Erik E wrote:
Her følger en del eksempler som kan sette griller i hodet på de fleste:
(Se kommentarer til hvert bilde)
Hvis noen ser et mønster blant disse bildene, så vil jeg mer enn gjerne høre

Ble jo litt mye på en gang der å diskutere rundt i denne diskusjonsformen
Men jeg vil jo kommentere litt da...

For det første er
90p9 lokalisert helt nord i Haugesund kommune/Rogaland - ikke i nabokommunen/fylket Sveio/Hordaland. Ikke alle er klar over at "Nord-Rogaland slutter så brått" - men det gjør det altså
Men så til saken - på mine bilder ser da L'en ut som en "L" - ref. bildekommentar. "I bunkeren på Sveio med 90P9 kuppel har man i motsetning til Lista
en speilvendt versjon som IKKE peker mot inngangen....."
Likeså i Bergen ser da vitterlig L'en ganske normal ut iflg. bildet, mens teksten sier "I Bergen har man også valgt seg en
speilvendt L som peker bort fra inngangen....."
Det er vel noe som har skåret seg under bildelastingen - det er jammen ikke lett alltid å holde "aua beint i kjeften"...
Når det gjelder den "Peke-L teorien" så synes jo den rar av flere grunner.
For det første er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at langt "flottere og informative" piler hadde vært på plass om det var formålet. Når de i tillegg ikke alltid er lett synlige - eller peker ut en retning som er så åpenbar grei uten veiledning så virker jo det "ute av spec.".
Den "L 1944" som nedgrader en
St til
L var interessant - hvilke kriterier kan ha kommet opp slik at den "mistet sertifiseringen" ? Har den en del av "
St tiltakene" ?
For å ta en til "Mens på Kvala har man en vanlig L, men plassert midt i korridoren mellom to innganger" ... Det er vel heller ikke en "utholdende" bunkers ?
Om denne merkingen, inludert speilvendte L'er går igjen langs hele vollen så er der nødt til å være beskrevet et eller annet sted - da er det bare ikke en "lokal skøyer"
Når/om noe sånt finnes vil jeg vedde på at det i instruksen heter at den skal påføres på et lett synlig sted når en kommer inn - slik at besøkende umiddelbart skal kunne legge merke til hvilket "sikkerhetsnivå" bunkersen er utformet/bestykket etter...
mvh
KOS