Modell ønsker Sketchup

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

I Møvik tråden spurte om det var noen som ønsket spesifikke bunkere laget. Jeg fikk prompte svar fra en av våre Danske venner SES. Prosjektet gjaldt L487, en bunker som ikke er bygget i Norge etter min kunnskap. Uansett det var en morsom bunker og tegningene var ok så her er en smakebit på resultatet. Publiseres på Google når SES har gjennomført endelig korrektur. For de som ønsker med informasjon om Tysk luftkontroll under WW2 kan hans sider anbefales.
http://www.gyges.dk

Er det andre som vi ha bunkere laget si ifra. Kan ikke love å lage alle men hvis tegningene er gode, prosjektet er interresant og tiden strekker til skal jeg gjøre ett forsøkt. Fortrinnsvis bygg i Norge.

Mvh
Attachments
Prøvde på en rendret utgave men det var bare sånn delvis vellykket (kart og rød/blå forsvant)
Prøvde på en rendret utgave men det var bare sånn delvis vellykket (kart og rød/blå forsvant)
L487-06.jpg (158.86 KiB) Viewed 470 times
Kjeller etg med forlegning
Kjeller etg med forlegning
L487-05.jpg (157.13 KiB) Viewed 470 times
Seeburg tisch. Ildledningssystem med lys punkt for egen nattjager og FI. Lagt inn i modellen
Seeburg tisch. Ildledningssystem med lys punkt for egen nattjager og FI. Lagt inn i modellen
L487-04.jpg (184.97 KiB) Viewed 470 times
1 etg
1 etg
L487-03.jpg (146.72 KiB) Viewed 470 times
Åpning etter ferdigstillelse for å få inn generator og utstyr. (Åpnet er egen gruppe, lett å ta vekk)
Åpning etter ferdigstillelse for å få inn generator og utstyr. (Åpnet er egen gruppe, lett å ta vekk)
L487-02.jpg (104.18 KiB) Viewed 470 times
L487-01.jpg
L487-01.jpg (104.46 KiB) Viewed 470 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

For meg så er dette å ramle inn i en lekebutikk og få beskjed om at jeg kan herje vilt.. og deretter ta med meg hva jeg ønsker! :D

Blir nesten helt paff, men skulle jeg legge noe på ønskeliste så måtte det være en V174!

Tankene går tilbake til Tarvaturen i 2008 og flotte opplevelser.. det ville være flott å oppleve en V174 i 3D.
http://www.kystfort.com/Tarva_Bunkertour2008_web.pdf

Vet ikke om jeg har tegningene for denne.. men vi tok vel mål? skal sjekke om jeg ikke finner tegninger hvis den er av interesse.. det som gjør denne spesiell er at den var spleiset inn i en R621!

En annen bunker i samme kategori er vel den litt større V143 "Mammutstand" som også er på tarva.. den har jeg i alle fall tegninger over.

kan sikkert finne på noen andre godbiter, men syns du nesten har gjort for mye allerede! PDT_Armataz_01_18

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

v174
Attachments
v174.jpg
v174.jpg (1.04 MiB) Viewed 409 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Takk for den. Jeg ser noe som ikke er med på tegningen (eller så faller den utenfor slike "små" detaljer. I kraftwerket så er det et rom som går 1 meter under selve gulvet. vet ikke om dette har vært kjølebasseng eller noe..

Erik H
Attachments
v174_kraftwerk.jpg
v174_kraftwerk.jpg (104.88 KiB) Viewed 395 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

V174 kan være ett aktuelt prosjekt. Den på Tarva er vel litt "odde" sammensydd med R621. Er det flere i Norge? Hadde alle i Norge en FuMO3 Calais radar?

Sjekket litt bilder på nettet og alle ser ut til å litt forskjellig øverste etasje sikkert avhengig av radartypen.

Takk Bjørnar, fant tegningen i marine pdf'en jeg også den mangler imidlertid også detaljer på den øverste etasje.

Har flere spørsmål men klok av skade for det holde foreløpig.

PS Bjørnar har du fått noe dreis på Sketchup?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

La ut noen bilder av V174 på Hegerstein

http://www.kystfort.com/forum/topic3407.html#33353

Vet ikke om R621 delen ble helt riktig, men det er det minste problemet nå!

Har lyst til å jobbe litt med skætsjup, men trur jeg er nødt til å bli ferdig med theeverlasting Kystfortkartet sør før jeg tør å bruke tid på det.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Anders.

Jeg holder på med utforsking på div nivåer. Eneste jeg har laget er ei kanonstilling på Flatnesset. Det er utrolig enkelt å bruke for å visualisere enkle ting fort. Hadde håpet at jeg kunne rekonstruere alle kystfortene på Senja i Sketchup. Så var det den tia da :)
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Bjornar Nybrott wrote:Anders.

Jeg holder på med utforsking på div nivåer. Eneste jeg har laget er ei kanonstilling på Flatnesset. Det er utrolig enkelt å bruke for å visualisere enkle ting fort. Hadde håpet at jeg kunne rekonstruere alle kystfortene på Senja i Sketchup. Så var det den tia da :)
Kjenner problemet, selv om jeg selv har hatt "litt" for god tid den siste tiden. Trenger du noe hjelp med SU send en mail eller PM.

Mvh
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Vel, har startet ett spett forsøk på V174, dette er imidlertid en problem bunker. Tegning er ikke bra, mål går ikke opp (hvis du leggger sammen). Normalt kan jeg bruke nærforsvar, inngang og innvendig skyteskår fra en annen bunker og alt vil stemme ganske bra. Men ikke her, tok utgangspunkt i en R608 og skrellet vekk alt som ikke passet, men på V174 er det mye rart.

