Lokale bunkertyper

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Rundtom i Norge har jeg sett mange forskjellige MG bunkere som tydeligvis er unike for hvert sted....
F.eks i Stavanger området har vi 6-kantede bunkere med 3 eller 5 skyteskår.

Fyll på med deres lokale typer :D
Image
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

bare vent til snøen kommer bort så skal jeg ut å ta bilder! :mrgreen:
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dora har noen gode MG stillinger lagt inn i selve ubåt-bunkeren. Denne stillingen er iallefall bak noen meter med tykk betong.

Image
User avatar
ronny mahle
Posts: 24
Joined: 11 May 2006 21:20
Location: Kristiansund

her er noen fra Karihola i Kristiansund:
Image
Image
Image[/img]
Image
Image
MKA3/505
Posts: 6
Joined: 17 Jun 2006 11:42

ronny mahle-hvor er det føste bildet fra??
Flere som har bunker i kjelleren?:-)
User avatar
ronny mahle
Posts: 24
Joined: 11 May 2006 21:20
Location: Kristiansund

det første bildet er fra laksvågen i karihola,(kristiansund)ligger på toppen av feltsykehuset i laksvågen
anders
Posts: 11
Joined: 20 Jun 2006 15:41
Location: Møre og Romsdal

Hvor er det nederste bilde fra?
User avatar
ronny mahle
Posts: 24
Joined: 11 May 2006 21:20
Location: Kristiansund

de to nederste er samme bunker fra samme sted,laksvågen
User avatar
Camilla Petersen
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2006 20:55
Location: Ørland
Contact:

Hadde en flott tur igår med bunker-"jakt" på Storfosna kystfort, så snart Photobucket er ferdig med å forandre noe på siden skal jeg legge dem inn. Tok litt feil iht. størrelsen på bildene :oops:
User avatar
Camilla Petersen
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2006 20:55
Location: Ørland
Contact:

Her har jeg valgt ut det som kan være typiske bunkere ute hos oss... men jeg vet svært lite om bunker-typer og navn på disse, så de må dere her hjelpe meg med...

Image

Image

Image

Dette er en og samme bunker, sett fra forskjellig vinkler - en av bygningsdriftene her har sansynligvis vært og gravd rundt den. Bunkeren er lik en på Heia(det er en tidligere tysk festning der, haugen blir kalt "Festningen" nå pga. det). Rammen i skytehullene(vinduer) er av røde mursteiner . Men denne har litt vel karakteristiske "borrenåler" oppå seg, akkurat som som jernstengerne på betong-bunkerne.Hva slags "funksjon" har disse egentlig?

Image

Image

Image

Image
Last edited by Camilla Petersen on 22 May 2007 15:58, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!
Vi har aldri funnet bunkere på Storfosna som tilhører noen standardserie... Det meste av frittliggende bunkere i stein er sansynligvis laget tidlig i krigen, og kommer inn under kategorien "'feltmessig" da veggene ikke er av betong. Uten å være for sikker vil jeg tro denne første du la ut bilder av dreier seg om en tidlig mannskapsforlegning.

Bildene som viser den kraftige bunkeren, er en av inngangene til tunnelanlegget. Dette ble ihht byggelister bygget av "Festungspionerstab 20" som "Bauwerk 2a" i 1944, kombinert manskaps- og ammunisjonslager.
Innganspartiene er i 2 meter tykk stålbetong med gasstette dører og oppfyller dermed kravene til "St - Standhäftiger" utførelse som man vanligvis finner i standard seriene.
Dengang vi var der var det ikke noe museumsdrift...Er det altså avlåst nå? Imponerende anlegg inni fjellet der, og til forandrig så dette helt ferdig ut!

Image

Image

Ang. Jernstenger o.l over bunkerinnganger så ble disse brukt til kamuflasje. Normalt ble det brukt vanlig armeringsjern, men i nøden tar man hva man har. Kort fortalt ble det strukket ståltråd fra taket og ned i bakken i forkant av inngangen. Dette ble sydd sammen til et "nett" man la gress og greiner over.

Mvh
Erik E
User avatar
Camilla Petersen
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2006 20:55
Location: Ørland
Contact:

Ja, tyskerne måtte bygge mye for egen hånd før fangene kom til Ørlandet. Jeg finner det meget interessant det du sier, og dere har i hvert fall hatt en sjanse til å få tilgang til det meste av tunnelannlegget. Men selv har jeg ikke vært inni der - det var mer å "knipse" bunkere rundt på haugen, og annet av tyske installasjoner. Var det mange av inngangene som var steinet igjen da dere besøkte kystfortet for noen år siden?


Image

I disse kom jeg ikke noen vei, uansett. Jeg tror de er steinet igjen.

Image

Hvilket inngangsparti gikk dere inn, forresten? Det er mulig det går an og prøve seg inn ned den tykke bunkeren...
User avatar
Camilla Petersen
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2006 20:55
Location: Ørland
Contact:

Hei

Jeg har forhørt meg litt, museumet er et lite naust - og ikke i tunnelanlegget. Men det er fortsatt en god ide at flere er sammen om å gå ned dit.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”