Kommandobunker MKB 3/506 Lokhaugen

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Nå er kommandoplass bunker fra Løkhaug ferdig. Etter omfattende samarbeid mellom C_Hoff, J E F og meg selv her på forumet er modellen nå ferdig så langt vi kommer uten å bli for pirkete. Jeg har tidligere omtalt denne og tilsvarende bunkere som Vf108 eller F108 det er muligens ikke helt korrekt, ingen ser ut til å ha en definitiv korrekt betegnelse på denne bunkertypen foreløpig. Betegnelsen VF Falkenhorst Leitstand Norway får være arbeidstittel (dog langt)

Har også lyst til å gjengi utdrag av epost fra J E F angående utstyr i bunkeren.
Som du ser er det to sikteåpninger på disse bunkerne. Normalt skulle det her monteres to peilesøyler av type S2C38. På toppen av disse søylene stod en kikkertplate med en dobbeltkikkert på fremre søyle, og en tilsvarende plate med dobbeltkikkert pluss en enkel 90 grader vinkelkikkert på den bakre. Kikkertene var i samme høyde over gulvet, derfor var aktre peilesøyle montert på en oppbygning som var stiv nok til å hindre vibrasjoner. Fremre peilesøyle var øremerket lysleder. Herfra styrte han lyskasterene via telefon, samt at peilesøylen gav peilingsdata til batteriets lyskanon, dvs den kanon som hadde som oppgave å skyte lysgranater - normalt kanon 4.
Bakre peilesøyle var sentral peilingsgiver til målet for sjømålsskyting. og her stod også ildleder (brukte vinkelkikkerten som var koblet sammen med peilingskikkerten).
I rommet under stod ildledningsinstrumenter som sidebord C/39 med regnebord C/37 og avstandsklokke C/31 samt batterikasser med vendertavler for samband, samt samt vendertavle for dataoverføring. Videre var det vanlig at det stod en observasjonsomregner C/40 samt en rekke veggmonterte telefoner. På Løkhaug står restene av vendertavlene igjen.
Vi har forsøkt å få med mest mulig av korrekt "tilgjengelig" utstyr i bunkeren som det fremgår av "bildene"

Selv om man ikke har målsetting om å tegne egne bunkere i Sketchup vil jeg anbefale nedlasting av programmet for bedre å studere de bunkere jeg og andre har laget på Google Sketchup. Link til hovedside
Har brukt en bildebredde på 1024 pixels og alle detaljer vises ikke optimalt i denne størrelsen.

Ferdig modell lastes opp i løpet av noen dager.
Attachments
Løkhaug 17.jpg
Løkhaug 17.jpg (236.42 KiB) Viewed 554 times
Løkhaug 16.jpg
Løkhaug 16.jpg (313.14 KiB) Viewed 554 times
Korrigert høyde på regnebord. Er nå 90cm
Korrigert høyde på regnebord. Er nå 90cm
Løkhaug 15.jpg (212.37 KiB) Viewed 555 times
Løkhaug 14.jpg
Løkhaug 14.jpg (219.05 KiB) Viewed 554 times
Løkhaug 13.jpg
Løkhaug 13.jpg (361.97 KiB) Viewed 554 times
Løkhaug 12.jpg
Løkhaug 12.jpg (375.67 KiB) Viewed 554 times
Løkhaug 11.jpg
Løkhaug 11.jpg (348.39 KiB) Viewed 554 times
Løkhaug 10.jpg
Løkhaug 10.jpg (405.38 KiB) Viewed 554 times
Last edited by AndersHJ on 12 Jan 2010 10:57, edited 1 time in total.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

du har gjort det igjen PDT_Armataz_01_13 anders sketchup trollmannen burde være navnet ditt. prøvde sketchup i dag otg det er mildt sagt vanskelig PDT_Armataz_01_18
ow
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

ole w wrote:du har gjort det igjen PDT_Armataz_01_13 anders sketchup trollmannen burde være navnet ditt. prøvde sketchup i dag otg det er mildt sagt vanskelig PDT_Armataz_01_18
Det er ikke så... vanskelig. Ett tips er å begynne med noe lettere enn denne modellen. Linjal og vinkelmåler er viktige redskaper og ikke minst tegn aldrig en linje eller flate uten at endepunkter er definert av andre objekter, linjaler eller at du angir dimmensjon når de lages.

