Torpedobatterier!

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Nesten et glemt tema dette...

Var det senkningen av Blücher som viste tyskerne hvor effektive torpedobatterier kunne være i trange fjorder?
Det antydes i en amerikansk evalueringsrapport at batteriet på Kaholmen var grunnlaget for tyskernes utbygning av landbaserte torpedobatterier. De første batteriene ble satt opp sommeren 1940 ved å demontere utskytningsrør fra ødelagte tyske jagere i Narvik og Trondheimsfjorden.

Batteriene var først plassert rett i fjæresteinene eller på prammer, men ble etterhvert bygget inn i betongbunkere. Noen av disse fremstår som "feltmessige" byggverk, mens andre er i permanent "St" utførelse enten som 2 meter tykk betong, fjellanlegg, eller blanding av begge.

Torpedobatterie Otteröy-süd er bygget delvis i fjell, men med front og "leitstand" i 2 meter betong:
Image

Mens Torpedobatterie Julholmen er en ren betongbunker i 2 meter utførelse:
Image

Noen som har besøkt andre torpedobatterier?

Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Erik, Flott at du starter denne tråden. :)

Det er vel to stk. i Trondheimsfjorden. Den ved Hasselvika vet mange hvor er, men den siste kan jeg ikke huske å ha sett. Neste gang jeg skal ut på fjorden skal jeg lete etter denne. Her er iallefall et bilde av denne. Jeg vet nesten ingen ting om denne, men det skal være noen lokalkjente som åpner den for publikum av og til og jeg skal få med dette i en senere artikkel.
Image
flere bilder finn man på kystfort.com under "gruppe 506 Drondheim Ost" (som jeg har startet på)
http://www.kystfort.com/gruppe506.html
ERik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

men den siste kan jeg ikke huske å ha sett
Den ligger rett over fjorden og het "Torpedobatterie Hambara". Her ble utskytningsrampen mer eller mindre satt rett på kaien, men det har nok vært bygget et hus over som kamuflasje/værbeskyttelse?

Image


Er Hasselvika militært område??

Mvh
Erik E
Dag Helge
Posts: 3
Joined: 21 Apr 2006 11:42
Location: sunnhordaland

Mener Hasselvika er blitt sivilt med åra.. forsvaret bruker kaianlegg. Se hv Sør Tr. sine sider. Det er en artikkel om SHV.
User avatar
ronny mahle
Posts: 24
Joined: 11 May 2006 21:20
Location: Kristiansund

hei :D vi har en torpedobunker i kristiansund også,skal prøve å legge ut noen bilder fra den [/img]www.kystfort.com
User avatar
ronny mahle
Posts: 24
Joined: 11 May 2006 21:20
Location: Kristiansund

hm....her ble det ikke noe bilde hm.....
User avatar
ErikM
Posts: 2
Joined: 11 May 2006 23:35

Her er torpedobunkeren i Kristiansund.
Image Image Image Image
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hm....her ble det ikke noe bilde hm.....
hei. velkommen til forumet.
du må trykke på knappen igjen etter linken.

håper bildene kommer!

eh
User avatar
ronny mahle
Posts: 24
Joined: 11 May 2006 21:20
Location: Kristiansund

Her er et bilde fra innsiden fra torpedobatterie i Kr.sund.
Flere bilder kommer ;)
Image Image
Image
Image
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fine bilder. Har selv vært på plassen og det er virkelig et flott og spesielt anlegg. Du må virkelig være lokalkjent for å finne denne plassen, men det er verdt turen (hvis du finner den ;)

EH
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Dette er nok en sjeldenhet....
TB Siebruniemi i Petsamo!
Håper nye visumregler kan gjøre et besøk mulig her...

Bilde fra http://morskoyvolk.ru
Image
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hørt at det enda er meget strengt å komme seg inn i Russland. Det er nesten som i gamle dager da man måtte være spesielt invitert. Nå så ordner hotellet du skal til med papirene. Men vær tidlig ute, det er bare et konsulat og den er i oslo og her må du møte opp personlig. Her er en link ang. visum i Russland. http://www.dinside.no/reise/nyttig/reis ... 18550.html
Håper det blir bedre enn dette i fremtiden.

Erik E: Det torpedobatteriet du hadde bilde av, er inngangen på baksiden av fjellet, eller er det en brygge i nærheten med tunnel til topedo rampen? (hvis du skulle vite mer om dette da)

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg var i Russland i Januar... slapp personlig oppmøte på konsulatet, men måtte motvillig sende bort passet mitt i 3 uker... hvem vet hvor det var alle disse dagene :roll:
Opplevde ingen problemer med visum, innreise eller utreise, men møtte en rekke usedvanlig mistenksomme uniformerte menn med mange spørsmål og en uendelig papirmølle!
Kan tenke meg at det er strenger i nordområdene hvor leirene ligger som perler på en snor og telelinser er forbudt til og med i håndbagasjen...

Synes jeg hørt noe om lettelser i visumkravene på radioen sist uke?
Her har vi en potiensiell "forum utflukt" for oss spesielt interesserte :wink:
Erik E: Det torpedobatteriet du hadde bilde av, er inngangen på baksiden av fjellet, eller er det en brygge i nærheten med tunnel til topedo rampen? (hvis du skulle vite mer om dette da)
All erfaring tilsier at det er inngang som vender bort fra fiendlig retning, men jeg vet ikke stort mer enn det du ser på bildet + at det ble sprengt ut 1600 kubikk fjellmasse i tunnelanlegget bak bunkerne......

Mvh
Erik E
JIKleppe
Posts: 15
Joined: 18 Jun 2006 17:31
Location: Varangerbotn

Har nettopp tatt noen bilder av torpedobatteriet v/Rødberget, innseilingen til
Kirkenes. Kommer snart!

EDIT:

Og her er bildene:
Image
Image
Image
Image
Image
Står dessverre en person midt foran åpningen på det siste bildet...
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo og velkommen til forumet!
Interesanne bilder du har der!
Ser mange likehetstrekk med tilsvarende batterier sørover i landet... Uten å vite for mye er det utvilsomt en del felles detaljer, selv om alle batteriene er forskjellige!

Erik E
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”