Torpedobatterier!

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Da har jeg lagt ut noe info i våpentråden, men fant ikke noe særlig mer detaljer på mål ift. detaljene som du mangler... Får se om det byr seg anledning til å ta noen mål en dag (vi har jo noen eksemplarer på Haakonsvern etc.).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Lurer på dette bildet (elendig kvalitet - scannet fra et frimerkestort bilde i "Kystartilleriets Undervannsforsvar 100 år"): Bildeteksten sier Ledangsholm, men det er åpenbart feil.
Mitt beste tips er Julholmen (med leitstand "klippet" bort utenfor bildet), ellers må det være manipulert - slik man ofte gjorde med foto i den operative perioden (flere av bildene i nevnte bok er for øvrig speilvendte, så det kan godt være tilfellet her også).
Attachments
Tp_ukjent.jpg
Tp_ukjent.jpg (164.29 KiB) Viewed 266 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

(flere av bildene i nevnte bok er for øvrig speilvendte, så det kan godt være tilfellet her også).
Legger ved ett annet scan, sier ikke meg noe som helst. Også noe fra Lerøy. Bildekvalit og bildebruk i boken bør man forbigå i stillhet.
mvh
Paul S.
Attachments
LH.jpg
LH.jpg (19.25 KiB) Viewed 253 times
Lerøy.jpg
Lerøy.jpg (419.42 KiB) Viewed 253 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Tok ett kjapt søk på nett, fant ettt bilde som passer. JUlholmen er riktig :-)
OM det er manipulert det i boken så er nå det en sær måte når bakgrunnen passer. Men plasseringen var jo helt på jordet(?)
mvh
Paul S.

http://outdoors.webshots.com/album/360932412XiNgAB
Attachments
JH.jpg
JH.jpg (617.32 KiB) Viewed 252 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Paul S. wrote:Bildekvalit og bildebruk i boken bør man forbigå i stillhet.
Ja... Alle feil og merksnodigheter - bla. de knøttsmå bildene trekker dessverre ned mye av inntrykket av boken...
Paul S. wrote:Tok ett kjapt søk på nett, fant ettt bilde som passer. JUlholmen er riktig :-)
OM det er manipulert det i boken så er nå det en sær måte når bakgrunnen passer. Men plasseringen var jo helt på jordet(?)
Ingen tvil. Takk for hjelpen :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

x
Last edited by Natter on 03 Apr 2020 1:56, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

x
Last edited by Natter on 03 Apr 2020 1:55, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noe av "moroa" med skytingene, var helikopterflygingene (for de heldige utvalgte). På Korshamn var det alltid militære fly: Så lenge den var operativ primært Bell UH-1B Iroquis fra B-vingen ved 719 skv i Bodø (transportskvadron med Twin Otter i tillegg til Bell). Etter utfasing av UH-1B ble det benyttet Bell 412SP Arapaho (339 skv.) eller Westland Lynx Mk.86 (337 skv.) fra Bardufoss.

I Sør-Norge benyttet man primært innleide sivile maskiner. På Herdla (og Lerøy om jeg ikke husker feil) var småfly lenge benyttet (jeg mener en benyttet fly fra Haakonsvern flyklubb), mens det de siste årene på Herdla alltid var Helikopter fra Airlift (normalt AS350 Eucruil).

Hensikten med flygingene var sikkerhet: Initiell overvåking av skytefeltet og "bortskremming" av småbåter, samt - ikke minst - observasjon (og normalt filming) av torpedoløp mtp. evt. uregelmessigheter i kurs og dybde. Hvis torpedoen gikk for grunt eller hadde feil kurs måtte en prøve å korrigere for å unngå kollisjon med målbåt/ land (evt. beordre målbåten på sikker kurs).

Normalt ble det også en del "taktisk" flyving innimellom for å gi luvtvernbetjeningene rettetrening (det var normalt høydepunktet - med unntak av de gangene det ble litt "hett" grunnet feilfunksjon på torpedoen PDT_Armataz_01_18 ).