Så for meg at jeg kunne lage en standard V174 med Würtsburg og etterpå en V174-R621 med FuMO 4.

Problemområder:
1) På bildene ser det ut til at inngangsåpning er ca 40cm fra hjørne. På min modell er det 15cm som ser ut til å stemme med tegning. Innvendig skyteskår treffer da mitt i døråpning som normalt.

2) Støttemur. Ser ikke å ha vært tilstede på Tarva?

3) Alle bunkere har normalt 2 sambands nisjer i åpningen og en bredde på 110cm i gangen innenfor. Denne har 190cm og en sambandnisje i trappen ser det ut til på bilde.

4) Var denne bunker gasstett med HES anlegg?

5) Ett bilde fra Erik viser to standard piperør ved siden av hverandre, hvilken vegg er disse på?

6) Nødutganger er bra posisjonert på dine bilder Erik så det går nok bra. Men er åpningen mellom V174 og R621 en nødutgangs åpning?

Litt frustrerende bunker dette er, er det noen som kaste litt lys i en mørk bunker krok?

Mvh
Attachments
v174.jpg
v174.jpg (103.74 KiB) Viewed 292 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei, dette blir da ganske så bra. Det er fint for meg om vi prøver å tilnærme oss bunkern på Tarva da det er den eneste V174 bunkeren i Norge. Jeg har ingen bilder fra de i Danmark.

Når det gjelder spørsmålene så blir jeg svar skyldig på mange av de. Jeg legger med noen skisser som jeg tar fra toppen av hodet.

Bunkeren skal ha en gasstett sluse, men ikke de tykke dobbeldørene som du har tegnet inn ( I alle fall ikke den på Hegerstein). D

De rørene er vel for luft til motor + eksos.

åpningen mellom bunkerene har mulighens samme størrelse som en nødutgang, men den er vel max 1 meter dyp? ... det er her jeg håper det kommer flere til som var på turen.. jeg bare rundt å målte med laser..håper noen noterte mine tall PDT_Armataz_01_07

det kommer mer info etterhvert (...springer ut av døra, kjører 1 mil, tar en ferje, kjører 9 mil, tar en ny ferje, prajer en båt på havna og drar til hegerstein. dokumentere i et par timer, båt tilbake, ferje, bil, ferje og hjem PDT_Armataz_01_14 )

Erik H
Attachments
v174_skisser_2.jpg
v174_skisser_2.jpg (64.17 KiB) Viewed 269 times
v174_skisser_1.jpg
v174_skisser_1.jpg (131.67 KiB) Viewed 269 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Takk Erik alt hjelper. Den som tegnet og bygde denne bunkeren må ha vært full. De to rørene går altså ut fra det du har merket som operasjonsrom, merkelig. Uansett har jeg byttet dører justert litt på døråpning, bygget støttemur og all avstand til yttermur er 2m over alt. (Ble litt vanskelig å se at de allerede var det på 3d). Enden av gangen er smalnet inn (gir dårligere utnyttelse av innvendig rom og ikke iht tegning men gir fortsatt plass til dobøtta PDT_Armataz_01_11).

Har funnet 20-30 bilder fra Danmark men de ser ut til å sprike i alle retninger også med hensyn til dørvalg. Neste trinn vi være å lage generator fundament og kanaler i gulv som ser likt ut med Danmark.

Utfordringen blir dimmensjoner på klossen på taket med ringstand.

Mvh
Attachments
v174b.jpg
v174b.jpg (100.83 KiB) Viewed 259 times
v174a.jpg
v174a.jpg (77.77 KiB) Viewed 259 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Hei, dette blir da ganske så bra. Det er fint for meg om vi prøver å tilnærme oss bunkern på Tarva da det er den eneste V174 bunkeren i Norge. Jeg har ingen bilder fra de i Danmark.
Jeg har en del bilder av den i Fredrikshavn i alle fall. Den var jo tom, men det var vel en spesiell ståldør der om jeg ikke husker feil...

@AndersHJ: Kan evt. sende deg bilder på mail om det har interesse?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Natter, poste de her eller under V174, kan vel ikke skade å få med seg et par bilder ekstra på forumet

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ser på Natter sin Geotagging fra 2009 at denne V174 i Frederikshavn var åpen!!

Da jeg besøkte plassen i 2007 var ikke jeg så heldig.

Jeg må ta turen tilbake!

Erik H
Attachments
v174_frederikshavn3.jpg
v174_frederikshavn3.jpg (100.7 KiB) Viewed 214 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Natter, poste de her eller under V174, kan vel ikke skade å få med seg et par bilder ekstra på forumet
Det var jo min første innskytelse, men fant ikke umiddelbart at de passet inn i eksisterende tråder...
Tolker deg som at jeg kan slenge de inn under din V174 tråd, så da kommer de der om noen strakser :)
Erik H wrote:Ser på Natter sin Geotagging fra 2009 at denne V174 i Frederikshavn var åpen!!
Da jeg besøkte plassen i 2007 var ikke jeg så heldig.
Det var store endringer siden jeg var der forrige gang (2003), og det virket som om de stadig var i ferd med å grave frem flere bunkere (bla. holdt de på å avdekke det som jeg antar var de første kanonstillingene før kasematter ble bygd). I tillegg til V174 var flere andre bunkere åpnet (inkl. kommandobunker).
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”