Trenger litt hjelp.

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Kan noen hjelpe meg med å identifisere disse konstruksjonene?Den ene har jeg kalt "MG stilling".Åpningen er ca 1 m i diameter med bunker under.Den andre har jeg pretensiøst kalt FLAK-tårn".Det er ca.4,5 m høyt,veggene er over 1 m tykke og taket ennu tykkere.Innvendig er taket buet,men toppen er flat,med 1 m høy kant rundt.Kan ikke finne noen rimelig grunn til å bygge noe annet midt ute på en liten slette når det er så mye fjell rundt omkring.Bildet av MG bunkeren er ikke spes.godt,men jeg håper det kan tydes.
Imøteser noen betraktninger. :)
Hilsen Sigfred R
Attachments
Topp MG.bunker.jpg
Topp MG.bunker.jpg (100.26 KiB) Viewed 467 times
FLAK tårn 2.jpg
FLAK tårn 2.jpg (91.73 KiB) Viewed 467 times
FLAK tårn.jpg
FLAK tårn.jpg (128.16 KiB) Viewed 467 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

RasmusTerne wrote:Kan noen hjelpe meg med å identifisere disse konstruksjonene?Den ene har jeg kalt "MG stilling".Åpningen er ca 1 m i diameter med bunker under.Den andre har jeg pretensiøst kalt FLAK-tårn".Det er ca.4,5 m høyt,veggene er over 1 m tykke og taket ennu tykkere.Innvendig er taket buet,men toppen er flat,med 1 m høy kant rundt.Kan ikke finne noen rimelig grunn til å bygge noe annet midt ute på en liten slette når det er så mye fjell rundt omkring.Bildet av MG bunkeren er ikke spes.godt,men jeg håper det kan tydes.
Imøteser noen betraktninger. :)
Hilsen Sigfred R
MG-bunkeren er i alle fall nettopp det - en MG-bunker. MEN - det ser ut som om litt av skjoldet som var på hver siden av MG-en faktisk ligger der! Det var interessant, det har jeg ikke sett før (men så har jeg ikke vært så mange steder heller)

Se forøvrig her: http://www.kystfort.com/forum/topic164.html - er en del om MG-stillingene der :)

Tårnet eller hva det er, får andre som har mer peiling enn meg ta seg av.
Sindre
RasmusTerne

Hei Sindre!
Du har helt rett,skjoldet ligger faktisk der.Har planer om å ta meg ned i bunkeren,men det er ganske høyt ned,slik at jeg risikerer å bli der!Kanskje kona blir med som back-up.Kan ikke finne noen andre innganger,men området er mye tilgrodd.Driver rene arkeologien der ute. :D
Sigfred R.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

RasmusTerne wrote:Hei Sindre!
Du har helt rett,skjoldet ligger faktisk der.Har planer om å ta meg ned i bunkeren,men det er ganske høyt ned,slik at jeg risikerer å bli der!Kanskje kona blir med som back-up.Kan ikke finne noen andre innganger,men området er mye tilgrodd.Driver rene arkeologien der ute. :D
Sigfred R.
Det høres faktisk veldig interessant ut. Stort sett er det ikke mer enn 170-180 cm ned i de der bunkerne, men for meg på 195, så. Går greit å hoppe nedi dem om det ikke ligger for mye rusk på gulvet, og utgangen er normalt ikke langt unna, med mindre den er fylt igjen. Et par steder jeg har vært ligger det litt igjen av tredekket som dekket halve dette hullet, men noe mer har jeg aldri sett.
Sindre
RasmusTerne

Hei!Trenger litt mere hjelp!Kan noen identifisere denne?Den er helt frittstående,uten forbindelse(synlig)med de andre restene i nærheten.En tilsvarende konstruksjon ligger ca 150 m unna,denne har tilknytning til et "dekningsrom" Se bildet.Skyteskåret vender ut mot en liten slette i begge tilfeller(kanonstillinger?"Vanskelig å si uten å spa opp området,har heller ikke kart.Det skal være 3 stillinger for 21 cm Mørser 18 i området.
Hilsen Sigfred R.
Attachments
MG.m.dekning.jpg
MG.m.dekning.jpg (133.85 KiB) Viewed 436 times
MG bunker.jpg
MG bunker.jpg (171.23 KiB) Viewed 436 times
MG bunker 3.jpg
MG bunker 3.jpg (178.18 KiB) Viewed 436 times
MG bunker 2.jpg
MG bunker 2.jpg (218.71 KiB) Viewed 436 times
Inng.MG .jpg
Inng.MG .jpg (235.69 KiB) Viewed 436 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Minner meg om en MG stilling jeg så ved Gullhav i Troms....
Denne var plassert ved veien i innkjørselen til støttepunktet og konkluderte ihvertfall der med at det var en MG bunker i forbindelse med en veisperring.
Høres ut som dine er plassert på liknende vis?

Erik
RasmusTerne

Hei.
Tror nok du har rett.Ut mot veien danner to små bunkere (3x3m) som en "port" inn til området.Fikk opplyst lokalt i dag at de 3 Mørser 18 stod plassert her.De ble mot slutten av krigen flyttet lenger inn i landet,ca 1 km fra strandlinjen.Disse stillingene ligger midt ute på et jorde,men skal ennu være synlige .
Men hva med "Tårnet"?
Sigfred R.
RasmusTerne

Hei.
Holder på å gjennomgå fjorårets "oppdagelser".Ser at ingen har kommentert "tårnet" :) Ingen som har sett noe lignende? Ifølge våpenoversikten fra JEF "mangler" jeg en 20 mm.luftvernstilling på dette fortet.Kan det være denne? Håper noen har meninger om dette.

Hilsen Sigfred R.
RasmusTerne

Hei igjen.
Har fundert litt på de to småbunkerne som "vi" har identifisert som MG stillinger. Men de står jo inne i selve MRS 18 stillingene,med "skyteskåret
inn mot stillingen. Var man redd for mytteri? :)
Dessuten er bunkerene så trange at det neppe har vært plass til både skytter og MG. De eneste festene er (sannsynligvis) for samband, (telefon?) Har ikke sett noe tilsvarende i andre kanonstillinger.
Legger ved en skisse
Komentarer?
Hilsen Sigfred R.
Attachments
Skisse av en av stillingene.Angjeldene bunker benevnt "kiosk"
Skisse av en av stillingene.Angjeldene bunker benevnt "kiosk"
Skisse MRS 18 .jpg (37.16 KiB) Viewed 210 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Har sett mye likt ja....
Konklusjonen ble vel at det sto en kar inni her og formidlet skytedata som kom fra Ko... Om det er rett konklusjon vites ikke, men er ihvertfall en god teori ;-)

Her er en liknende sak:
Kanonplattform til venstre. Inni det lille rommet er det telefontilkobling + luke ut mot kanonen.
Attachments
HKBsyre.JPG
HKBsyre.JPG (64 KiB) Viewed 188 times
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Er det på Syre?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Mitt bilde er fra Syre ja!

Erik
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”