Store kommandobunkere i Norge

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

AndersHJ wrote:Hvis det er større avvik på romstørrelse og antall rom er Hamborra vel heller ikke en M157 light.
Det er ingen avvik på antall rom og romstørrelse utenom at den har fått ett tilbygg i bakkant som gir den 1 1/2 ekstra rom, og et uavhengig tilbygg oppå/bak dette. Det er nok ingen tvil om at dette er bygd med en M157 grunntegning (eller et F-nummer?) men da med tynnere vegger som nevnt.

Som Erik H nevner så har bunkeren på Hysnes vel vært av samme type før ombyggningene på 60-tallet. Bildet mener jeg faktisk skal være av den opprinnelige norske ildledningsbunkeren som stod der før tyskerne bygde om.

Bilder fra ildledningsbunkeren på Hambaara er lagt ut her:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 811#p34811
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Bildet mener jeg faktisk skal være av den opprinnelige norske ildledningsbunkeren som stod der før tyskerne bygde om.
Jeg spurte Sivertsvik spesielt om dette bildet og han kunne fortelle at bildet ble tatt etter krigen i 1945. Hadde han sagt noe annet til deg, eller har du andre bilder?

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Snurrig!? Jeg mener jeg har notert meg akkurat motsatt info, så enten har det vært en forsnakkelse, eller så har jeg notert feil.
Det er det jo interessant å få en avklaring på.
JornN
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Flott bilder. De er til uvurderlig hjelp hvis jeg skal lage modeller fra mangelfulle tegninger. For å hjelp til med å oppklare hva som er M157 light legger jeg her ut innvendlige mål på min M157 modell. Modellen er laget på grunnlag av tegning jeg hadde fra før samt de postet i dette forum. Totalt 3 forskjellige. Ikke dermed sagt at dette er fasiten da ingen av disse er detaljert målsatt. Men hvis antall rom og dimmensjoner avviker for mye kan det vel ikke kalles en M156 light.

Har kun målt opp innvendige rom. 2 meter vegg tykkelse overalt og innvendig veggtykkelse 80cm. Unntakt er rom med skyteskår, veggtykkelsen er her redusert til 50cm til sambandsrom, dette for å stemme overens med Arnøy. Tak høyde er standard regelbau. 210cm, 230cm og 300cm i midten av stort rom.
Attachments
M157-12a.jpg
M157-12a.jpg (68.96 KiB) Viewed 488 times
Nedre peilerom til venstre og avstandsmåler til høyre
Nedre peilerom til venstre og avstandsmåler til høyre
M157-12b.jpg (65.13 KiB) Viewed 488 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Så vidt jeg vet så kan man bare bruke tegningen på en standard M157 og gjøre noen enkle forandringer/tillegg. F. eks er det en dør i stedet for nødutgang ut til siden fra det store tverrommet, nærforsvarsrommet i bakkant er litt større og har rett vegg som passer med tynnere bakvegg og dessuten peker skyteskåret ut i det bakre ekstra rommet (i rett vinkel) i stedet for friluft. Det bakre ekstra rommet ser dessuten ut til å være murt opp i tillegg mere enn å være støpt som en del av betongkonstruksjonen i bunkeren.
Den bakre trappa opp og "ut" er selvfølgelig kortere og brattere siden veggen er tynnere.
Det er også ett par lettvegger inne i bunkeren som ikke forandrer noe på grunnkonstruksjonen.
Døra inn til radiorommet er midtstilt i stedet for ut mot siden til veggen.
Så forskjellene er meget små når det gjelder rominndelingen ift original M157.

Jeg har en kopi av en tegning som er modifisert av c_hoff82 og han har tatt utgangspunkt i standardtegningen.
Nå skal vi ett par mann utover i helga, så vi kan da sjekke etter en del mål på bunkeren for sikkerthets skyld. Men jeg tror nok vi kommer ut med de samme resultatene.
JornN
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Fant en snedig detalj ang den ekstra inngangen på kommandobunkeren på hambaara der nødutgangen egentlig er plassert.

