeg har slettet fb kontoen min og har vært innom de gruppene du nevner. Når det kommer til svaret på spørsmålet mitt så er det kun historikerene og noen få som ikke henger på fb 24t som har svar på det meste som finnes overgrodd av mose og trær og folk fra gruppene har så og sei like lite peiling som meg og har også anbefalt dette forumet. Faktumet er også at mange holder kjeft om "hemmelige" bunkere som alikevel legges ut på youtube av idioter som ikke tenker på landes historiske skatter som ligger inn i noen få av disse bunkersene. Skrur ned diverse ting og selger det ut av landet til andre skattejegere...
Det er også slik at jeg har sett at de som sitter inn i den store sirkelen av dokumenter og kart gir kun informasjon til nære kompiser og holder det hemmelig for andre som også brenner for den samme hobbyen. Mener enten alle eller ingen for ingen har direkte eierett på hvem som skal få besøke hva og hvor så lenge den ikke er på en privat eiendom og er i bruk. Noe annet om man spør fint om å kikke og ta bilder uten å legge ut stedsnavn og eier. Regner med at de som er medlemmer i både gruppene og på forumet er ute etter blandet drops som historie, utstyr fra ww2 og bunkerser? Hva er da poenget med gruppene og forumet hvis ingen har peiling eller ønsker å dele informasjon? Må man nesten selge sjelen sin til de som sitter med alle dokumentene og opplysningene om hvor alt ligger for å kunne fortsette å utforske plassene uten på bruke ekstra tid på å lete selv? Synes også at jeg maser på pm til historikerene som er her fra selv om det bare har vært tre fire ganger. Savner mer informasjon og konkrete veibeskrivelser framfor å "mase" på de som sitter med svarene når de har helg og er opptatt med sitt.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg kan skjønne at du er utålmodig og gjerne vil finne bunkere etc. så fort som mulig. De fleste av oss her på forumet har trasket rundt om i hele landet for å finne bunkere og historier fra krigen. Ingen av oss sitter med komplette kart over det som finnes av den enkle grunn til at dette finnes ikke.
Vi leter etter fragmenter av info, sammenligner dette med andre og kommer kanskje frem til en konklusjon om hva som bør finnes i et område. Så trasker vi ut, kanskje flere ganger for å finne dette. Altså, det finnes ingen fasit eller komplette kart som viser alt som tyskerne bygget så ikke bli irritert om vi ikke svarer deg og gir deg veiledning. Ta deg en tur, kanskje flere ganger å se hva du finner, så spør du mere konkret her på forumet eller bruker søkefunksjonen.
En ting til, det finnes ikke flere hemmelige bunkere. Lykke til
Mvh
Yngvar
sjurbex1984

Jeg er litt utolmodig fordi det stopper mine barnefrie helger annen hver helg med å planlegge lengre turer tidlig i uken. Jo museums folk sitter med konkrete gamle kart som de igjen har lånt ut til de som driver med ww2 historie. Jeg vet det 110%. Og jo det er hemmelige bunkere noe alle vet eller så hadde de vært lagt ut i sosiale medier. Tenker da på de som ligger nær sola flyplass området. :wink: Mvh sta hønemor
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

For meg så virker du litt over gjennomsnittlig utålmodig :-) Tror at de bunkerne som finnes i Stavanger/Rogaland er så godt dokumentert og beskrevet at det er minimal sjanse for såkalte hemmelig bunkere. Flere av de luringene som poster videoer av såkalte hemmelige bunkere er ofte blitt fortalt av andre hvor disse er, men må lage det mer spes en det egentlig er. Selv har jeg ikke fortalt folk om enkelte bunkere, men det skyldes stort sett at de er i hager til folk, og beboere er eldre folk som helst ikke vil ha alt mulig rask rekende rundt hushjørnene.

Med litt innsats og spørsmål i de rette fora så får du nok hjelp. Når det gjelder Erna så tok det meg ett minutt å finne plassen og bilder derfra. Når de lokale barnehager bruker plassen o g poster bilder så må vel du også klare å finne veien ? Hestnesmarka er nevnt av andre : "restene av den tyske kontrollstasjonen "Erna" fra 1944 hvor det fremdeles finnes underjordiske ganger og bunkere." Bilder finnes også : http://www.vardenbarnehage.no/index.php ... 766&navB=1 det vedlagte foto er fra denne siden)

Når det gjelder Kvernevik så er det nevnt noe her http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=6954
Sola ? Sjekk denne kulturminnplanen http://kart.sola.kommune.no/planarkiv/1 ... 20riss.pdf
Der er ett utsnitt av ett kart som tilhører sola historielag. De kan vel kontaktes ?
mvh
Paul S.
Attachments
Erna.jpg
Erna.jpg (252.38 KiB) Viewed 334 times
sjurbex1984

