Kjøkøy - Doppel-schartenstand für MG

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

var en liten tur på Kjøkøy (nærmere rapport kommer). Ville poste denne bunkeren fordi jeg finner den ikke igjen i noen av tidligere regelbauer. Husker det var noe som lignet på denne i en annen post, men finner den ikk igjen. tips?
Denne bunkeren er strategisk plassert på stranden for å beskytte strendene rett under kanonene.
Det er også plassert en MG stilling på hver av vingene, (orange).

En annen ting er størrelsen. Tykkelsen på taket er 2 meter og den virker dyp, men lengde og bredde er ca. 6 og 8 meter.. og dette virker meget lite.

Erik H

PS. den lille tingen på taket er selvsagt en norsk super bunker.
Attachments
kjokoy_pakbunker1.jpg
kjokoy_pakbunker1.jpg (56.4 KiB) Viewed 341 times
kjokoy_pakbunker2.jpg
kjokoy_pakbunker2.jpg (64.99 KiB) Viewed 341 times
kjokoy_pakbunker3.jpg
kjokoy_pakbunker3.jpg (79.43 KiB) Viewed 341 times
kjokoy_pakbunker4.jpg
kjokoy_pakbunker4.jpg (78.74 KiB) Viewed 341 times
kjokoy_pakbunker5.jpg
kjokoy_pakbunker5.jpg (50.56 KiB) Viewed 341 times
Last edited by Erik H on 16 Aug 2007 2:10, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Ser i første øyekast ut som MG bunker, da åpning for Pak nok ville vært vesentlig mye bredere (oppi 2-3 meter bredt skyteskår)
Når jeg ser den "kiste formen" på døra, så er det dønn likt en rekke bunkere man finner rundt Bamble i Telemark.
Disse er alle sammen sannsynligvis en serie bunkere som ble bygget av OT i 1942-43 og avviker fra alle kjente standardserier. (Regelbau)
Ser ikke bortifra at at OT hadde egne "regelbau" i Norge, men dette er et lite kjent tema.

Kort fortalt tror jeg du har en "Doppel-schartenstand für MG", bygget av OT :-)
Her er andre eksempler:
Attachments
Findal1.JPG
Findal1.JPG (148.12 KiB) Viewed 338 times
B1.JPG
B1.JPG (94.4 KiB) Viewed 338 times
B2.JPG
B2.JPG (109.79 KiB) Viewed 338 times
B3.JPG
B3.JPG (194.43 KiB) Viewed 338 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Yes, prikken over iiin. flotte bilder.
Det må da vært rimelig trangt der inne!? , men sikkert godt beskyttet. Du vet ikke hvor mye tumleplass det var der inne?

+Den døra var jo rimelig unik da.

Jeg fant 3 stk. av disse bunkere på området.

EH
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

mens vi er på samme område, så fant jeg en bunker på 8.5 x 8.5 meter. Målt med laser! den ligner vel heller ikkje på mange regelbauer tenker jeg.

EH
Attachments
2007kjokoy_85b.jpg
2007kjokoy_85b.jpg (66.09 KiB) Viewed 332 times
2007kjokoy_85a.jpg
2007kjokoy_85a.jpg (57.32 KiB) Viewed 332 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det er ganske trange bunkere ja...
Har sett en del forskjellige utførelser, men det som går igjen er små buede kamprom for MG med "bølgeblikk tak" og et lite mannskapsrom.
Disse kamprommene er knapt nok store not til å fotografere, så målene dine tror jeg ville passet rimelig greit med noe i denne duren.
Er forresten liknende bunkere i Åndalsnes hvor også OT var ganske tungt inne.....

En annen detalj for de med spesielle interesser er at flere av bunkerne har dobbel 483P2 panseplate med 5 cm betong i mellom som skyteskår!
Unik detalj som viser at man tok hensyn til at en såpass tynn plate ble brukt utvending. Dette er toppen av "feltmessig forsterket" :-)
Attachments
B4.JPG
B4.JPG (73.15 KiB) Viewed 332 times
B5.JPG
B5.JPG (99.32 KiB) Viewed 332 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Alle disse HWG bunkerene med trepanel ble bygget tidlig i krigen, f.eks var tre slike bunkere (2x MG og en 1 personell bunker) påbegynt våren 1942 og var ennå under bygging i oktober 1942.

Det som kjenntegner bunkersbyggingen i Bamble/Brevik området er at det er to stadier, man har relativt enkle og dårlig sikrete bunkere fra 1941-42, mens det fra 1943 og ut krigen kommer flere bunkere klargjort for gass-sikre dører og mer betong. Bamble var helt klart en av tumleplassene til OT, b.la var ABL-bautrupp Larvik ansvarlig for enkelte av de senere bunkerene.

/Tormod.
Erik E wrote:Det er ganske trange bunkere ja...
Har sett en del forskjellige utførelser, men det som går igjen er små buede kamprom for MG med "bølgeblikk tak" og et lite mannskapsrom.
Disse kamprommene er knapt nok store not til å fotografere, så målene dine tror jeg ville passet rimelig greit med noe i denne duren.
Er forresten liknende bunkere i Åndalsnes hvor også OT var ganske tungt inne.....

En annen detalj for de med spesielle interesser er at flere av bunkerne har dobbel 483P2 panseplate med 5 cm betong i mellom som skyteskår!
Unik detalj som viser at man tok hensyn til at en såpass tynn plate ble brukt utvending. Dette er toppen av "feltmessig forsterket" :-)
krbe
Posts: 17
Joined: 06 Feb 2008 15:19

Hei. Den store bunkeren som er på bilde ved radaren på kjøkøya, er taket på fjellanleget som man kunne gå inn i nede ved den nederste kanonen. Har noen bilder som ble tatt før dette anlegget ble murt igjen i fjor sommer.
Hilsen Bjørn Espen Kristiansen.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”