Tegning & 3D S446 Lerberen

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Det har vært stille fra meg på forumet en stund så her er ett nytt bidrag. Jeg fikk noen oppdrag her på forsommeren, først fra Agder Fylkesmuseum så fra Flekkerøya historielag. I den sammenheng ble noen av de store kommandobunkeren tatt frem igjen. Da disse er noen av det første jeg laget har jeg siden den gang fått masse mer erfaring og ikke minst tilgang på mange flere deler med høyere kvalitet. I denne sammenheng fant jeg ut at S446 også var fornuftig å renovere ikke minst med de tegningene Natter har publiserte på S446. Litt vanskelig å tyde alle mål imidlertid, originaler? Opprinnelig modell var basert på generelle tegninger og med det materiale som nå foreligger er tanken å lage en spesifikk modell både av Fjell og Lerberen. Begynte med Lerberen da den er mest kompleks og når den er ferdig er det greit å bruke det meste på Fjell.

Har alltid hørt at Lerbern er byggestyrke A, men når modellen nå er ”ferdig” får jeg ikke det til å stemme. Tegnet modellen fra nytt basert på flere tegninger i byggestyrke B og kontrollerer masse mot den fantastiske filmen til «Holumen». Har noen målt og funnet ut A? I så fall hvor er det målt?

Ellers ser bunkeren veldig original ut, kan ikke se noen etterkrigs endringer bortsett fra i nærforsvars rommet. Jeg lager ikke noen noe nye komponenter for denne men bruker det jeg har. Imidlertid er alle dører korrekt type, hovedsakelig Kriegsmarine T21 og T12-T15 i tillegg til en 434P01.

Det mest spennende er at jeg at jeg har prøvd å gjenskape luftanlegget mest mulig korrekt. Det viser seg at alle gjennomføringer
og rør fra S446 Petsamo har jeg funnet på filmen og de er der. Imidlertid har de sannsynligvis ikke hatt tilgang på nødvendig utstyr for korrekt luftrensing til denne bunkertypen. Ut fra de rester jeg har sett har jeg forsøkt å få til noe som kan ha fungert. Noe av rør opplegget og spesielt i fjellanlegget har jeg ikke funnet ut av. Hvis noen har kunnskap om dette hadde det vært kjekt.

Takk også til Tormod for tegninger og Thomas for sin side med bilder fra Lerberen

Modellen er ikke helt ferdig men jeg viser en del uttrekk her. For spesielt interesserte send meg en PM så kan dere få en link til siste utgave av modellen (fortsatt Sketchup 8 så den eller nyere går bra). Men den er som tidligere nevnt ikke helt ferdig så layers er det masse av og ingen sceens. Underetasjen er forskjøvet ett antall meter (20) til venstre for å lette arbeidet. Vil ikke være sånn i ferdig utgave men egne layers og sceens. OBS 70mb i størrelse, men selv min nå gamle laptop (i7 4810MQ 2.8 Ghz 8gb ram og AMD 8790 2 gb) har kreket seg gjennom med litt tålmodighet. (hint skru av layers man ikke trenger å se)
Så har noen noe å bidra med setter jeg utrolig pris på innspill og da spesielt feil, og ellers mer detaljer på ventilasjon. Det er noe rør jeg er meget usikker på og min evne til å tyde uklar Sütterlin tysk er mildt sagt ikke eksisterende. Rør opplegg for vann og strøm er ikke tatt med.