Som om det ikke var kjekt nok å få fly i seg selv, fikk man som HELO-offiser faktisk også et par hundrelapper i flybesetningstillegg :)
Attachments
Venter på skudd...
Venter på skudd...
Helo_Korshamn_2.jpg (249.68 KiB) Viewed 188 times
Last edited by Natter on 03 Apr 2020 1:55, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noen som vet hvor "Skjæret" i nærheten av (sannsynligvis syd for) Harstad er?
Om opplysningen vedr. torpedobatteri er riktig, må det være snakk om et flytende sådan (pram/ båt). Noen som vet mer?
Attachments
Skjæret.jpg
Skjæret.jpg (34.03 KiB) Viewed 138 times
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Spennende, har du skissene dokumentet henviser til ?

Mvh
Thomas L
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Thomas L wrote:Spennende, har du skissene dokumentet henviser til ?
Nei. Jeg så dette helt tilfeldig da jeg lette etter noe annet. Utsnittet er hentet fra ett av dokumentene i den zip-filen med rapporter som Forsvarsmuseets bibliotek har lagt ut (Tyske_kystbefestnin_129295a.zip). Det ligger noen skisser der (under Oslo og Kristiansand), men ellers er det ingenting. Mulig de har det ved biblioteket?

Sitat fra nettsiden:
Tyske kystbefestninger i Norge 1940 - 1945
Arkivet inneholder opplysninger som stammer fra flyktninger, radiomeldinger, osv. som ble samlet hos militærattacheen i Stockholm og Forsvarets overkommando i London. De ble deretter oversendt FO/E (etterretningsstaben) i London som utarbeidet arkivet som antagelig har vært en del av grunnlaget for etterretningsrapportene som ble utarbeidet av SOE. (Rapportene finnes i Riksarkivet og en del dubletter ved FMU).
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Lenken til den ZIP-filen sender meg bare til forsiden på mil.no. Selv ikke om jeg klikket på lenken fra http://forsvaret.no/om-forsvaret/kultur ... teket.aspx så får jeg lastet ned filen. Du kunne ikke ev. sent meg en kopi?
--
Tommy
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Natter wrote:Noen som vet hvor "Skjæret" i nærheten av (sannsynligvis syd for) Harstad er?
Om opplysningen vedr. torpedobatteri er riktig, må det være snakk om et flytende sådan (pram/ båt). Noen som vet mer?
Navnet Skjæret finnes på sørsiden av Store Rogla. På en båttur for noen år siden fortalte guiden at det på flere av holmene utenfor Harstad fantes rester av tyske anlegg.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Lenken til den ZIP-filen sender meg bare til forsiden på mil.no. Selv ikke om jeg klikket på lenken fra http://forsvaret.no/om-forsvaret/kultur ... teket.aspx så får jeg lastet ned filen. Du kunne ikke ev. sent meg en kopi?
De nye nettsidene til Forsvaret er bare tragisk: Har inntrykk av at de har leid inn noen ungdommer med null kunnskap om Forsvaret (men sikkert drevne på grafisk design..) til å redesigne nettstedet. I tillegg til at informasjonen nå fremstår helt kaotisk (f.eks. uten logisk avdelingshierarki) er det en rekke døde linker :-( (det er vel et par år siden jeg lastet ned filen).

Det er snakk om nesten 1700 pdf-filer i 100 mapper (ca 61Mb), så jeg får vel ikke mailet den, men skal se om jeg ikke kan få lastet den opp og sende deg en link.
Last edited by Natter on 04 Jul 2011 22:50, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:Navnet Skjæret finnes på sørsiden av Store Rogla.
Takk - sannsynligvis den det er snakk om ja.
Ole wrote:På en båttur for noen år siden fortalte guiden at det på flere av holmene utenfor Harstad fantes rester av tyske anlegg.
Jepp. Det nevnte kartoteket inneholder 34 pdf-filer med rapporter fra Harstad-området.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”