Døra ser ut til å være montert feil vei. Den kan kun åpnes utefra, og den lille observasjonsluka står på utsia av døra også. Dette er vel et tegn på at den utgangen er noe som er "unikt" for denne. Enten har det vært noen svaksynte Fritzèr som har montert døra feil, eller så var dette den beste døra de kunne finne for denne "modifikasjonen"
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

M157 har blitt litt hodebry. Etter å ha fått flere bilder fra Thomas L er det mindre og mindre som stemmer med standard M157. En "normal" M157 skal ha 3m takhøyde kun der de to store rommene møtes. Øvrige rom har en makshøyde på hhv 2,1 og 2,3 som er standard for regelbau bunkere. Imidlertid har det store rommet på samme takhøyde over hele og flere andre rom, blant annet gang med inngangstrapp, klart høyere enn 2,3m. Dette utifra bilder med døråpninger (normalt 1,8m).

Har derfor funnet ut at utvendig tak må heves med 70cm for å kunne beholde St status og samtidig gi rom for makshøyde på 3m i rom. Det er bra gjenfyldt rundt bunkeren på Arnøy så heving av taket ser ikke ut til å avvike med tilgjengelige bilder.

Er det flere som har bilder fra denne bunkeren?

Den bør uansett måles opp skikkelig så lenge det fortsatt er mulig. Desverre er jeg litt for langt unna. Kan lage 2d tegningsgrunnlag som letter en eventuelt oppmåling.
Attachments
Bilde før taket heves 70cm
Bilde før taket heves 70cm
M157-14.jpg (118.02 KiB) Viewed 378 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Da er M157 ferdig for nå, i alle fall så langt vi kommer uten en mer nøyaktig oppmåling. Jeg har hevet ytre tak med 70cm som gir mulighet for økt innvendig takhøyde uten å gi avkall på 2meter tykkelse på betongen. Takket være mange bilder og diskusjon frem og tilbake med Thomas L har jeg gjort ett forsøk på å rekonstruere ett komplett varme og luftanlegg i denne bunkeren. Individuell forklaring på det enkelte bilde.

Alle komponenter i luftanlegget er konstruert etter forholdsvis detaljerte tegninger funnet på en belgisk side. Tysk betegnelse er brukt som komponent navn.

Modellen blir lastet opp i løpet av ett par dager etter siste finsjekk.
Attachments
Da bunkeren er godt gjenfylt rundt også på orginalen gir en heving av taket ingen synlige ytre avsløringer.
Da bunkeren er godt gjenfylt rundt også på orginalen gir en heving av taket ingen synlige ytre avsløringer.
M157-15.jpg (110.38 KiB) Viewed 328 times
Friskluft utenfra kom i rør normalt gule for urenset luft. Det gikk først gjennom ett felles filter og deretter individuelle filter på hvert HES aggregat. Dette var for å fjerne støv og større partikler. I større bunkere var det vanlig med HES 2.4 aggregat som var drevet med en elektrisk motor eller til nød manuelt. Normalt var det ikke behov for gass rensing og de 2 filtrene på hvert HES aggregat ble da erstattet med ett rør.
Friskluft utenfra kom i rør normalt gule for urenset luft. Det gikk først gjennom ett felles filter og deretter individuelle filter på hvert HES aggregat. Dette var for å fjerne støv og større partikler. I større bunkere var det vanlig med HES 2.4 aggregat som var drevet med en elektrisk motor eller til nød manuelt. Normalt var det ikke behov for gass rensing og de 2 filtrene på hvert HES aggregat ble da erstattet med ett rør.
M157-16.jpg (124.39 KiB) Viewed 327 times
Renset luft gikk videre i rør normalt farget blått. Nå det var behov for oppvarming ble en liten fyrkjele varmet opp og sendte varmt vann inn i en varmeveksler til venstre i bilde. Det var flere modeller av fyrkjeler enten for olje, ved eller koks.
Renset luft gikk videre i rør normalt farget blått. Nå det var behov for oppvarming ble en liten fyrkjele varmet opp og sendte varmt vann inn i en varmeveksler til venstre i bilde. Det var flere modeller av fyrkjeler enten for olje, ved eller koks.
M157-17.jpg (118.51 KiB) Viewed 327 times
Eventuelt oppvarmet luft ble deretter spredd rundt i bunkeren. Mindre bunkere hadde normalt vanlig ovn og ikke oppvarming av luften.
Eventuelt oppvarmet luft ble deretter spredd rundt i bunkeren. Mindre bunkere hadde normalt vanlig ovn og ikke oppvarming av luften.
M157-18.jpg (127.88 KiB) Viewed 327 times
Bunkerene var normalt ikke helt tette, skyteskår og rørgjennomføringer lakk litt. Det var derfor nødvendig å lage overtrykk i bunkeren. Man hadde derfor ofte en måler som viste overtrykket i bunkeren. Brukt luft gikk ut av normalt røde overtrykksventiler. Disse var utstyr med en liten vekt som muliggjorde justering av overtrykket
Bunkerene var normalt ikke helt tette, skyteskår og rørgjennomføringer lakk litt. Det var derfor nødvendig å lage overtrykk i bunkeren. Man hadde derfor ofte en måler som viste overtrykket i bunkeren. Brukt luft gikk ut av normalt røde overtrykksventiler. Disse var utstyr med en liten vekt som muliggjorde justering av overtrykket
M157-19.jpg (92.04 KiB) Viewed 327 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og takk for modellene. dette er virkelig bra jobba :bravo