Fortsatt god sommer.
/Anders

PS Jobber også med flere større bunkere som kan publiseres her når oppdragsgiverne har fått sitt.
Attachments
Noe av grunnlaget
Noe av grunnlaget
S446 Ver 2 -61 -00NEW.jpg (476.62 KiB) Viewed 201 times
Topp etasje
Topp etasje
S446 Ver 2 -61 -01NEW.jpg (723.85 KiB) Viewed 201 times
Underetasje
Underetasje
S446 Ver 2 -61 -02NEW.jpg (573.29 KiB) Viewed 201 times
Fjellanlegg
Fjellanlegg
S446 Ver 2 -61 -03NEW.jpg (398.49 KiB) Viewed 201 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Noen flere
Attachments
Alt sålangt med innredning og panelte vegger
Alt sålangt med innredning og panelte vegger
S446 Ver 2 -61 -05NEW.jpg (606.16 KiB) Viewed 200 times
Utvendig
Utvendig
S446 Ver 2 -61 -06NEW.jpg (695.97 KiB) Viewed 200 times
Uten avstandsmåler. Og alle bolter skal være med :-)
Uten avstandsmåler. Og alle bolter skal være med :-)
S446 Ver 2 -61 -07NEW.jpg (858.23 KiB) Viewed 200 times
Har ikke sett mange bilder fra utsiden men antall luftinntak stemmer med hva som finnes innenfor og tegning
Har ikke sett mange bilder fra utsiden men antall luftinntak stemmer med hva som finnes innenfor og tegning
S446 Ver 2 -61 -08NEW.jpg (977.72 KiB) Viewed 200 times
Mesteparten av profil jern og H-bjelker på plass. Avstandsmåler er litt generisk da alt er basert på ett bilde fra Hanstholm (som også hadde 6m)
Mesteparten av profil jern og H-bjelker på plass. Avstandsmåler er litt generisk da alt er basert på ett bilde fra Hanstholm (som også hadde 6m)
S446 Ver 2 -61 -14NEW.jpg (1.14 MiB) Viewed 200 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Siste bolk i denne omgang.
Attachments
OPS rom rent
OPS rom rent
S446 Ver 2 -61 -11NEW.jpg (1.08 MiB) Viewed 200 times
Nå litt som i dag med panel og gulv
Nå litt som i dag med panel og gulv
S446 Ver 2 -61 -11bNEW.jpg (944.77 KiB) Viewed 200 times
Sånn det kan ha sett ut utfra merker på veggene og hva som bør ha vært der
Sånn det kan ha sett ut utfra merker på veggene og hva som bør ha vært der
S446 Ver 2 -61 -11cNEW.jpg (1.17 MiB) Viewed 200 times
Litt av rør opplegg. Har brukt korrekt farge på alt. Blå renset luft, gul urenset luft, rødt for brukt. Og brun rust beskyttelse på annet og det jeg ikke finner ut av.
Litt av rør opplegg. Har brukt korrekt farge på alt. Blå renset luft, gul urenset luft, rødt for brukt. Og brun rust beskyttelse på annet og det jeg ikke finner ut av.
S446 Ver 2 -61 -15NEW.jpg (515.64 KiB) Viewed 200 times
Øverst. Ser ut til at sølv er mye brukt på rør i bunkeren men jeg beholder fargene. Usikker på luft til peilesøyle og avstandsmåler. Kan mangle noe i grunnlaget mitt
Øverst. Ser ut til at sølv er mye brukt på rør i bunkeren men jeg beholder fargene. Usikker på luft til peilesøyle og avstandsmåler. Kan mangle noe i grunnlaget mitt
S446 Ver 2 -61 -18NEW.jpg (897.98 KiB) Viewed 200 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Veldig godt jobbet, som vanlig :-) Interessant å få sett en såpass strukturert og detaljert oversikt over planløsningen. Gjør det definitivt enklere å følge med på hvor man er mens man kikker på videoen og gjør det mye lettere å forstå hva det er man ser på underveis.
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det ble en flott 3D-skisse av anlegget Anders :-)

Her er en eldre skisse av samme bunker.

Image
Mvh
Tormod
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Takk Stutzpunkt. Jeg fikk den tegningen av deg i dropbox'en for lenge siden og brukte mål derfra til fjellanlegget.
Måtte tegne inngangsparti (sluse) til fjellanlegget flere ganger for at det skulle bli noenlunde bra så nå tror jeg det stemmer bedre enn tegningen.

Kan kanskje legg inn noen linker
Natter sine tegninger fra Petsamo
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=99&t=7113
Video fra TommyG
https://www.youtube.com/watch?v=LYTeXcBv8C0
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”