Kommandobunker

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Deler av denne bunkeren ser ut til å være extysk, men kanskje bygget på senere. Det skal ha vært en kommandobunker. Har ikke vært inne i den ennå, men det kommer. Kan noen gi meg noen tips om Regelbau på denne, og om den er modernisert.

Mvh
Yngvar
Attachments
Her er begge etasjene. Ny og gammel?
Her er begge etasjene. Ny og gammel?
DSC03458.JPG (119.27 KiB) Viewed 397 times
Nedre del av bunkeren, kanskje extysk
Nedre del av bunkeren, kanskje extysk
DSC03459.JPG (105.41 KiB) Viewed 397 times
Øverste del av bunker, kanskje nyere ?
Øverste del av bunker, kanskje nyere ?
DSC03457.JPG (120.74 KiB) Viewed 397 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Deler av denne bunkeren ser ut til å være extysk, men kanskje bygget på senere. Det skal ha vært en kommandobunker. Har ikke vært inne i den ennå, men det kommer. Kan noen gi meg noen tips om Regelbau på denne, og om den er modernisert.
Den der er en spesiell sak.... Nesten dønn lik Regelbau M 157, men bygget i 1 - 1,5 meter betong istedenfor 2 meter. Tilsvarende bunkere finnes ved ihvertfall tre andre batterier i Norge som alle har vært i bruk lenge etter krigen. Jammen ikke godt å si om den er tysk, men utifra at den er såpass lik en M 157 som den er, så tipper jeg det!

Erik
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Hvis dette er kommandobunkeren helt syd på Rauøy, noe jeg tror det er, så er den original tysk, men modifisert da det nye 75mm batteriet ble bygget på slutten av 70-tallet. Toppen, den øverste etasjen ble sprengt bort, sans. p.g.a. skuddfeltet for den ene kanonen), og det som idag er øverste etasje ble tatt i bruk som en av målestasjonene for det nye batteriet!
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk for informasjon, dette var nytt for meg. Bunkeren er "gitt opp" og all avfuktig fjernet da de ikke klarte og stoppe lekasjer i taket etterhvert.
Mvh
Yngvar
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Jeg var der når toppen ble sprengt bort, og det var ganske heftig: Retningsbestemte ladninger langs gulvet hele veien rundt. Toppen var jo bare en stor "kloss" som stakk opp over grunnen hele veien rundt! Vi sto på avstand og så på med kikkert, og det smalt, vi så en stor røyksky og hele toppen tippet litt over til siden/fremover og rullet ned mot sjøen. Mener å huske at den kunne sees nede i steinrøysa mot sjøn, hvis ikke den er fjernet senere.
Vi var borte og tittet på resultatet etter sprengningen, og betongen og armeringen varklippet rett av, akkurat som de skulla ha brukt betongsag eller vinkelsliper. Like etter ble toppen forsynt med membran og påstøpt nytt tak! Jeg mener å huske at dette var sommeren 1979 eller 1978.
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er fult mulig å se restene av taket i dag, men jeg viste ikke før nå at det var det det var. Membrandet på taket syns også godt, men som sagt tiden tann tærer på bunkeren
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”