Page 1 of 1

En merkelig bunker......

Posted: 09 Jan 2008 0:07
by Erik E
Hallo

På HKB 5/478 Ekkerøy i Finnmark er det ganske sparsommelig med bunkere.... Den bunkeren det er brukt mest betong på fremstår som et lite mysterium og har få likhetstrekk med andre bunkere jeg har sett.

Kan minne om en PAK garasje med mannskapsrom, men selve konstruksjonen er merkverdig.
Noen som har tips eller ider om hva dette har vært??

Her er noen bilder med ytterligere kommentar:

Posted: 09 Jan 2008 10:16
by Erling
:) Her må du gi oss litt flere opplysningere.
I hvilke sammenheng høre dette til? Kystfort, luftvern...
Er det merker etter noen skinner i taket?
Er manmskapsrommet delt inn i flere rom?
Ser at det er utsparinger på begge sidene hvor det har vært/skulle være hengsler til dørene.
Erling

Posted: 09 Jan 2008 23:52
by KGJ
Hvor er hovedinngangen?

/Kim

Posted: 10 Jan 2008 2:02
by Erik E
Bunkeren ligger midt i batteriet (HKB Ekkerøy), ca 20 meter fra en av kanonstillingene (21cm K39/40)

Mannskapsrommet er av samme størrelse og fasong som en R621 og skulle vel være passelig for ca 8-10 mann?
Ingen skinner i taket og utsparingene er nok som du sier til en to-fløyet panserdør av typen man finner i PAK garasjer. Disse garasjene har ofte en forsenkning som minner om en smøregrav for oppbevaring av ammunisjon, men her er altså halve gulvet borte....

Hovedinngangen er døra til høyre sett fra utsiden. Dette er forøvrig den eneste inngangen utenom garasjeporten.

Mvh
Erik E

Posted: 13 Jan 2008 14:49
by John TB
Tidligere kunne en se et navn? og en pil som var malt på stålbjelken over inngangen på bunkeren. Det er mulig dette nå er helt slitt bort av vær og vind. Ser ut til at det står Gerda_, er det noen som kan tyde dette?

Har også lagd en tegning av bunkeren. Hvert av de to rommene er 5,5 x 3,5 meter. Veggen mellom disse er ca. 90 cm tykk. Veggen til det ytre rommet er ca. 1,2 meter tykk. Det ytre rommet er 3 x 8 meter. Ytterveggene er 2 meter tykk.

Hilsen
John T

Image


Image

Posted: 13 Jan 2008 21:44
by KGJ
Ut fra skissen er den jo litt lik en R622. Et resultat av resursmangel?

Litt tankespinn:
R622 uten gass sikring, med færre panserdører, og med den ene inngangen modifisert til Pak garasje? Ville det vert mulig å parkere en Pak kanon her, med tanke på det innerste tregulvet?

Posted: 14 Jan 2008 18:47
by Erik E
Ut fra skissen er den jo litt lik en R622. Et resultat av resursmangel?
Tja... God tanke, men det som skiller en R622 fra en R629 (standard PAK garasje med mannskapsrom) er faktisk bare 15 kubikk betong.
Tvilsomt at man hadde tegnet, styrkeberegnet og godkjent en SK kun for det!
Ettersom jeg forstår ble dette batteriet fraflyttet allerede i 1943, altså FØR de helt store utbygningene kom i gang i Norge, noe som også skulle tilsi at man kunne funnet de 15 kubikkene et sted hvis det virkelig var en PAK-garasje man var ute etter.

Slike spesialkonstruksjoner i 2 meter betong er jo relativt sjeldne og i de fleste tilfeller er det ihvertfall mulig å finne en årsak til at man bygget nettop det man gjorde. Akkurat denne virker ganske rar da man sløser bort en masse betong på to meter tykke vegger rundt et inngansparti med vidåpne dører og 40 cm tykt tak....
Som med alt er det nok ikke tilfeldig heller - Det finnes alltid en grunn til at en bunker ser ut akkurat slik den gjør ;-)


Teksten "Gerda" er fortsatt synlig, men litt mer slitt ja.
Leser man teksten på infoskiltet så spørs det om ikke denne bunkeren er knyttet opp mot 21 cm kanonen på en eller annen måte, men finner ingen logisk forklaring på denne garasjeport-patenten....

Posted: 14 Jan 2008 19:44
by J E F
[quote="Erik E
Ettersom jeg forstår ble dette batteriet fraflyttet allerede i 1943, altså FØR de helt store utbygningene kom i gang i Norge, ....[/quote]

Våren 1943 var status på dette batteriet som følger:
Mannskapsbunkere:3 i "B" påbegynt, 4 feltmessige ferdige og 8 i "B" planlagt.
Ammunisjonsbunkere: 1 i "B" påbegynt, 4 feltmessige ferdig og en påbegynt, 1 tunnel planlagt
Andre bunkere: 1 tunellanlegg påbegynt, 1 i "B" påbegynt, 12 feltmessige ferdige og ytterligere 7 påbegynt. Videre var 4 i "B" planlagt sammen med 3 tunnelanlegg og 19 feltmessige bunkere.
Dette var et prioritert batteri, og da kom det anlegg i styrke "B". Har ikke talt opp antall "B" anlegg påbegynt eller planlagt på landsbasis ved inngangen til Baujahr 1943, men det var relativt få. Hovedtyngden av slike anlegg ble, som det er antydet, bygget fra slutten av 1943 og utover.