Modell ønsker Sketchup

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Da har jeg lagt ut bilder HER. Håper de kan være til noe nytte.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ny skisse med noen modifikasjoner.

Det som jeg ikke forstår så mye av er disse antennene ved inngangen. Bilde vedlagt viser jo at det er laget plass til disse, men på toppen finner man ikke noen spor etter åpningene. Kan radioutstyr vært montert, men ikke brukt med teleskopantenner?

Vel, vi trenger dog ikke å gå sååååå nøye til verks når vi skal modellere. Rommene ser jo ok ut. Jeg er mer nyskjerrig på hva slags utstyr og maskiner det har stått i de forskjellige rommene.

Erik H
Attachments
v174_20.jpg
v174_20.jpg (120.73 KiB) Viewed 269 times
v174_19.jpg
v174_19.jpg (125.13 KiB) Viewed 269 times
v174_skisser_3.jpg
v174_skisser_3.jpg (109.18 KiB) Viewed 269 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

De rart plasserte sambands nisjene er også tilstede på bunkere i Danmark så jeg lar de være med foreløpig. Smaler også inn "do-bøtte" nisjen mer og utvider døråpning inn til "drivstoff" lager.

Har tatt med støttemuren foreløpig da den er på tegningen. Har planer om å lage en standard V174 med Würzburg fra Scolty også (da blir sikkert vår Danske venn SES glad). Har sjekket tegningene på R621 og den er egentlig ikke så bred som V174 men ved å strekke å dra litt passer den sikkert.

Når det gjelder utstyr er det veldig begrenset med dokumentasjon og bilder der ute. Har fått noen få illustrasjoner og bilder fra SES men har ikke brukt noe tid på utstyr/innredning foreløpig. Sjekk eventuelt sidene hans http://www.gyges.dk Mht til pipe rør i operasjonsrom er det fortsatt ett mysterium (vises ikke på noen bilder jeg har funnet fra Danmark). Unaturlig at eksos fra generator skulle innom denne delen av bunkeren. Kansje det sto to ovner her og det store rommet var operasjonsrom?

Det har kommet mer arbeid på L487 modellen så den bør bli ferdig først.
Legger ut en utgave her av V174 når jeg har rettet opp de tingene jeg er klar over.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg skal snuse litt på SketchUp i helgen, kanskje jeg jeg hjelpe til med noe utstyr?

Når det gjelder plassering av utstyret så kan det sikkert ha vært noen modifikasjoner mht til at det ligger en R621 rett ved siden av.

Ellers så leter jeg fortsatt etter mine notater fra bunkeren... men når jeg ser notisblokka i kombinasjon med en flaske Jagermeister så gir det ikke mye håp PDT_Armataz_01_14

Erik H
Attachments
tarva_bok1.jpg
tarva_bok1.jpg (59.81 KiB) Viewed 254 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Flott, alt samarbeid er til det gode. Legger ut modellen sålangt i ettermiddag når jeg kommer hjem.

Da ligger modellen her så langt.
Satser på få ferdig V174 før jeg begynner på kombi utgaven. Har sendt en epost til Scolty angående Würzburgen men venter fortsatt på svar. Har ikke laget innvendig tak ennå, pleier å ta det til slutt, ellers så kommer de fort i utakt med resten når jeg gjør endringer. Kun 2 layers foreløpig.

(Siste siffer i filnavn er versionsnummer for å hold track på endringer samt backup på tidligere utgaver) Måtte slette tegningen som lå inni modellen for å komme under 2mb. Men tegningen ligger jo her i tråden.

Edit slettet vedlegg nyere lenger ned
Attachments
v174c.jpg
v174c.jpg (103.61 KiB) Viewed 227 times
Last edited by AndersHJ on 06 Mar 2010 13:11, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da hadde jeg ikke mistet notisblokken likevel! (Jeg trudde den ble rotet bort i festen vi hadde siste dagen)

Alle målene for V174 stemmer veldig bra..ja, 100%?

Målene for R621 er dog litt utenfor skalaen, men det trur jeg har noe med å gjøre med at den skulle sveises inn i V174 (ikke omvendt). Den er like bred som V174 og faktisk litt lengre. Hadde det vært 2 meter rundt denne bunkeren så ville lengden ha vært 11.20 meter, 1.40 meter lengre enn standard lengde. Mål som ikke ble tatt er tykkelsen mellom de to bunkerene, men antar at dette var 100 cm.

Nå som R621 er blitt større så hadde bunkeren på Teglesteinen 2 rom. Bildene viser at det var 9 senger i den ene.. og selvsagt har jeg ikke bilder av den andre som viser om det også var senger der (hjelp).

