View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Mar 2021 13:20

Reply to topic  [ 11 posts ] 
 Regelbau V189 Bergen 
Author Message

I siste boka til R Rolf fremkommer det at det skal være bygget en V189 i Norge. Dette er en marine radiobunker i samme stilen som andre i L48x serien. Det er kun en av de og den skal være i Norge. I byggelistene er den lokalisert i Bergen. La ikke spesielt mye vekt på det før Stril dukket opp med ett luftfoto av bunkeren på Axis forum.

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=70&t=176338&start=15

Den ble muligens ikke ferdig før krigen sluttet. Noen som har noe mer info om denne, kan den ligge ett eller annet sted på Håkonsvern?

26 Mar 2011 10:41
Profile

AndersHJ wrote:
I siste boka til R Rolf fremkommer det at det skal være bygget en V189 i Norge. Dette er en marine radiobunker i samme stilen som andre i L48x serien. Det er kun en av de og den skal være i Norge. I byggelistene er den lokalisert i Bergen. La ikke spesielt mye vekt på det før Stril dukket opp med ett luftfoto av bunkeren på Axis forum.

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=70&t=176338&start=15

Den ble muligens ikke ferdig før krigen sluttet. Noen som har noe mer info om denne, kan den ligge ett eller annet sted på Håkonsvern?
Haakonsvern ble anlagt på 60-tallet, og det var - så vidt jeg vet - ingen ting der under krigen.

Marineholmen er vel en bedre kandidat? Der var det tyske bunkere (alt ble revet på 80-tallet tror jeg..?). "stril" er vel her inne under et annet navn, og har sikkert full oversikt...

Last edited by Natter on 26 Mar 2011 11:12, edited 1 time in total.

26 Mar 2011 11:09
Profile

Vedr. Marineholmen, så hadde stril en del bilder i disse trådene fra AHF, men de ser ut til å være slettet nå:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 7&start=30
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 7&start=60

26 Mar 2011 11:12
Profile

Vel da den er bekreftet påbegynt er det laget en modell. Kan lastes ned nå. Føyer seg dermed inn i klassen med L486 fra Hankø som heller ikke ble ferdig. Litt pussig at den er bygget speilvent i forhold til tegningen da dette var den eneste av denne typen. Men det er også bekreftet fra tidligere kart med grunnrisset. Innredning er valgt utifra navnesetting på rommene med aktuelt utstyr fra tilsvarende bunkere.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

01 Apr 2011 9:24
Profile

Men hvilken funksjon skulle den ha?

01 Apr 2011 9:55
Profile

Den ble bygget av Kommandant der Seeverteidigung Bergen - MNO Bergen. Men det er kanskje noen andre på forumet som er mer oppdatert / spesialisert på avdelinger og funksjon enn meg.

01 Apr 2011 10:20
Profile

Å få lov til å se hvordan de tyske bunkere var innredet gjør det mer spennende å være "bunkerjeger" .

02 Apr 2011 23:04
Profile

Alt på Marineholmen ble ikke revet på 80-tallet, men mye ble nok det. Den siste bunkeren (som lå midt på dagens parkeringsplass nord for vitensenteret) - eller i alle fall rester av av den - forsvant ikke før i 2008, og fremdeles står en gammel lagerbygning tilbake. Bygningen er det som tidligere var bekledningslager, såvidt jeg vet. Den skal rives i år, dog.

06 May 2011 23:33
Profile

Virkelig bra arbeid. Ble som nevnt påbegynt av MNO Bergen etter at MNO hadde beklaget seg over forholdene der de satt i ett tidligere tilflukstrom med murvegger, tretak, og stålskodder foran vinduene.
Hvis det er av interess kan jeg poste noen av de bildene fra Marineholmen på nytt.
mvh
Paul S.

07 May 2011 17:59
Profile

Paul S. wrote:
Virkelig bra arbeid. Ble som nevnt påbegynt av MNO Bergen etter at MNO hadde beklaget seg over forholdene der de satt i ett tidligere tilflukstrom med murvegger, tretak, og stålskodder foran vinduene.
Hvis det er av interess kan jeg poste noen av de bildene fra Marineholmen på nytt.
mvh
Paul S.

Har du noen bilder av denne er det abselutt av interesse. Da denne tråden med referanser er de eneste? spor igjen av denne unike regelbau bunker. :cool:

07 May 2011 18:57
Profile

Quote:
Har du noen bilder av denne er det abselutt av interesse. Da denne tråden med referanser er de eneste? spor igjen av denne unike regelbau bunker.

Mulig der er noen misforståelser. Bunkeren på Marineholmen var en LS bunker og ikke en bunker for MNO. Den lå på en annen kant av byen. Men kan poste noen bilder fra Marineholmen i egen tråd under Hordaland.
mvh
Paul S

07 May 2011 22:57
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]