Tegninger og system på "regelbau" objekter ?

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Nå har jeg sett litt rundtomkring på forum ... men hvor er den alfanumeriske oversikten på standardbunkersene ? For en nyankommet ser det spredt og tilfeldig ut - og lite oversiktelig.

Hvor mange typer finnes ?
Hvordan kan de inndeles, etter forskjellige kriteria ?
Hvor er de oppført ?
Kan de på en måte samles i en eller flere hensiktsmessige tråder på Forum ?
Finnes der tegninger (sorterte), om enn veldig forenklede, for noen eller flere typer - og mulighet for "filtrering" / samling av info ? ?

Bør informasjon på bilder, tegninger og filmer etc. samles slik at nylig ankomne lett kan gjøre seg kjent - og finne relevant informasjon?

"Ordnung must sein" het det vist PDT_Armataz_01_15

mvh
KOS
(med forbehold om at jeg har letet feil og for lite PDT_Armataz_01_19 )
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hei
det er meningen at det skal bli en intruduksjon av kystfort og bunkere (regelbau) på kystfort.com
Forstår at det kan bli litt tungt og sette seg inn i disse tyske standardene, men heldigvis har vi bunkersite.com som er en fin fin start for betongelskere :D
Forumet her er nok en plass hvor vi kan dele våre funn i Norge og til dette må vi alle bidra litt.

Erik H
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei,

stilig site den http://bunkersite.com/ ... men langt fra komplett ja...

Jeg har tenkt meg en liten tur ut å besøke batteriet på Syre (vest Karmøy) igjen. Mange år siden jeg var der sist, men tenkte kanskje å se med litt andre øyne denne gangen. Så en tegning for mange år tilbake på området's "layout" - men kan ikke huske hvor :( Får tenke litt mer ...

mvh
KOS

Edit_1: Denne http://www.geocities.com/Athens/Olympus/6550/ hadde en ok Regelbau 623 innføring for "nybegynnere"...
Edit_2: Bra ovesikt på Regelbauten PDT_Armataz_01_06 (Noen bilder - ingen tegninger/skisser)
Edit_3: 5 typer å se etter på Syre: R607, R622, R636 & R655
Last edited by KOS on 23 Aug 2008 16:39, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:"Ordnung must sein" het det vist PDT_Armataz_01_15
Den som leter...den finner (stilig visualisering) PDT_Armataz_01_18

Edit_1: Der var ihvertfall en fra HKB 3./978 Syre :D
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo
Dette er et ganske omfattende tema i seg selv som startet under oppbygningen av Westwall etter at Hitler kom til makta.
Det finnes en antydning av system, men det er mye som er tilfeldig oppi dette....Svarer etter beste evne på det jeg kan:
Hvor mange typer finnes ?
Har aldri sett offisielle tall, men det må dreie seg om flere hundre forskjellige typer!
I Norge har vi sålangt registrert i overkant av 60 forskjellige typer!
Hvordan kan de inndeles, etter forskjellige kriteria ?
Det finnes standardbunkere for alle tenkelige formål over flere stadier av utvikling, så dette er heller ikke lett!
Den første grove inndelingen ville i mine øyne vært etter de tre bransjene i Wehrmacht:

-Heer
-Marine
-Luftwaffe

Hver Regelbau har en prefix foran typenummer, eks. L 484 hvor L er Luftwaffe. L 400 serien ble innført i 1942 da man for alvor startet byggingen av Atklantikwall. Før dette hadde Luftwaffe lite eller ingen skikkelige bunkere i okkuperte land.