Haha vet ikke om jeg spør om det rette spørsmålet lenger. Vil fram til at selv om jeg vet navnet på f.eks bunkeren Erna så er ikke det dermed sagt at jeg vet veien ditt. Egersund eller hvor den plassen ligger er stort og da kan den være hvor som helst uten et konkret kart eller adresse/bydel. Lett for noen å si: "kjør opp bakken til venstre og så høyre og opp en bakke og ned til lyktestolpen og den store steinen til høyre ved innsjøen der sjøuhyret fra middelalderen holdt til"...:) Mvh Sissel
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Det er ikke det at jeg ikke forstår problemet, men de fleste må legge ned litt egeninnsats for å finne frem. Selv synes jeg det er halve moroen å finne ut av ting og finne frem.. Ser jo det at har man kjørt langt så er det surt og gå å rote i terrenget uten å finne noe.
Bildene på forrige post gjorde det enkelt å finne frem til Erna. Har markert starten og slutten av stien med rødt, også det som kan være av interesse, samt plassen der Erna skal være. Du må nok rote litt rundt for å finne alt.
mvh
Paul S.
Attachments
EG2.jpg
EG2.jpg (237.04 KiB) Viewed 301 times
egersund.jpg
egersund.jpg (259.55 KiB) Viewed 301 times
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Litt egeninnsats må man regne med å bruke for å finne frem. Jeg vet ikke hvor mange timer jeg sitter og studerer satellittbilder på Google maps for å finne frem til intressante og spennende steder. Men alt er selvfølgelig ikke mulig å finne ved å sitte og studere satellittbilder heller. Da må man ut og gå i terrenget og skogen for å finne frem. At man får noen bomturer må man regne med.

Samtidig har jeg ingen problemer med å forstå at når de fleste har brukt en del tid på å finne frem til de forskjellige stedene, at man dermed ikke ønsker å gi andre et GPS-koordinat og dermed servere alt på et sølvfat. Jeg påstår ikke at det er noen hemmeligheter rundt dette, men at litt må man yte selv.

Jeg hadde aldri lett etter "Erna" og det stedet som barnehagen hadde besøkt før, men det var jo veldig enkelt å finne med et enkelt søk på f.eks Google maps og studere satellittbildene der.

Jeg for min del har ikke lyst på noe "turistkart" som viser meg hvor alt finnes. Det ødelegger ganske mye av gleden med dette.
sjurbex1984

Takk for beskrivelsen til Erna.
Forstår hva dere mener og jeg er helt enig i at det å oppdage bunkersene og andre forlatte ting er spennene og sånt men når det er begrenset med tid så er jeg opptatt med å sløse minst mulig med tiden. Sløsing med tid er å kjøre feil og bruke en time eller to på å lete etter riktig vei. Kanskje det smarteste for meg akkurat nå å forholde meg til fort og batteri framfor de enkle som står alene langs kysten? På fortene har man i det minste alt samlet. Blir også fort lei av å gå på de samme fortene. Da blir det ikke så mystisk og spennende siden jeg allerede kjenner dem fra topp til tå av de som ligger i Stv og jæren området :D
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Da er trikset å reise litt lengre og utforske nye fort! ;)
sjurbex1984

Og da må noen kanskje fortelle meg hvor og hva de heter? Har vært på Syreneset og hvis jeg skal ta for meg den siden der så må det også planlegges nøye. Igjen begrenset med tid når man har begrenset med barnefrie hellige timer annen hver helg. Og nei man kan ikke gjette at på den haugen så er det noe som ligner på en bunkers ut ifra et kart. :-D
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jo fortere du innser at du kommer til å bruke lang tid på å se alt du vil se... jo bedre! :-)

Jeg for min del regner med å bruke mange år! ;)
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Vil vel støtte trådstarter i at de finnes en "sirkel" med mennesker som har mer informasjon om tyske anlegg enn mannen i gata. Det er ikke bare å ringe på døren og si hei-hei jeg vil se alt du har av informasjon, og jeg forstår godt hvorfor det er slik. Etter å ha drevet med denne hobbyen i svært mange år så har jeg etter hvert kommet inn i enkelte "sirkler" og fått tilgang til informasjon som ikke ligger lett tilgjengelig. Jeg har opplevd at samtlige av de jeg har fått informasjon av har tidligere vært misbrukt av andre ved at diverse mennesker skal sikre seg informasjon til egne formål, ofte av økonomisk art. Den litt tilbakeholdne væremåten skyldes ofte at man kanskje har sittet en hel uke i Freiburg og gravd seg gjennom tonnevis med dokumenter, slikt koster penger, tid og ekteskap! En annen jeg har jobbet en del sammen med har på eget initiativ sporet opp tidligere tyske soldater boende i Tyskland, dratt hjem til dem, hatt intervjuer og renskrevet intervjuene etterpå (det er noen år siden dette, alle er vel nå døde). Jeg vet ikke hvor mange uker og år (og penger) vedkommende har brukt på dette, det er et helt utrolig arbeide! At de fleste intervjuede soldatene gjerne ville komme på besøk til gamle trakter igjen gjorde også at vedkommende drev "hotell" hver sommer.

Min erfaring er at en over tid viser seg genuint interessert, ikke skal tjene penger på å "lure" andre og kan holde tett om det som bør holdes tett om (for eksempel bunkere som fortsatt har inventar og som ikke bør vandaliseres), så får man gradvis mye informasjon tilgjengelig. Har man i tillegg noe å gi igjen i form av gamle bilder, dokumenter eller nye opplysninger så øker også muligheten for innpass. Jeg har knapt møtt noen som holder på informasjon bare fordi de skal være helt alene om å vite, det har vært mye imøtekommenhet når en har vist at man kan stoles på. Men det er altså en viss skepsis med å dele av grunner nevnt over og også for å hindre folk med feil sympatier og ødeleggelseslyst å komme i kontakt med enkelte objekter.

At hobbyen tar tid, må man også ta med seg. Det er i overkant utrolig mye å finne! Personlig synes jeg det å være ute på tur, med et mål for turen (tysk anlegg), er en flott måte å holde seg i form på. Bedre enn 3 ganger rundt Mosvannet!
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”