Erik H
Attachments
tarva_bok_maal.jpg
tarva_bok_maal.jpg (65 KiB) Viewed 213 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Supert at dim. på V174 stemmer, har ikke fått sjekk alle dine dimmensjoner mot modellen ennå. "Do bøtte" nisjen er i hvertfall 1 meter bred i modellen nå.

Har laget noen regelbau bunkere i SU etterhvert og en ting har gått igjen. Partier som inngang, korridorer, nærforsvar etc er likt stort sett på alle bunkere. Vedlagte viser en umodifisert R621 sveiset inn.

V174 er en merkelig konstruksjon i så måte. Stemmer ikke med standard regelbau konstruksjonsdetaljer. Som du ser stemmer en standard R621 også dårlig med de mål du har oppgitt. Det ser ut til at Herr Doktor Ingeniør Todt ikke fant bryet verdt med å reise til Hegersteinen. Innvendig vegg med skyteskår er "alltid" 1 meter, "korridor" utenfor er "alltid" 1,1 bred. Men vi får det til.

Edit:
Har sjekket noen mål, jeg har bla. for bred gang, justerer dette og kontrollerer andre mål, laster deretter opp ny modell.
Attachments
v174-r621-01.jpg
v174-r621-01.jpg (100.96 KiB) Viewed 201 times
Last edited by AndersHJ on 06 Mar 2010 11:38, edited 1 time in total.
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Bildene viser at det var 9 senger i den ene.. og selvsagt har jeg ikke bilder av den andre som viser om det også var senger der (hjelp).
Jeg har desverre ikke så mange bilder fra disse rommene til å suppelere med jeg heller.
Vedlagt er tre bilder og jeg mener bilde 106 ikke er fra det samme rommet som de to andre bildene. Isåfall var det tre senger der også.
Attachments
111.JPG
111.JPG (53.62 KiB) Viewed 194 times
109.JPG
109.JPG (73 KiB) Viewed 194 times
106.JPG
106.JPG (56.51 KiB) Viewed 194 times
C. Hoff
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Bra med flere bilder C_Hoff.

Da har jeg laget en ny V174 utgave. Justert på en masse, (ytre vegger, indre vegger, plassering av inngang ol.) Tror det stemmer bedre nå også med målene til Erik. Du har oppgitt lengde på gang til 4m. Det er nå 3,8 i modell og på org tegning. Kan eventuell justere den på v174r621 modellen, men da ryker innvendig blast wall. Skal være 80cm der panserdører normalt er montert.

Ny modell vedlagt. Kopierer alle endringer over til kombinert utgave. Er det sikkert at vegg mellom v174 og R621 er 1m, normalt ville vært 80cm.
Undres også over vegg som deler oppholdsom i R621, 1 meter?
"Hans" som tegnet denne (på matpapiret) har mistet mye innvendig plass uten å oppnå noe. (Sliter med å få V174R621 kombinert ned til under 2mb zip'et) Får sende den ut på epost i steden senere)

Tillegg:
Mht til bilde v174_15.jpg. Nødutgang. Denne var veldig lav. Normal høyde over gulvet er 70cm for lettere å kunne skuffe ut sand, eller rester av bombenedslag. De utsparringene vi ser er det plassen for de normale H bjelkene?. Nødutgang sjakt varier mye på regelbau bunkere. Noen steder er det tykk støpt betong i en halvsirkel (som i modellen nå) andre steder tilsvarende i murstein eller firkantet i murstein eller betong. Plassering av trinn på bilde kan indikere en firkantet utgave. Er begge nødutganger av den typen?

Ser også på bilde til C_Hoff at den rimeligste skyteskår typen er benyttet i R621 delen er det samme i V174 enden? Ingen ovn heller på normal plass i denne delen?

Mvh
Attachments
v174-08b.zip
(969.6 KiB) Downloaded 19 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Sist natt så forfalsket jeg 1 meter ( 50 cm av oppholdsrommet og 50 cm av veggen til skyteskåren ). Jeg hadde oppgitt 450 cm på den ene langveggen på R621, men det skal være 5 meter!

Jeg hadde orginalt målt veggen til 5 meter, men når man bare har 10.20 meter bredde og 4 meter går til vegg, 5 meter går til rom, 1 meter går til skyteskårvegg, 1.1-1.3 meter går til gang så kommer man fram til 11 meter og 10 cm. Hvor stjeles det over en meter?

Satt noen timer sammens med Jørn hvor vi gikk gjennom bilder, regelbauer etc etc og vi konkluderte med at den ene ytterveggen, mot fjellet, er ca 1 meter.. dette vil nok sende sjokkbølger i Regelbauverden PDT_Armataz_01_14 , men med mindre bunkeren faktisk er 11.1 meter i bredde så er dette sannheten. (vi har ikke det beste bilde av denne delen av bunkeren.. Hoff, tok du bilder av enden av denne "R621"? )

Vi fant også ut at dette minner mer om en 3/4 R622.. men siden det allerede er en R621 på Tarva så er det ikke usannsynlig at de samme tegninene ble brukt til denne på Hegersteinen....