Jeg begynte med å endre på noen enklere bunkere samt så på treningsvideoene. Men for kun å se på bunkere samt lage bilder er Sketchup veldig lett.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Da er modellen tilgjengelig på Google 3DWarehouse. Link under

Det var litt vanskelig på slutten da uansett hva jeg gjorde så tippet jeg over 10mb grensen til Google.
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Flott Anders.
Flott arbeid

Eneste jeg stusset på var regnebordet, skal det være 142cm fra gulv til topplata?
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Bjornar Nybrott wrote:Flott Anders.
Flott arbeid

Eneste jeg stusset på var regnebordet, skal det være 142cm fra gulv til topplata?
Supert at du så det, nei det må ha glippet litt der, skal justere den ned. Alt utstyr er konstruert på øyemål etter bilder her på forumet så det hender det glipper endel. Du har ikke ved en tilfeldighet riktige dimmensjoner? Jeg antar at du må stå så 80-90cm er sikkert mer korrekt.
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Høres fornuftig ut.

Skal sjekke om det står noe i den dokumentasjon jeg har. De dokumenterte
utstyret bra, men mål var de sparsommme med.
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Nei, fant ingen mål.

Da sender jeg ut et SOS!!!!

Er det noen der ute som er nær en Peilesøyle , regnebord som kan ta noen mål for oss???????
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Desse animasjonstegningene er jo bare helt rå PDT_Armataz_01_11
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Bjornar Nybrott wrote:Er det noen der ute som er nær en Peilesøyle , regnebord som kan ta noen mål for oss???????
Inntil noen tar nøyaktige mål, vil jeg anslå høyden på hele bordet (dvs. fra toppen på ryggen med instrumentene, og ned til gulvet) til ca. 95-100cm.
Anslaget er basert på bilder av nevøen min foran gjenstander jeg vet mål på, sammenlignet med tilsvarende gode bilder av ham ved tauet foran gjenstandene på Trondenes (mener dette er ca. 95cm over gulvet, og noenlunde i flukt med nevnte punkt på bordet).
Ut fra dette er nok ikke selve bena på bordet mer enn 40-50cm lange?
Attachments
Regnebord.jpg
Regnebord.jpg (125.12 KiB) Viewed 300 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Bjornar Nybrott wrote:Er det noen der ute som er nær en Peilesøyle , regnebord som kan ta noen mål for oss???????
Jeg skal ut til Rogaland Krigshistoriske Museum på mandag, der står det en peilesøyle jeg kan måle. Hva vil du ha mål på?
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Asbjørn² wrote:
Bjornar Nybrott wrote:Er det noen der ute som er nær en Peilesøyle , regnebord som kan ta noen mål for oss???????
Jeg skal ut til Rogaland Krigshistoriske Museum på mandag, der står det en peilesøyle jeg kan måle. Hva vil du ha mål på?
Supert, har vedlagt en skisse med noen vitale størrelser. Har de noen andre interessante instrumenter der?. Trenger noen bedre bilder av en Lang Basis Kleingeräte M/36 Spesielt topp, bak og venstre side.

I den utgaven som ligger ute nå (Løkhaug) har jeg slanket regnebordet til en høyde på 90cm (til bordflaten) ser riktigere nå. Figuren på bilde er 175cm høy og arbeidshøyden ser riktig ut.
Attachments
Untitled.jpg
Untitled.jpg (65.17 KiB) Viewed 287 times
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

hei, tenkte bare jeg skulle dele et bilde fra ko bunker løkhaug, dette var det man så da man kom igjennom inngangsdøra
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Takk, modellen er nå ferdig og kan lastes ned i linken på mitt signatur felt. Vi har ikke med hyllen til høyre og døren men ellers ser det greit ut. (Google har 10mb grense og vi er på den i prosjektet så skal mer inn må noe ut)

har du flere bilder?

Mvh
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

bilde andre veien
MVH

Roar Handberg
_________________
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”