Påbegynt fjellanlegg?

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Som vanlig kommer jeg trekkende med et litt off-topic spørsmål.

Forleden dag snublet jeg over noe som ligner to påbegynte tunellinnslag, nesten rett utenfor stuedøren. Det er snakk om to innslag i fjellet, ca 30 meter fra hverandre, hvor det ene ganske tydelig er begynnelsen på en tunnel, med en del utsprengte masser foran. Det underlige er at dette ligger i et område hvor det meg bekjent ikke har vært noe slags Tysk aktivitet, eller noe annen aktivitet for den slags skyld, inntil for noen år siden. Basert på graden av tilgroddhet vil jeg si at dette trygt kan være fra krigens dager. Legger ved bilder, dessverre var det ikke spesielt enkelt å få til en god vinkel.
Området heter Grønnestølen, og ligger i utkanten av Bergen. Noen som kjenner til om det har vært noe aktivitet i dette området under krigen?

Jeg har hørt rykter om at det skal ha vært en slags arbeidsleir og en radiosender her, men husker som vanlig ikke hvor jeg har hørt det.
Attachments
Tunnelinnslag 1
Tunnelinnslag 1
DSC_0070.JPG (369.79 KiB) Viewed 349 times
Tunnelinnslag 2
Tunnelinnslag 2
DSC_0085.JPG (501.61 KiB) Viewed 349 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg aner ikke om det var noe tysk aktivitet der på området, men selve fremgangsmåten ser kjent ut. 2 innganger ca. 25/30 meter fra hverandre som er vanlig å se rundt om i Norge.

Erik H
RasmusTerne

Hei!
Kan bare samstemme med Erik E om basiskonstruksjonen.I "vårt" område er anlegget på Rolla fult ferdig med ganger og rom,mens Engenes har to ferdige innslag(samenbundet) og det tredje påbegynt.Målene er de samme som Erik E oppgir.Fant også et påbegynt innslag på Engeløya.(bilde).Så det spørs om Tarjei har funnet noe intressant som må utforskes: "Hvor det er små fisk er det også store" :)
Hilsen Sigfred R.
Attachments
Fjellbunkerinnslag på Batterie Dietl
Fjellbunkerinnslag på Batterie Dietl
Påbegynt fjellbunker .jpg (195.18 KiB) Viewed 295 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Er nok dårlig med storfisk her i naboloaget. Dersom det stemmer at dette er et påbegynt fjellanlegg er plasseringen meget underlig.

Har riktignok funnet henvisninger til noe som blir kalt Grønnestølen lasarett, uten at jeg har noen anelse om hva dette innebar, eller om det skulle være behov for å opprette et fjellanlegg.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”