Quote:
Ut fra skissen er den jo litt lik en R622. Et resultat av resursmangel?
Tja... God tanke, men det som skiller en R622 fra en R629 (standard PAK garasje med mannskapsrom) er faktisk bare 15 kubikk betong.
Tvilsomt at man hadde tegnet, styrkeberegnet og godkjent en SK kun for det!
Ettersom jeg forstår ble dette batteriet fraflyttet allerede i 1943, altså FØR de helt store utbygningene kom i gang i Norge, noe som også skulle tilsi at man kunne funnet de 15 kubikkene et sted hvis det virkelig var en PAK-garasje man var ute etter.
Slike spesialkonstruksjoner i 2 meter betong er jo relativt sjeldne og i de fleste tilfeller er det ihvertfall mulig å finne en årsak til at man bygget nettop det man gjorde. Akkurat denne virker ganske rar da man sløser bort en masse betong på to meter tykke vegger rundt et inngansparti med vidåpne dører og 40 cm tykt tak....
Som med alt er det nok ikke tilfeldig heller - Det finnes alltid en grunn til at en bunker ser ut akkurat slik den gjør
Teksten "Gerda" er fortsatt synlig, men litt mer slitt ja.
Leser man teksten på infoskiltet så spørs det om ikke denne bunkeren er knyttet opp mot 21 cm kanonen på en eller annen måte, men finner ingen logisk forklaring på denne garasjeport-patenten....