Marinen hadde flere grupper hvor M var den generelle kategorien, mens det var underkategorier som Fl for Flak, S for sonderbau osv.
Marinen standardiserte en rekke feltmessige bunkere etter invasjonen av Norge, men i 1942 innførte man M 100 serien. Denne ble i løpet av krigen forsterket med flere "underkategorier" for forskjellige formål (S, Fl og V)

Hærens bunkere er de som først kom på banen og bærer prefix R for Regelbauten... Her virker det som om man i noen land gikk over til å bruke H for Heer, men dette "fenomenet" kan jeg ikke huske å ha støtt på i Norge. En ting man må være obs på her er at spesielt Luftwaffe brukte mange R typer til forskjellige formål i Norge, så R betyr ikke nødvendigvis at bunkeren er bygger FOR hæren, selv om det i utgangspunktet var "deres" design.
Hærens bunkere kan man spore tilbake til ca 1934 i form av ekstremt ressurskrevende bygninger med betegnelser man aldri vil støte på i Norge. I 1936-37 innførte man et bredt spekter R bunkere i 100 serien, mens man etter krigsutbruddet i 1940 laget en R 500 serie som var mindre ressurskrevende. i 1942 laget man R 600 serie som var mer myntet på masseproduksjon. Mange av disse er forenklede versjoner av R 100 serien, men det ble nå lagt større vekt på beskyttelse mot angrep fra luften.
Hvor er de oppført ?
For Norge sin del stort sett langs hele vestkysten, men noen steder utmerker seg ekstra.... Dette kan virke tilfeldig, men det er et klart mønster at man har prioritert flyplasser og viktige havner på vestlandet mellom Bergen og Trondheim + de større byene nordover og sørover.
Kan de på en måte samles i en eller flere hensiktsmessige tråder på Forum ?
Det ville i mine øyne vært hensiktsmessig å dele dem opp etter de tre bransjene i Wehrmacht, men tror foreløpig det er nok med en felles kategori (Kommer tilbake til dette når vi passerer 1000 medlemer ;-) )

På resten av spørsmåla kommer du mer inn på det Erik H. har skrevet her tidligere :-)

Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Edit_1: Der var ihvertfall en fra HKB 3./978 Syre :D
Noen spørsmål vedr. legenden på dette kartet.

Ser at kanonstillingene er benevnt "OB" - hva står egentlig bokstavene for her (på tysk) ?

Også "mit angehäntem Tobruk" på et par - hva er "Tobruk" i denne sammenheng ?

Ser at "15 - WR-Sockel + Radarreste" ikke er helt i samme område - og det er vel heller ikke samme ærend denne radaren var ute i, for den var vel der for luftmål og en annen våpengren ?

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

OB = Offener Bettung = Åpen kanonstilling

Tobruk er en fellesbetegnelse for disse små Ringstand bunkerne som tyskerne "kopierte" fra de italienske forsvarslinjene i nordafrika.

WR radaren var riktignok utviklet med tanke på Luftwaffe og deteksjon av fly, men fra 1944 og utover startet marinen en massiv utbygning av et sammenhengende nettverk av kystradar langs norgeskysten. For å spare litt på ressurser utnyttet man nok eksisterende infrastuktur da de fleste av disse radarene finnes i tilknytning til kystfort.
WR`en på Syre lå under marinen og var en del av dette nettverket.
Hørte en historie om at denne blåste ned under krigen og aldri ble reparert. Mulig det er forklaringen på at det er mye deler der oppe enda?

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ahhh...
"Bettung" betyr jo fundament så da lar det seg forklare ja.

Jeg kjenner til historien om at radaren blåste ned, men synes å huske at den aldri kom så langt at den ble ferdigstilt og tatt i bruk en gang. Men - husker ikke hvor jeg har det fra... det var fra "før Internett" så det begrenser jo antall mulige kilder ;-)

Tusen takk igjen for raske og meget gode svar :D

mvh
KOS
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:WR`en på Syre lå under marinen og var en del av dette nettverket.
Hørte en historie om at denne blåste ned under krigen og aldri ble reparert. Mulig det er forklaringen på at det er mye deler der oppe enda?
Ref. J.E.Fjørtoft s.83
"- Syre på Karmøy hadde en FuMO 214 (Seetakt.) under bygging"
MEN ....
Ref. J.E.Fjørtoft s.81
Seetakt=Overflate varslings-radar
Imidlertid er FuMO Nr.201-300 oppgitt som Luftwaffe ildlednings-radar mot luftmål på samme siden. PDT_Armataz_01_09

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

"- Syre på Karmøy hadde en FuMO 214 (Seetakt.) under bygging"
Det har du nok helt rett ....
Ser det samme står på "German seacoast defences" listen amerikanerne laget i 1945.

Erik E
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”