De som leser teksten på bildene skjønner at du har satt deg virkelig inn i hvordan lufta sirkulerer gjennom rørene.. dette er noe jeg ikke har sett før så dette er skikkelig interessant for oss å studere. Gir en helt ny dimensjon og gleder meg til å se modellen på Sketchup.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Da er M157 lastet opp endelig.
Den er delt i to deler da den totalt er 20mb stor. Del 1 inneholder alle løse deler samt luftanlegg. Del 2 er selve bunker med veggfast inventar, og står således på egne ben uten del 1. Beste måten å kombinere de på er først last ned begge. Åpne M157a.skp (Del 1) - Select all - copy. Åpne M157b.skp - paste in place. Du skal nå ha en komplett modell som med fordel kan lagres som M157.skp. Layers er brukt aktivt i modellen så det kan være fordel å ha denne fremme som eget vindu så man kan skru av og på ulike layers mens man studerer modellen.

Er nå nesten også ferdig med S414, denne blir ikke så detaljert så alt går i en fil. Den har ett ytre som minner veldig mye om M157 men allt er litt større, samt at det er en etasje til.

Foreløpig ingen konkrete nye prosjekter på gang, utover videre arbeid på S169 modeller fra Møvik. Driver imidlertid litt research på R620, R630 og M152 da dette også er aktuelle bunkere fra Norge. Hvis ingen har noen andre forslag da?

URL ser ikke ut til å fungere i signaturfeltet ennå så her er linken til mine modeller
Mine ferdige Sketchup modeller klikk her
Attachments
S414-03.jpg
S414-03.jpg (71.12 KiB) Viewed 266 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Nice. du har jo gjort en del regelbauer etterhvert. Kunne du lage en liste over alle typene du har laget? Jeg ser de på linken din,, men tenkte du kunne presentere en skryteliste her?

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
jopaerya
Posts: 55
Joined: 26 Jul 2008 22:47

Hello

Sorry that I am writing in English , but all M 157 on the mainland
Europa have a emercency exits from 120 i.s.o. 80 cm , we think this
was for bringing in large pieces equipment , that could not brought
in , trought the gasslock .

Regards Jos
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

jopaerya wrote:Hello

Sorry that I am writing in English , but all M 157 on the mainland
Europa have a emercency exits from 120 i.s.o. 80 cm , we think this
was for bringing in large pieces equipment , that could not brought
in , trought the gasslock .