Spennende uansett. Det er ikke alltid slik at en Regelbau må på død og liv stemme med en annen for at det skal være samme type. Det er like spennende å finne ut hvorfor de enkelte bunkere har forskjellige avvik.

Erik H

PS, jeg er 90% sikker på at gangen er 130 cm bred (foran skyteskår. Hvis den ikke er riktig så er det bare den som ikke stemmer ut av de 18 målene som ble fyrt med lasermåler), men da betyr det bare at veggen på den andre siden knapt er 1 meter.... Må nesten regne med at de tenkte at fjellet ved siden av var god nok til å dekke den ekstra meteren? Det er jo mange eksempler på bunkere som bruker fjell som vegg
Attachments
tarva_bok_maal2.jpg
tarva_bok_maal2.jpg (43.59 KiB) Viewed 144 times
Last edited by Erik H on 06 Mar 2010 20:44, edited 1 time in total.
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Hoff, tok du bilder av enden av denne "R621"?
Skal se gjennom bildene mine en gang til og se etter.
Her er iallefall et bilde som er tatt igjennom nødutgangen. Muligheter til¨å se an tykkelsen her?
Attachments
108.JPG
108.JPG (69.37 KiB) Viewed 138 times
C. Hoff
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

takk for den, hadde et dårlig bilde av denne selv. Her har man garantert forholdt seg til 2 meter tykkelse med tanke på at veggen ikke kan bygges mot fjell da den må ta hensyn til nødutgangen. Ser at stigene går opp i en firkanta "skorstein"

Tenkte først og fremst om du hadde bilde av toppen av bunkeren. Det jeg ser etter er om bunkeren "svinger" ut for å kompensere for den ene meteren som mangler av veggtykkelse. (om du har bilde av bunkeren tatt mot enden sett i fra radaren)

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Har laget er ny utgave. Tatt vekk støtte mur, samt tilpasset R621 delen etter mål fra Erik. Nå ser jeg imidlertid at du har endret oppfatning så jeg for lage en utgave til med siste innspill med. Uansett her er bilde fra siste utgave (FuMO4 er til kontroll hos SES)

Mvh

Ny utgave må sendes på mail da den er for stor for forumet. PM med epost adresse til meg for de som vil ha den (arbeidsutgaven)

PS Ser du har også endret gangen til 1,1m på tegningen, samt midt mur til 0,8m. Men er den målt til 1,3m og 1m så er det greit for meg, jeg har ikke vært der :) . Innvendig mur tykkelse på en R622 er også 0,8 meter men de har spart inn nødutgangen.
Attachments
R622.jpg
R622.jpg (92.44 KiB) Viewed 115 times
v174-r621-04b.jpg
v174-r621-04b.jpg (89.6 KiB) Viewed 115 times
v174-r621-04.jpg
v174-r621-04.jpg (78.42 KiB) Viewed 115 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Ellers er den massive 2 etg nattjager kontrollbunkeren L487 jeg har laget sammen med SES lastet opp i dette øyeblikk på Google Warehouse (link under). Fylt med så mye av det korrekte utstyr som 10mb grensen tillot.

Modellen har layers for:
Tak, 1 etg (Layer0), kjeller (Layer1), Vegger og terreng.

Mvh
Attachments
L487 Bertha.jpg
L487 Bertha.jpg (202.95 KiB) Viewed 84 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

FlottFlott, dette må da våre danske venner være meget fornøyd med. Bunkern ble veldig tøff med farger, kart og lys... da blir vel denne V174XL småsaker...

Snakker om småsaker.. så fant jeg, takker være bilder fra Mr Hoff, ny informasjon om hvordan bunkeren "R621" er utformet på enden. Den er rett og slett fått en ekstra "knekk".

Bildet med nødutgangen viser tydlig at veggen og huset til radaren går i ett. Jeg mener at veggen går ut og bunkeren blir bredere der den møter rørene som stikker opp. Det ser jeg også på andre bilder hvor jeg ser bakerste betonghjørne. Det er heller ikke noe fjell rundt bunkeren på den siden. Konklusjon blir at bunkeren følger de faste 2 meterene rundt.

Nye dimensjoner kommer

Regelbau fans kan puste lettet ut og jeg unne meg litt UpperTen
:)

Erik H
Attachments
v174_skisser_5.jpg
v174_skisser_5.jpg (148.21 KiB) Viewed 77 times
v174_skisser_4.jpg
v174_skisser_4.jpg (138.57 KiB) Viewed 77 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”