View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Oct 2020 13:39

Reply to topic  [ 8 posts ] 
 er det lov å samle utstyr og ting ifra kystfort? 
Author Message

vi har en kar på youtube. som graver opp og samler utstyr ifra norske kystfort i åresvis, er dette moralsk lov? for da vet jeg om MYE jeg kan bare plukke ned og ta med meg hjem. ww2historyhunter på youtube har tjemt seg rik på sine videoer. er det sånn at vi bare kan plukke med oss utstyr og selge dette på nett? jeg vet om masse hemmelige bunkers og utstyr som er rimelig bra forfatning men vil ikke legge sånt ut her da jeg er redd han kommer og tar det. jeg har ikke oppdatert på lenge pga dette her...

26 May 2020 2:53
Profile
Site Admin

Nei, det er ikke bare å plukke ned og ta med seg. Alle kystfort har en grunneier som også eier restene som måtte være igjen over og under bakken. Hvis man tar med seg verdifulle gjenstander fra et kystfort uten tillatelse fra grunneier, så er det tyveri.

26 May 2020 7:36
Profile

ta og sjekk ut bruker ww2historyhunter som har en meget suksessfull youtube konto, vi var på bunkersafario engang på vestlandet og det var gravdt opp fllere hull og søppel kunne sees, vi sjekket ut søppel og det var norsk ifra 1905, porselenfat med stempel osvosv.. men ingen forsøk på og skjule gravehulla så ungene++ forsatte. han karen her er berømt på sørlandet da han har vast runt i kristiansand områdene i åresvis. nå er han i tyskland berlin og graver, lover ut premier til folk for quiz og sånt..

https://www.youtube.com/user/WW2HistoryHunter

jeg tør ikke legge ut spots lengre, ta bilder og sånt pga sånne som han her !!

26 May 2020 15:19
Profile

Har fulgt han på youtube i mange år, er til tider interessant, skulle likt å visst hvor den vinkjelleren han fant for litt siden var hen.
Om han driver å ribber steder for ting for egen lommebok er det såklart kjipt, hva jeg har sett er mest skrot han har gravd opp.
Den siste tiden har han gått Discovery en høy gang i å lage overdramatisert reality-tv...
Hver sin smak såklart.

27 May 2020 2:49
Profile
Site Admin

BBM wrote:
Den siste tiden har han gått Discovery en høy gang i å lage overdramatisert reality-tv...
Hver sin smak såklart.

Ja, jeg kikket så vidt over listen over videoer han hadde publisert på YouTube og fikk litt den følelsen av titlene der. Ga ikke noe videre lyst til å kikke på noen av de.

27 May 2020 7:38
Profile

Små spor på slike fort kan fortelle mye, tomhylser, vinflasker,porselen og rester av militært utstyr og installasjoner forteller litt om aktiviteten som har foregått på stedet.Slike personer er stort sett opptatt av profitt og ingenting annet ,totalt ødeleggende for historiske steder .. Tiden er overmoden for sterkere vern av slike steder ..

28 May 2020 11:19
Profile

Lost German WW2 torpedo battery. AMAZING place !
Dette var jo nesten morsomt for en som har vært der ute mange ganger.

25 Sep 2020 22:23
Profile

BBM wrote:
Lost German WW2 torpedo battery. AMAZING place !
Dette var jo nesten morsomt for en som har vært der ute mange ganger.
Kom tilfeldigvis over denne Youtube-kanalen... Definitivt høy "underholdningsverdi" - spesielt filmene fra Bakervågen, Ystøy, Skarvøy og Herdla (tror ikke jeg orker å bruke noe mer tid der).
Må jo gi fyren kredit for en god og sikkert lukrativ forretningsmodell: Ta en tur til restene av et tysk kystfort i nabolaget, og fremstill det som et fantastisk bevart og "glemt" fort med en oppdiktet historie (gjerne verdens best fortifikatoriske øy ol) - mange utlendinger som åpenbart sluker dette rått... :shock:

27 Sep 2020 14:06
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]