Regards Jos
It might have been bigger on Arnøy also, hard to tell. I’ve used the standard size. If the emergency exit would be used to handle big equipment, this has to be done before the wall around the ladder down was build. In Arnøy the exit is higher on the 3m wall than normal position. One possible explanation is the outside terrain. In most of Norway nearly all buildings/bunkers is built on/in rock. So to get big equipment in the bunker it has to be done during building process.

Bunker is now uploaded to Google so any alteration has to be made on a revision. Since it differs a bit from standard, thorough measurements are also necessary before a revision of the model.

More pictures from the site in this thread.
http://www.kystfort.com/forum/topic1439-15.html
jopaerya
Posts: 55
Joined: 26 Jul 2008 22:47

Takk Anders
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Erik H wrote:Nice. du har jo gjort en del regelbauer etterhvert. Kunne du lage en liste over alle typene du har laget? Jeg ser de på linken din,, men tenkte du kunne presentere en skryteliste her?

Erik H
Vel, her er en liste:
Reglbau
  • Bh179 Leichte Flak.skp - Åpen flakstilling med 20mm Madsen
  • L487 Bertha.skp - Kommandoplass for nattjager kontroll (Fra Danmark)
  • M120.skp - Kommandobunker Generell
  • M132-Skrolsvik.skp - Kommandobunker MKB 6/511 Skrolsvik
  • M157a.skp - Kommandobunker MKB 6/510 Arnøy
  • M157b.skp
  • M178.skp - Kommandobunker Generell
  • R608.skp - Kommandoplass generell for regiment/bataljon
  • R615.skp - Artilleri observasjonsbunker Bergen
  • R633.skp - Bunker med M19 automatisk bombekaster
  • R636.skp - Kommandobunker Generell Hærmodell
  • R671.skp - Kasematt for kanon med 10,5cm artilleri
  • S100.skp - Kommandobunker Dietl og Trondenes
  • S169 Part 1.skp - Museumskanon Møvik
  • S169 Part 2.skp
  • S384.skp - Kanonbunker med kanon Dietl og Trondenes
  • S446.skp - Kommandobunker Fjell og Austeråt
  • v174.skp - Bunker for radar med Fumo 214 (Fredrikshavn Danmark)
  • v174Sonderbau.skp - Bunker for radar med Fumo 4 Tarva
Utstyr
  • 150cm Searchlight.skp - Lyskaster 150cm med generator
  • Guard & train.skp - Tysk vaktpost med ammunisjonstog fra Møvik
  • RangeFinders.skp - Utstyr del 1 - Avstandsmålere
  • PlottingOptics.skp - Utstyr del 2 - Plottere og kikkerter
  • Communication.skp - Utstyr del 3 - Sambandsutstyr
  • Ballistic computing.skp - Utstyr del 4 - regnemaskiner
Vf bunkere
  • Defence position.skp - Standard åpen stilling
  • Leitstand Loekhaug.skp - Vf standard kommandobunker MKB 3/506 Løkhaug
  • Storfosna.skp - Kommandobunker HKB 19/975 Storfosen
  • Vaekeroe.skp - Kommandoplass fra Vækerø "Kommandierender Admiral Norwegen"
  • Vf108 Toraas.skp - Vf standard kommandobunker MKB 4/501 Toraas,Tjøme
  • Vf11a (6).skp - Vf dekningsrom for 6 mann
  • vf61a.skp - Ringstand for 5cm BK
Link
Mine ferdige Sketchup modeller klikk her

Under arbeid
S169 Kasematt Møvik, S414 og M152
Hadde vært morro å lage ett trippeltårn også. I første omgang det som synes over bakken. Så får tilgang på tegninger styre hvor detaljert kanon og eventuelt fjellanlegg blir ett hvert ??? Har jo nå laget de andre store kanonene i Norge. Vel mangler Vardaas men tur sist helg inspirer til å lage den mest ferdige stillingen så langt den kom før freden.

Har studert tegningen til Erik H samt kommando bunker på Vardaas å kan sålangt slå fast at den ikke stemmer overens med noe jeg har modellert. Sannsynligvis en Sonderbau med fjellanlegg uten standardtegning.
Last edited by AndersHJ on 28 Jun 2010 12:53, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”